PB G4 12" gecrashed... the story

Bij deze dan het verhaaltje over mijn eens zo mooie PowerBook 12"...

Juli vorig jaar heb ik bij Dixons een PB 12" 867 mhz gekocht, in de uitverkoop :slight_smile: Niets mis mee, ik was er erg blij mee en erg trots op. Maar helaas vanaf dag 1 problemen.

1. Mijn PB werd wel heel erg heet (lees: au au au). Is opgestuurd, is wat vervangen. Weet niet precies meer wat, had iets met de acdc te maken kan ik me herinneren. Nou ja, hij werd niet meer heet (wel warm…) dus dat was opgelost.
  2. Enige maanden later wou ik de adapter in de stopcontact steken komt er een heleboel vuurwerk uit de adapter. Gelukkig zat die niet in de PB op dat moment, dus die was onbeschadigd. De adapter was wel dood. Nieuwe gekregen.
  3. Het sluitings lipje is afgebroken. Afgezien van dat het een erg fijn stukje mechanisme is, vond ik dit wel erg jammer. Helaas denkt Apple dat dit Customer Abuse is en weigerde het onder de garantie te repareren. Het zij zo.

En dan komen we bij 4. De crash.

Sinds enige maanden valt het me al op dat de machine spontaan vast loopt. Dat de harde schijf een ‘klikkend’ geluid maakt (wat niet hoort), en sinds begin april komt er bij Disk Utility in het scherm bij SMART status: Fout. Niet goed. Ik heb TechTool Pro 4 gekocht, die kon er niets aan doen. DiskWarrior kon het niet op lossen. Dikke trubbels dus.

Ik heb het nog even afgewacht, maar op 27 april toch maar even met Apple gebeld. “Nee meneer, dat is niet goed. Stuur 'm maar op”. Dus alles afgesproken, vraag ik op het einde nog even hoe lang het gaat duren. Zeker wel 2 weken aldus meneer. Als advies gaf hij me om bij een offficieel Apple reseller langs te gaan, dichtsbijzijnde was Card Services in Zwolle.

Ik heb het apparaat daar afgeleverd en ben maar gaan hopen dat het snel klaar zou zijn. Het zou een weekje duren volgens mevrouw. Een week later (2 mei) maar eens gebeld “Nee meneer, de PB is nog niet klaar. Er zijn onderdelen besteld en we moeten even wachten tot die binnen zijn.”. Vrijdags nog eens gebeld, toen bleek dat er een prijsopgave is verstuurd. Blijkt dat de reparatie 1060 euro gaat kosten ex btw. (Daar bij meegerekend is de reparatie van het sluitingsmechanisme). Nou veel te duur dus. Ik heb de machine opgehaald, samen met het reparatierapport wat 4 mei is opgesteld. (!) Wat nou geen onderdelen? Ze hebben mijn PB gewoon anderhalve week op de plank laten liggen! Ik moet 1060 euro betalen omdat volgens Card de harde schijf absoluut niet defect is!

Ik was het daar niet mee eens en heb gevraagd of ze wel eens de hd hebben gecontroleerd. Heb ze geconfronteerd met Disk Utility, en bleek dat ze dat ‘over het hoofd gezien hadden’ jaja, tuurlijk. Nou ja, laat ook maar, ik neem hem wel weer mee. Heb geen zin om nog langer te moeten wachten.

Wel… Die avond is de harde schijf volledig gecrashed! Geen leven meer in te krijgen. Dood.

Ik heb de PB alsnog maar naar Apple gestuurd, op 9 mei. Gisteren, vrijdag, kreeg ik te horen dat inderdaad de harde schijf gecrashed is, en dat dat binnen de garantie viel. Maar… er was volgens het reparatiecentrum vocht geconstateerd in de machine. Dat gaf nu geen problemen, maar in de toekomst misschien wel. Ik krijg de keuze om het logic board te laten vervangen en de harde schijf (kosten 760,- ex btw. en dan wordt de harde schijf vergoed!) OF de machine ongerepareerd terug te krijgen.

Nou ik ga geen 760 euro betalen voor een nieuw logic board, als dit logic board volgens meneer van de klantenservice niet eens defect is. Dit moet dus vervangen worden omdat er een kans is dat deze ‘vocht schade’ in de toekomst wel eens heel misschien problemen kan geven. Afgezien van het feit dat ik niet weet hoeveel vocht er in de machine zit, het is allemaal heel vaag. Is het nou een druppeltje, of is het een compleet zwembad? Ik weet het niet. Hopelijk zit er een rapport met foto’s bij als ik de PB terug krijg (die heb ik dus nog niet terug).

Ik bestel zelf wel een nieuwe schijf, ga ik hem zelf wel vervangen. Dit schiet ook niet op.

Nou ja, omdat ik toch zonder Mac zit, en toch iets moet, heb ik maar besloten om de iMac te kopen die ik eigenlijk na de zomer pas wou aanschaffen… Het is wel een hele mooie :slight_smile: een 20" dus ik ben wel een beetje blij :innocent:

Ik lees regelmatig over 'vochtproblemen' en dat ze bij Apple vocht hebben geconstateerd. Nou is dat heel goed mogelijk, want vocht op een printplaat is goed zichtbaar. Maar gezien de temperaturen (hoog, laag) en de nogal gesloten constructie lijkt het me heel goed mogelijk dat condensvorming hiervan de oorzaak is. Daar kun je dus niks aan doen. Als je met een warme Alu PB naar buiten loopt zijn de tempreatuur- en vochtverschillen zo groot (en staat de ventilatie uit), zodat ik niet gek opkijk als je dan flink wat condens in je binnenwerk krijgt.

Iemand?

Triest verhaal, maar begrijp het niet. HD kapot binnen garantie..... Dus een nieuwe der in... (logicboardverhaal: wie dan leeft wie dan zorgt) Je gaat het nu zelf doen(en betalen) dat klopt toch niet?

[quote:152fee7cca="tijn22"]Ik heb de PB alsnog maar naar Apple gestuurd, op 9 mei. Gisteren, vrijdag, kreeg ik te horen dat inderdaad de harde schijf gecrashed is, en dat dat binnen de garantie viel. Maar....... er was volgens het reparatiecentrum vocht geconstateerd in de machine. Dat gaf nu geen problemen, maar in de toekomst misschien wel. Ik krijg de keuze om het logic board te laten vervangen en de harde schijf (kosten 760,- ex btw. en dan wordt de harde schijf vergoed!) OF de machine ongerepareerd terug te krijgen.[/quote:152fee7cca] Als Apple zegt dat de harde schijf reparatie binnen de garantie valt, dan kunnen ze toch zeker wel alléén die harde schijf vervangen? Die logic board reparatie wordt volgens mij als slap excuus gebruikt om je alsnog een poot uit te draaien. Niet accepteren dus! Ze moeten gewoon dit garantiegeval repareren, klaar.

Volgens Apple had ik een keus, dus of ik moet alles laten vervangen, of ik krijg helemaal nix. En daar was ik heus niet blij mee hoor... Vind het belachelijk. Had nog gevraagd of de vocht niet op natuurlijke weg in de machine is gekomen (zweet? condens? centrale verwarming?). "Welnee meneer, dit is heeeeeel anders". Klaar.

Wat nu? Procederen tegen Apple?

Procederen is een flinke stap verder en kost je denk ik meer dan een nieuwe PB.

Volgens mij moet Apple nu aantonen (aan kunnen tonen) dat je de schade zelf hebt veroorzaakt. En dat is dus niet “nou dat kunnen we zo zien”. En je moet natuurlijk zeker weten dat niet jij (of poes of huisgenoot) iets met dit ‘vocht’ te maken heeft.

Lees voor het gemak ook eens de garantievoorwaarden van je PB door.
Overigens zou je ook nog bij Dixons kunnen aankloppen. Daar heb je het ding immers gekocht.

Lees ook eens bij Sta ik sterk, de site van het ministerie van Economische zaken.

huh? het vocht gewoon even laten verdampen in een dagje en het is klaar (hang je powerbook even boven de cv)?

zelf een nieuwe snellere hd erin gooien van 200 euro en je bent daar ook weer even zoet mee. Ik zie niet in dat het vochtprobleem een lange termijn probleem zou moeten zijn.

Of heeft het vocht al voor corrosie gezorgd? Dan is dat onderdeel toch al natuurlijk beschermt door die laag corrosie. Alleen zal die nu wel een stuk warmer worden…

Te twee - drie - vierlaags printplaten van de moderne electronica zijn erg gevoelig voor corrosie door vocht. Bovendien laat vocht vrij snel zichtbare sporen achter.

Het lijkt er op dat er én snel zichtbare vochtsporen zijn maar dat ook bij Apple er makkelijk gebruik gemaakt worden van de redenering Vocht -> eigen schuld -> geen garantie.

Je hebt je PB bij Dixons gekocht, dus Dixons is voor de wet aansprakelijk. In feite heb je als consument niets met Apple te maken, de wetgever is daar heel duidelijk in. Dat Dixons geen Apple meer verkoopt doet er ook niet toe. Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Lijkt me verstandig om die dan in te schakelen.

Het is onzin dat je niet alleen de HD kan laten vervangen. Als deze nog binnen de garantie valt dan kan je deze makkelijk laten vervangen als er iets mis mee is. Als er dan nog vocht word geconstateerd dan heeft dat verder niks met die reparatie te maken. Het is wel verstandig aangezien vocht echt niet fijn is in een laptop, maar ze moeten gewoon de HD vervangen. Ok, het is een minder fijn karwij maar daar zijn ze voor. Als jij het als klant zo wilt hebben dan kan je dat ook zo krijgen.

Dit is allemaal natuurlijk alleen zo als het vocht niet de ervoor gezorgd heeft dat de HD kapot is gegaan. Als dit wel het geval is dan is er toch wel iets meer aan de hand dan alleen de condens. :wink:

Het is heel simpel. Zeg maar dat je het van een jurist vernomen hebt dat indien het onder de garantie valt u er zorg voor dient te dragen dat ie het weer zo doet zoals ik als consument mag verwachten. Dat heet het conformiteitsvereiste. Ze kunnen kiezen (verkoper of Apple) vervangen of reparatie. Het is aan hen er voor te zorgen die ie behoorlijk functioneert. Geen probleem dus.

Hallo Tijn22, ik leef met je mee. Ik lees nu jouw bericht, en ook op het Apple.com discussieforum zie je veel kommer en kwel verhalen van Apple gebruikers die toevallig (?!?) net de Ibook of Powerbook hebben die op maandag is geproduceerd en daarom geconfronteerd worden met meerdere reparaties of waar simpelweg een ontwerp fout is ingeslopen, of een serie Ibooken waarin goedkope onderdelen zijn verwerkt die niet opgewassen zijn tegen intensief gebruik.

Ik heb zelf een Ibook waarvan vandaag de garantie afloopt. Ik heb hem nu precies een jaar. Daarvan heb ik ruim 45 weken prima met de Ibook kunnen werken. Ik ben een switcher en had tot voor kort geen enkele spijt. Mac OSX is perfect en zeer gebruiksvriendelijk. Ik wil niet meer anders. Mijn vertrouwen in de hardware ben ik echter wél verloren, Vanaf eind oktober 2003 ben ik mijn Ibook ruim 4 weken kwijt geweest (ivm logic board), en nu ben ik hem bijna 2 weken kwijt ivm beeldscherm problemen (bekabeling naar het beeldscherm). Ik laat hem reparen hier in Brussel bij Cami, die hem weer doorstuurt naar een Apple reparatiecentrum in Nederland. Ik vraag me af waarom het nu al weer zo lang moet duren. Een computer opsturen duurt maximaal 3 dagen, reparatie maximaal 2 of 3 dagen, en dan weer terugsturen. Hij had dus al lang weer terug in Brussel kunnen zijn. Maar helaas hebben ze bij Cami reparatie nog geen idee wanneer die weer terug kan komen.

De optie die jij hebt genomen om een imac te kopen zit er voor mij niet in. Zo veel geld heb ik helaas niet op voorraad. En bovendien ook nauwelijks ruimte in ons appartement. Ik moet maar gaan sparen voor de uitgebreide emac. Als mijn Ibook probleemloos had gewerkt had ik misschien zelfs mijn vriend kunnen overtuigen om binnenkort een imac of emac te kopen, maar nu hij mij al voor de tweede keer binnen een jaar gefrustreerd ziet zitten wachten op reparatie denk ik dat hij toch weer voor zo’n lelijke windooscomputer gaat.

Maar eigenlijk is een nieuwe computer kopen toch niet de oplossing. Eigenlijk zou jouw Powerbook en mijn Ibook minstens 3 jaar min of meer probleemloos moeten kunnen werken. Ik ben ook niet van plan om meer dan 300EUR te gaan betalen voor Apple Care voor iets dat eigenlijk volgens de Europese wetten deugdelijk moet werken en waar normale garantie moet gelden.

Ik hoop oprecht dat wij pech hebben gehad, en dat de andere Apple computers beter, en langer, probleemloos werken dan die van ons. De man bij Cami zei nog tegen me toen ik bijna 2 weken geleden de computer inleverde dat ik “geluk had. U heeft nog 2 weken garantie.” Ik antwoordde hem (in het Frans notabene!) dat als ik echt geluk had gehad mijn computer niet twee keer binnen een jaar zo lang weg moest voor reparatie. Ik was echt giftig op dat moment.

Sterkte. :x Zo’n berichtje schrijven lucht op. :slight_smile:

Bedankt voor alle steun :D doet me erg goed!

Nou heb hem vandaag weer terug gekregen, ongerepareerd… Nou eh, bijna, frappant genoeg: ze hebben toch de sluiting klaar gemaakt! Dus kan hem in elk geval weer netjes open en dicht doen.

De rest hebben ze niets aan gedaan. Kreeg er een afwijzingsbriefje bij dat de harde schijf, de processorkaart, de behuizing en de combodrive +kabel vervangen moeten worden. Die laatste is nieuw voor mij, want kan me niet herinneren dat die stuk was.

Ga er maar eens met de rechtsbijstand achteraan, heb nog even. Apparaat is in juli gekocht dus ik kan nog even zeuren :slight_smile:

Ach, het blijft jammer van al dit gezeur. Had het ook niet van Apple verwacht, maar goed. Het is niet anders op dit moment.

Mijn Ibook is weer terug, na ruim 3 weken. Het scherm is gerepareerd. Hoop dat ze in het reparatiecentrum niet meer kapot hebben gemaakt dan er te repareren valt. Mijn garantie is nu echt afgelopen. Er zijn in ieder geval wel meer krassen zichtbaar op de behuizing :( na reparatie.