partitioning harddisk

Hallo,

Ik wil graag verschillende partitions maken van mijn harddisk, maar vroeg me af op welke manier dat het beste kan. Zelf dacht ik aan een partition voor ieder van de operating systems OS9 en X, een partition voor DATA en 1 voor eventueel linux/unix. De totale HD is 74 Gb.

In Disk Utility heb je verschillende opties voor de grootte van de partition, welke format je m wil en of je de OS9-drivers geinstalleerd wil hebben.

Heeft iemand hier ervaring mee en kan mij beschrijven wat ik het beste kan doen? Ik heb namelijk geen idee of die OS9-drivers aangevinkt moet blijven voor alle partitions en het format extended, standard of UNIX zegt mij ook niet echt veel.

Anyway, dit was mijn vraag.

Groet,
Sara

Hoe het bij Panther zit weet ik niet, maar als Classic daar nog ondersteund wordt dan is dit het beste:

OS X en OS 9 op aparte partities is altijd het beste. Daarnaast kun je linux via x11 op dezelfde partitie installeren als OS X.

Verder altijd HSF+ selecteren en voor de OS 9 partitie is het wel handig als je OS 9 drivers mee installeert.

Linux kun je NIET installeren in de zelfde partitie als OS X. OS X en OS 9 kunnen wel samen in 1 partitie.

OS X en OS 9 gebruiken HSF+ en Linux gebruikt ext2, ext3 of Reiser file systeem.

Als je OS 9 en OS X in 1 partitie installeert kun je dacht ik het best eerst OS 9 installeren.

Hans