PB harde schijf wil niet meer formatteren

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem: na het formatteren van mijn PB G3 harde schijf tot een lege partitie omwille van een Linux installatie lijkt het of mijn harde schijf is overleden. De Linux installatie lukte niet omdat er geen device werd gevonden. Dus dacht ik; dan maar weer de OSX cd erin om de schijf nog een keer te formatteren (initialiseren), en wat blijkt: de schijf kan niet meer geformatteerd worden. Schijfhulpprogramma komt met de melding “unknown error -20”
Wat heb ik fout gedaan en is die schijf nog te redden? de schijf wordt nog wel gezien door schijfhulpprogramma, maar kan niet geformatteerd worden.

Help, iemand een idee?

Alvast bedankt,
Mrspark

Sja... een PB G3, welk type? Ik denk dat je er eerst een formattering met OS-9 opmoet uitvoeren omdat ding weer bij OS-X in beeld te kunnen brengen. Bij je PB-G3 zat een install cd OS-9 of als het een ouder PB is, zat er een oudere versie software bij. Je moet echter via OS-9 weer naar OS-X......

Het gaat om een 333 MHz PB "Bronze". Opstarten met een "classic" os heb ik ook geprobeerd, echter Drive Setup geeft dezelfde melding.

Dan heb je nog maar 1 kans.... het schijfje op de laagste partitie formatteren en dat is via DOS.... Of het schijfje is overleden.... Je kunt het schijfje in een extern kastje hangen en hem daarin benaderen. Dan heb je wat meer mogelijkheden. Lukt dan nog steeds niks, dan zal het einde oefening zijn en moet je een nieuwe plaatsen.

hmmm, DOS??? Wat ik niet begrijp is waarom? Wat heb ik fout gedaan? Voordat ik probeerde een LINUX distributie te installeren (Mandrake) draaide hij gewoon met OSX 10.3.6 zonder problemen. Ik heb toen de schijf gewist met de OSX install CD naar een lege partitie. Vervolgens LINUX geprobeerd te installeren, wat niet wilde lukken omdat de installer geen geschikt device (HD) vond. Terug naar OSX install CD-->schijfhulpprogramma ziet de schijf wel maar kan hem niet formatteren. Hoe kan dat nu?

Ik vind het niet erg als mijn schijf is overlede, maar ik wil wel graag weten waarom. Zodat ik niet nog een keer die fout maak.

Schijven komen van de fabriek met DOS en niks meer.... Dat is de basis waarop je verder kunt formateren. Je kunt niet terug, dus je moet weer van voren af aan proberen te beginnen.

DOS????

imho worden IDE, (S)ATA niet met DOS uitgeleverd. Er zit wat firmware in die de 'low’level functies van de disk (aansturing) controleren, maar thats it…

Waarschijnlijk is dit een oudere HD waar geen S.M.A.R.T. opzit ( soort programma dat de levensduur van een HD monitort). Indien de HD SMART heeft kun je oa via disk utility checken of de HD einde levensduur is.

gezien de leeftijd van je PB vermoed ik dat je `HD echt overleden is.

Obi