naar wat zoeken in het forum kom ik helaas niet tot een oplossing, of het gaat me allemaal vel te ver omdat ik absoluut geen verstand van netwerken heb.
Ik zit met mijn Pb 10.3.8 op een kantoor met xp pc en wil graag op internet. Meestal kan ik gewoon de ethernet inprikken en op internet, maar hier werkt dat niet. Weet iemand hoe ik op internet kom zou iemand mij stap voor stap kunnen helpen? Moet ik dan handmatig dingen veranderen, en kan dat dan prolemen geven als ik op andere plekken in prik?
Waar wil je je PB in prikken? In een router? Of gebruik je de kabel waar de pc normaal aan hangt? Het kan het zijn dat je bepaalde tcp/ip netwerk instellingen moet gebruiken. Daarvoor moet je de systeembeheerder dan even vragen.
ja je systeem beheerder zal enkel geregistreerde MAC addressen (heeft niets met apple te maken maar met je netwerk interface) toelaten op het internet. Dus moet je het aan je beheerder vragen en niet hier op het forum.
ja het is een ethernetkabel waar normaal een pc aanhangt. Probleem is dat hier geen systeembeheerder is, Is ooit door iemand aangelegt hier ofzo. Er is wel een jongen die verstand blijkbaar van xp-netwerken had maar wist net waar hij moest zoeken om mijn mac op het net te krijgen. Ik ontvang overigens wel een ip-adres, subnetmasker en routeradres (wat het ook allemaal moet zijn) maar kan geen internet verbinding krijgen
Die jongen moet zijn bij :apple: - Systeemvoorkeuren (links boven in hoek) => Netwerk -> Configureer. Hier kan hij de gegevens overnemen die ook op de windows xp bak ingesteld zijn. Maar er is inderdaad een grote kans dat de computer goed gekeurd wordt op jullie netwerk doormiddel van het MAC adres, hierboven besproken. In dat geval moet die jongen op de centrale netwerk server (waarschijnlijk een router in jullie geval) het mac adres van je powerbook netwerkadapter toevoegen.
Type in je browser het ip adres van de router in en die jongen komt in de admin van de router waar hij dit zou kunnen veranderen.
Aangezien ik niet op die gast kon wachten ben ik zelf maar gaan vergelijken tussen de xp en osx instellingen.
Hij vond dus wel automatisch het ip-adres/ subnetmasker/ en Router adres. Enkel de ID DHCP-client adres heb ik ingevoerd en toegpast en nu werkt het dus!!
Maar kan iemand mij uitleggen wat dat allemaal betekend en waarom het nu du wel werkt? Of is dat te ingewikkeld allemaal voor mij als leek? En kan ik die id-dhcp gewoon laten staan? Of moet ik di ealtijd handmatig invoeren?
het IP adres en subnetmasker is alsware hetzelfde als een huis-adres, maar dan voor de computer.
De DHCP is het adres van de server, die zorgt voor de communicatie tussen de verschillende "huizen" in een netwerk, en ook het internet verkeer.
Jouw computer moest het huisnummer weten van de server.
de eis was blijkbaar dat je je powerbook moest laten weten wie de leider was en waar hij zich verstopte (de leider = server). De leider wist wel waar je powerbook was, maar je powerbook wist niet waar de leider was. Jij hebt je powerbook een handje geholpen door te verklappen achter welk bosje hij verstopt zat :P
edit: wat open blijft staan, is waarom xp bakken er wel vanzelf achterkomen waar hij is en je powerbook niet. Geen idee, kan vanalles zijn. Misschien omdat je je powerbook te veel meeneemt naar andere plekken, dorpen en gemeenten. Hij heeft misschien zoveel indrukken op zich af gekregen dat hij misschien de weg kwijt is geraakt… Geef um dan ff de rust en laat um wennen aan zijn nieuwe omgeving.