PB12: Van het ene probleem in het andere... wie kan solderen

Heb een nieuwe HD besteld voor mijn PB (zie dit [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=19795&highlight=]topic[/url]), en deze proberen te installeren.

Heb een nieuwe HD besteld, dezelfde type zoals er in mijn PB zat, kosten 114 euri incl verzending, in elk geval een stuk goedkoper dan de reparatie bij Apple… Ik moet hem dan nu wel zelf installeren.

Aangezien mijn PB’tje al meerdere malen is gerepareerd door Apple en dealer, is hij dus meerdere malen uit elkaar gehaald. Ik heb mij keurig aan de service manual gehouden, en zeer voorzichtig aan het werk geweest. Om de topcase te verwijderen, moest het toetsenbord, kabeltje van trackpad, microfoon en de aan/uit toets worden verwijderd. Die laatste gaf een probleem, deze kabel zit zo strak dat het verwijderen erg moeilijk ging. Waarschijnlijk ging dit bij eerdere reparaties ook niet eenvoudig. Ik heb de kabel erg voorzichtig verwijderd met pincet, maar toch is de aansluiting los gegaan van het logic board. Stuk dus.

Hoe los is dit nou weer op? Solderen misschien? Dat is iets wat ik zelf niet durf, of is solderen niet aan te raden? Heeft iemand een goede tip? Waar kan ik hiervoor terecht (zonder al te hoge kosten)? (Misschien kan iemand me helpen met solderen?)[/url]

er schijnt ook geleidende superlijm te bestaan, misschien is dat iets???

[quote:ae1395f7a9="awi"]er schijnt ook geleidende superlijm te bestaan, misschien is dat iets???[/quote:ae1395f7a9] Bijvoorbeeld! heeft iemand ervaring hiermee?

Ik heb jaren geleden eens de achterruitverwarming van de auto gerepareerd met geleidende lijm. Maar het is allemaal klein friemelwerk. En bij het solderen moet je ook goed oppassen, want de printplaat bestaat uit meerdere lagen. Ga eventueel met de geopende PoBo naar een reparateur en vraag of die wil solderen.