Password voor het openen van een folder... - ••••••••••

Stel, ik maak een folder aan in mijn userdir, die wil ik graag password protected maken. Met appeltje-i kan ik alleen maar de access priviliges veranderen. Ik zou graag een folder maken waar je alleen in kan (dus niet eens als je inlogt op mijn computer, maar ook ikzelf als ik de folder in wil), dus zodra je dubbelklikt mijn Mac vraagt om een password.

Hoe doe ik dat? Steve? Torz? Adriaan? Tiny? Help een vrouw in nood. LOL  :D

heeeeeee, dag A'dam,

niet zo goed dus als je iets moet locken… of wel? tis maar hoe je het bekijkt, ik gebruik altijd het beste van het beste Abus dus, ook voor de motor trouwens…haha
[img:post_uid0]http://www.globetrotter.de/jpg_prod_xl/a/ay09001-.jpg[/img:post_uid0]

maar zonder gekheid, vroeger was er toch een encrypting stukje software waarmee je mappen dus kon encrypten en zelfs onzichtbaar kon maken? is het idd ook in X mogelijk?

Probeer eens "Hide-Out" . [url=http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=15281&db=mac]http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=15281&db=mac[/url] Hiermee creeer je een folder welke onzichtbaar is en met een passwoord pas zichtbaar wordt. Is in ieder geval een oplossing (hoop ik)

MF

Zeg Mailking, wel klein slot..... of grote sleutels..... ;)

[quote:post_uid0="Macfan1965"]Hiermee creeer je een folder welke onzichtbaar is en met een passwoord pas zichtbaar wordt. Is in ieder geval een oplossing (hoop ik)[/quote:post_uid0] Deze "beveiliging" is ontzetten makkelijk te omzeilen: stel je mapnaam is jw dan maakt hij die map onzichtbaar door hem .jw te noemen. ga dan dus naar de map waar je die onzichtbare map zou zijn en klik op "ga naar map" onder het menu "ga" en typ dan .jw en je bent in je beveiligde map. Dit werkt dus tegen mensen die niet veel van mac's weten maar voor een beetje maccer is dit te omzeilen (afgezien van het feit dat het password ongecodeerd in de prefsfile staat )

Als je iets goed en makkelijk wil beveiligen zou ik gewoon een gecodeerde diskimage maken en dan moet je iederekeer als je hem wil openen een door jouw gekozen password invoeren (niet paswoord opslaan aanvinken natuurlijk). Of je kunt een gecodeerde map/ diskimage met pgg maken wat gelukkig sinds kort voor MacOSX is :slight_smile:

volgens mij kan het met stuffit deluxe ook.

je zou het ook unix gewijs kunnen doen.

Ik zoek het vandaag even op voor je,misschien werkt het,nog niet getest

Alle simpele en goedkope/gratis programma's die dingen op slot zetten hebben slechts de SCHIJN van veiligheid. Een echte 'inbreker' komt daar vrij gemakkelijk doorheen. Bovendien geldt: Hoe beter de encryptie, hoe langer het duurt om het te versleutelen. Zoek je een programma dat snel en makkelijk werkt, kijk dan eens naar LameSecure. (freeware) Wil je ook documenten en e-mail uitwisselen, kijk dan eens naar PGP 8.0. Is nog beta maar wel veelbelovend. Werkt met een private- en public key. Voor het opslaan van passwords e.d. staat Be-Safe erg goed bekend. Met Blowfish encryption. (448 bit keys!- militaire graad van encryptie) Voor de knutselaars onder ons: GNUPG. Nog wel even een waarschuwing: De meeste beveiligingsprogramma's veranderen de directory. En zullen dus door b.v. Norton Diskdoctor 'gefixed' worden als je niet oplet. Dus eerst alles ontsleutelen voor je dit soort programma's gebruikt. Ikzelf verwijder alle gevoelige info van de schijven en berg het achter slot en grendel na een geslaagde hackpoging. Ik had toen nog geen hardware firewall. Nu wel. Veel wijsheid!