paswoord vergeten??? hoe raak ik toch in mijn Mac???

Een collega van mij heeft een passwoord in zijn/haar mac gestoken en is het daarna vergeten. weten jullie hoe ik in die Mac kan geraken.??? :cry:

ik zie het echt niet zitten om nogmaals alles opnieuw te installerenā€¦ ik moet er nog 2ā€¦ :roll:

thx

hopen dat de password hints aanstaan en dat ie na 3x verkeerd password een hint geeft...

Opstarten van instalatie CD voor MacOSX. Hiermee kun je het wachtwoord veranderen, zonder dat je het orgineel heb.

Zelf nooit geprobeerd, dus ik geef je geen garantie.

nope... hints staan niet aan... :cry: :cry:

is er geen toetsen combinatie of een soort ā€œbasic bootā€, waar mee ik erin geraakā€¦ :expressionless:

En daarna als de bliksem een 'systeembeheerder' toevoegen. Bij elke computer die ik onder handen krijg bouw ik een achterdeurtje voor mezelf in, voor dit soort gevallen...

[quote:0dc649ae53="pepe"]En daarna als de bliksem een 'systeembeheerder' toevoegen. Bij elke computer die ik onder handen krijg bouw ik een achterdeurtje voor mezelf in, voor dit soort gevallen...[/quote:0dc649ae53]

Das 1 van de redenen dat ik meteen de root user heb aangezet :slight_smile:

He Maceddy, weet jij waar ik daar meer over kan vinden. Had een uitleg daarover, maar ben dat kwijtgeraakt...

thx.... :) dat probeer ik direct...

:D gelukt...

ga meteen een root user toevoegenā€¦

bedankt voor de hulpā€¦ dit scheelt me een avondje na de urenā€¦

:innocent:

[quote:488fb54419="pepe"]He Maceddy, weet jij waar ik daar meer over kan vinden. Had een uitleg daarover, maar ben dat kwijtgeraakt...[/quote:488fb54419]

Ga naar Applications > Utilities > NetInfo Manager
Als die is opgestart ga je naar Menu > Security > Authenticate

Dan typ je je eigen (administrator) naam en wachtwoord in.

Dan weer Menu > Security > Enable Root User.
Deze vraagt om een wachtwoord voor de root user (dus verzin iets creatiefs).

Dan kun je gebruik maken van de root user.

Uitloggen, en weer inloggen als root (of System Administrator) met het eerder ingevoerde passwordā€¦

En je kan alles slopen als je t verkeerd doet :smiley:

pepe,

root activeren in OS 10.2:

Start /Applications/Hulpprogrammaā€™s/Netinfo-beheer
Ga naar menu Beveiliging
Controleer identiteitā€¦ of klik op het slotje onderaan links in het venster
Wachtwoord tikken
menu Beveiliging > Schakel rootgebruiker in
Een rootwachtwoord maken als je dit de eerste keer doet
[b:0e8266dfad]zorg dat je dit nieuwe wachtwoord ergens veilig bewaard waar je het kan terugvinden[/b:0e8266dfad].

Log uit
Log in
Vul in: root
Vul in: rootwachtwoord

Veiligheidshalve schakel ik die rootgebruiker uit. Heb ik hem een keer nodig dan do ik dit via Netinfo-beheer.

Ik was eerder 8)

Bedankt jongens...

[quote:7382a15db0]Veiligheidshalve schakel ik die rootgebruiker uit. Heb ik hem een keer nodig dan do ik dit via Netinfo-beheer.[/quote:7382a15db0]

Lijkt me een veilig gevoelā€¦

[quote:66a502119d="pepe"]Bedankt jongens...

[quote:66a502119d]Veiligheidshalve schakel ik die rootgebruiker uit. Heb ik hem een keer nodig dan do ik dit via Netinfo-beheer.[/quote:66a502119d]

Lijkt me een veilig gevoelā€¦[/quote:66a502119d]

Bij mij staat ie standaard aan, mocht er een keer iets gebeuren dat ik niet met de gewone gebruiker kan inloggenā€¦
Dit is ook altijd het eerste wat ik doe zodra ik X heb geinstalleerd.

Leuk dat ik dat nu weet, maar heeft er iemand nog een advies voor Kris?

ja... want ik heb nog Ć©Ć©n klein probleempje. ik geraak mijn oorspronkelijke user niet kwijt. ik kan hem deleten en dan staat hij in een mapje "deleted users", maar hij blijft wel nog altijd als keuze optie staan bij het inloggen...

ik heb een nieuwe user aangemaakt en wil de vorige eigenlijk kwijt.

Opstarten met de OS X Installatie CD. Onder een van de menu's vind je de optie waarmee je het wachtwoord kan herstellen.

Om de 'deleted user' kwijt te zijn moet je als root inloggen.

en dan de map deleted users weggooien???

:D :D cool. ik dacht bij mijn eigen: voor ik hier te lang op zweet, doe ik eerst de upgrade naar 10.2.3 (er stond nog 10.2 op) en wat blijkt: mijn deleted user is compleet verdwenen :lol: :lol: joepie...

probleem opgelost dusā€¦

thx voor de hulp

:mrgreen: