PB g4 om de 5 min vast, ik kan amper iets doen

Hallo mac gebruikers, mijn 3 jaar oude pb geeft sinds gisteren grote kuren, de problemen zijn;

-over kleine handelingen moet hij lang nadenken ( 10 tot 20 minuten ) mail opstarten etc
-Het ronde ‘denk’ regenboogje gaat vrijwel direct draaien zodra ik iets typ

Ik kan dus niets doen of laten, ik heb geen installatie cd en ik kan eigenlijk niet eens de zoekfunctie gebruiken op dit forum.

Zou iemand me kunnen helpen? De installatie cd is nog niet gevonden, dus erger dan dit wordt het niet.

Alvast grote dank,

Daniel

Open disk utility in je utility folder en check de SMART status van je hard disk - lijkt me dat je harde schijf het aan het begeven is. Als er in het rood "failing" staat: zo SNEL mogelijk al je cruciale files (documenten, muziek, foto's, mail) wegschrijven op een cd of externe hard disk want je leeft op geleende tijd.

Ik heb nu nog minder tijd om iets te doen op mijn pb, dus nu ff op de intel mac van parents.

Ik ga het meteen doen als ik thuis ben, ik heb al twee shuffles volstaan, bedankt en ik laat het weten als er fail staat.

thnxs

Nog meer mensen tips? Want ik kan amper nog iets doen op mijn powerbook

neen, indienen en vragen hoeveel het kost om een nieuwe schijf erin te plaatsen :?

ok

Hang je PoBo eens in targetmode aan de iMac om je bestanden even snel te redden. Start dan op van de boot-dvd die bij je PowerBook kwam en laat Disk Utility alles controleren. Dikke kans dat er dan al problemen worden gevonden.

Als je backup naar de iMac is gelukt, overweeg dan eens een Erase and Install van je PowerBook en laat dan met je kakelverse installatie (gesteld dat dat is gelukt) die SMART-status eens checken.
Als alles oké is, zet dan de 10.4.5 combo eroverheen,bestandjes terug kopiëren van de iMac en gaan …

Ik heb net mijn foto's kunnen redden, 1 dvdtje branden kosten 2 1/2 dag!! Niet normaal.

Op dit moment doet hij amper iets, en elke muisklik kost 15 tot 20 minuten, utilty’s kan ik niets mee dus… En aan de imac is ook geen optie meer, hij is bedankt.