PB G4 15" wel of niet met 5400 rpm HD nemen?

Ik wil binnenkort een Powerbook 15" 1,5 GHz aanschaffen. Omdat ik hem ook als volwaardige desktop wil kunnen gebruiken waar o.a. ook FCE en Freeway Pro op moet kunnen draaien, probeer ik 'm zo snel en optimaal mogelijk in te richten (dus ook meer intern geheugen erin etc.) Nu vertelde iemand me onlangs dat bij powerbooks (en laptops in het algemeen) de rotatiesnelheid van de HD behoorlijk doorslaggevend is. Vooral voor bijv. het wegschrijven van film kan ik me voorstellen dat ik een groot verschil ga merken tussen mijn huidige 7200 rpm HD in mijn iMac versus de standaard 4200 rpm in de Powerbook. Nu doet zich de mogelijkheid voor om op de PB 15" 1,5 GHz voor 6 tientjes de 80 GB 5400 rpm te nemen (i.p.v. 4200 rpm).

Nu is mijn vraag:

• loont dit de moeite?
  • heeft het nog andere voor- of nadelen (wordt de PB er bijvoorbeeld niet ook een stuk warmer van?)

hmm,.. hij wordt warmer en vreet meer stroom.. ik zou gewoon een 4200 RPM nemen en desnoods een externe 7200 schijf ernaast.. :)

De batterij die gaat een stuk sneller op meer toeren meer stroom

en ja als 80 GB genoeg is voor je als schijf dan zou ik zeker een snellere nemen
en als je toch ergens extern een extra harde schijf gaat aanschaffen dan zou ik die 60 euro besparen op de harde schijf en een 7200 toeren extren kopen en via wifi snel op en neer schrijfen
of extra video geheugen
of extra intern geheugen kopen
of even wachten totdat er een 7200 toeren voor de powerbook komt
en voorlopig met de 4200 rond zien te komen

alles hangt af van de cash cow

Cles

[quote:8eb05ea2ce="cles"]en een 7200 toeren extren kopen en via wifi snel op en neer schrijfen[/quote:8eb05ea2ce] ik neem aan dat je FiWi bedoelt ipv WiFi.. want wifi is niet zo heel erg snel he.. :)

[quote:5fb2cdb1d9="cles"]alles hangt af van de cash cow[/quote:5fb2cdb1d9]

ik neem aan dat je [b:5fb2cdb1d9]cashflow[/b:5fb2cdb1d9](netto winst + afschrijvingen) bedoelt en niet
cash cow dat is wat anders he :smiley:

Wanneer ik eindelijk mijn Powerbook kan kopen, neem ik denk ik wel een 5400 rpm schijf. Ik denk dat dit wel de moeite loont.

Je moet even kijken of je meer informatie over die harde schijven kan krijgen. De toegangstijd en de cache grootte zijn van belang.

Als de 5400 rpm variant een hogere toegangstijd heeft dan de 4200 rpm variant, zou ik het niet doen.

De cache grootte is meestal 2 of 8 Mb dan heb je natuurlijk liever een cache van 8 Mb