PC formatteren wat doe ik met MP3tjes

He hallo. Ik zit ff met een groot probleem. Ik moet mijn pc vandaag nog helemaal formatteren, maar ik moet ook een backup maken van mijn bestanden uiteraard. Nu lijkt het me wat overdreven om van 2791 nummertjes een cd of dvd te branden. Is daar geen andere manier voor?

Kan ik niet gewoon de pc formatteren, later iTunes installeren en vervolgens mijn iPod aansluiten? Zodat hij alle liedjes kopiert naar mijn dan lege HD?

Ik ben erg benieuwd, misschien dat iemand een oplossing heeft.

groetjes,

Mike :apple:

CD of DVD branden is het minst risicovol, en kom nou, een DVD'tje kost bijna niks meer, ga naar de Aldi en je hebt een goede DVD-R voor nog geen euro!

Als het mislukt met je iPod op de een of andere manier ben je flink de pineut!

Branden, branden, branden!:slight_smile:

bedankt :) en geloof me het gaat niet om die paar centen, maar branden van MP3tjes gaat lang duren. Ik bedoel, bijna 3000 liedjes dat duurt wel eventjes. En ik dacht als het gewoon via mijn ipod kan (dus dat ik ze daar later van afhaal) is het geen probleem. Dacht dat die als een soort Harde Schijf werkt?

Je zou ook eerst je harddisk kunnen partitioneren met Partition Magic. Dan maak je bijvoorbeeld 2 partities een c: en een d:. Dan gooi je daarna al je mp3tjes op de d: schijf en kun je daarna veilig je c: schijf formatteren.

Maar ik zou idd gewoon al je mp3tjes op je iPod gooien. Maar dan wel in disk-mode (in te stellen in iTunes bij preferences) want dan heb je later geen iTunes meer nodig

Dat kost je toch al gauw een stuk of zeven dvd'tjes (in mijn geval dan) en dat kan lang duren ja.

als je nu de iPod leeg maakt en hem dan gewoon insteld dat hij ook voor dataopslag is (bij voorbeuren in itunes). Dan sleep je vervolgens gewoon de map 'Itunes' uit muziek naar de ipod zodat hij je hele database copyeerd.

nu formateer je je computer en daarna zet je die map daar weer terug en heb je weer al je mp3tjes…

Brand je volledige iTunes Library folder op cd. Later kan je die zo terugzetten en heb je ook meteen je playlists etc terug.

Wat je kan doen is "gebruik als schijf" instellen voor je iPod. Te vinden in de voorkeuren in iTunes als je je iPod aansluit. Je iPod verschijnt nu als verwijderbare schijf in windows verkenner. En dan nu je hele iTunes music map naar je iPod schijf kopieren. Je mp3'tjes stan dan gewoon als "bestanden" op je iPod. De liedjes kan je dan wel niet afspelen met je iPod, en je moet dus wel genoeg vrije ruimte op je iPod hebben. Maar na het formatteren kan je gewoon de iTunes map weer terug slepen en ben je klaar. Snelste methode denk ik.

betekent dat ook dat ik alle namen van liedjes enzo (ik heb serieus elk nummer in mijn ipod zijn originele naam, album naam, tracknummer etc gegeven) kwijt ben als ik de liedjes als bestanden op mijn ipod zet?

op een dvd kan 4,7 gb … dus aan 2 dvd’tjes heb ik nog niet eens genoeg … hmmm jammer meer heb ik er hier niet liggen.

[quote:9c16714b0f="ekimike86"]betekent dat ook dat ik alle namen van liedjes enzo (ik heb serieus elk nummer in mijn ipod zijn originele naam, album naam, tracknummer etc gegeven) kwijt ben als ik de liedjes als bestanden op mijn ipod zet? .[/quote:9c16714b0f]

Nee al deze gegevens worden opgeslagen in de mp3 bestanden zelf. Dus die blijven sowieso behouden.
En als je gewoon je hele itunes map kopieert, inclusief je “iTunes library” file, en deze weer netjes terugzet na het formatteren, dan heb je ook al je playlists gewoon terug.

Naam, artiest, tracknummer ed zijn opgeslagen in het mp3tje zelf, die raak je dus niet kwijt. Je raakt wel je rank en play count kwijt...

Nou dat klinkt allemaal erg goed. Ik zal het vanmiddag gaan doen. Bedankt voor de snelle hulp! :) Harstikke relaxt!

toch nog een vraagje. Ik ben dus nu bezig met wat jullie hebben getikt. Heb de voorkeur ingevuld dat de ipod als harde schijf wordt gebruikt. Kan ik de MP3tjes nu gewoon via itunes verwijderen of moet ik de ipod formateren?

bedankt alvast

Je moet nu eerst in iTunes de iPod instellen op handmatig synchroniseren, dan kun je eenvoudig op de iPod klikken en alles selecteren en wissen, je hebt dan een lege iPod.

Daarna gewoon vanuit de verkenner de map iTunes naar je iPod slepen.

bedoel je 'nummers en afspeellijsten handmatig beheren' ?

ja, dat is 'm.

Daarna selecteer je in de lijst links je iPod, en dan selecteer je alle nummers, en wis je ze.

goed ik ben nu alles op mijn ipod zetten. Dat hoofdstuk is afgesloten maar deze ipod noob heeft nog meer vragen. Zo weet ik dus niet wanneer ik zometeen een lege pc heb wat ik moet doen. Nu staat mijn muziek op mijn Dschijf (laptop heeft een 30 gig d en c schijf), heb ik originele muziek (cd's) op mijn C schijf in de map mijn muziek in mijn documenten en dus ook nog een map 'itunes libraries'.

Ik vraag me af of dit niet met zijn alleen in de map mijn muziek kan zonder dat ik zometeen elk bestandje in mijn itunes te moet redirecten naar de nieuwe map?

Als jullie niet snappen wat ik nou precies wil zeg het gerust :wink: