PCI Videokaart

Kan ik een pci videokaart voor een pc in mijn powermac gebruiken? Vermits deze een pakje goedkoper aan te geraken zijn dan de mac edities en zeker en vast dichter in de buurt een winkel is.

Het doel is de video uitgang van deze kaart te gebruiken om icm final cut pro eEn preview op een videomonitor te krijgen. Eerst was ik gaan kijken naar adapters, maar dan kwam ik op een totaalprijs van 75Eur wat te veel is voor 2 kabeltjes (naar mijn mening). De prijzen waren dan ongeveer…

ADC->DVI 49Eur
DVI->Video/S-Video 15Eur

Ik had gedacht aan een ATI kaartje.

Mac videokaarten zijn [b:07d71f956a]anders[/b:07d71f956a] dan PC videokaarten dus [b:07d71f956a]neen[/b:07d71f956a] het kan niet. Tenzij je de BIOS van de videokaart kan flashen. Dit is redelijk ingewikkeld en gevaarlijk voor onervaren gebruikers. Het flashen kan ook niet met gelijk welke PC videokaart. Gelieve de zoekknop van dit forum te gebruiken voor meer informatie hierover.

Een PCI-video kaart werkt normaal niet in een Mac, tenzij je hem kunt flashen naar een Mac. (In sommige gevallen heb je misschien wel beeld, maar geen video-versnelling) Daarvoor heb je de juiste firmwire-software nodig en er is altijd een kans dat het mislukt en dan is de kaart naar de vaantjes. Sommige ATI Radeon 7000 (64 MB) modellen hadden goede resultaten, maar het blijft een risicovcolle bedoening. Ik zou er zelf niet aan beginnen. Hoewel ik weinig sympathie heb voor ATI omdat ze de prijzen voor Mac modellen te hoog houden en hun service ook al gebrekkig is. Een tijd geleden waren er gebruikers van OS9 op oude Mac modellen die een PCI 9200 hadden gekocht, die alleen werkte onder OSX. En ATI repliceerde dat ze OS9 niet langer ondersteunden, ondanks het feit dat bij de specificaties stond OS9 compatibel.

OIp EBay verkocht MacRebels uit Duitsland ATI Radeon 7000 64 kaarten. Misschien waren deze ook geflasht, ik weet het niet, maar de prijs was laag en je kreeg 2 jaar garantie.
Er zaten wel geen adapters bij.

Da's niet helemaal waar volgens mij hoor ;) Je hebt pci-kaartje die voor Mac en PC geschikt zijn. Op de Mac zijn ze dan zo te installeren zonder installatie-CD, en op de PC moet je even een klein programmaatje installeren. Zo had ik er een van Macally geloof ik, en die kon in de PC én in de Mac.

Het is alleen wel even opletten, omdat ze niet allemaal zo te gebruiken zijn.

ps.: OEPS… ik zie nu pas dat 't om een videokaart gaat, lol!
Nope, da’s onmogelijk, tenzij je handig bent in videokaarten flashen.

[quote:cd4a97bf0a="joram"]Da's niet helemaal waar volgens mij hoor ;) ...[/quote:cd4a97bf0a] Ik veronderstel dat Joram's antwoord niet naar mij gericht was. :wink:

Konden ze nu geen video-out op die verdomde Radeon 9600 steken. Waarom zijn die ADC omzetstukjes ook zo belachelijk duur?

De 9600 heeft toch 2 DVI poorten ?

[quote:599fde00c0="kevkoptel"]Konden ze nu geen video-out op die verdomde Radeon 9600 steken. Waarom zijn die ADC omzetstukjes ook zo belachelijk duur?[/quote:599fde00c0] Omdat ADC een Apple standaard is die niet meer gebruikt wordt. Wat niet meer gebruikt wordt is altijd duur ...

De 9600 heeft hier een DVI en een ADC connector. Ik had ook graag liever een tweede DVI gehad maar het heeft niet mogen zijn :(

Vaag... ik heb 2 DVI aansluitingen... :?

[img:e10a7d2b10]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=8653[/img:e10a7d2b10]

Is dat ook een powermac en is die radeon de XT versie?

Het is een PowerMac G5, en of het een XT is weet ik niet zeker... Ik heb de G5 toen gekocht met een Nvidia kaart, maar later tweedehands deze kaart erbij gekocht.

Ik heb eens wat verder gezocht. De DAC-100 van Datavideo is dan misschien geeen optie voor me? Als ik het goed begrijp heet die een in en out. 2 vliegen in één klap. :?

[quote:450c3bf8f4="kevkoptel"]De DAC-100 van Datavideo is dan misschien geeen optie voor me?[/quote:450c3bf8f4] Dat is inderdaad geen optie.

De DV out van de DAC100 is enkel bedoeld om films vanuit iMovie om te zetten naar een analoog signaal voor bijvoorbeeld je videorecorder… deze kan dus niet gebruikt worden om monitor-signaal te versturen.

Dus ik kan in Final Cut dat niet selecteren als firewire device voor het versturen van preview beeld? Hoe stuurt iMovie dat dan aan? :sealed:

Hiermee bedoel ik View -> External Video.

Dat zal wel gaan denk ik, maar ik dacht dat je de DAC-100 ook wou gebruiken om een TV als monitor voor computer-gebruik wou gebruiken... mijn fout.

Het is dan toch uiteindelijk opgelost geraakt. Ik ben dan toch maar voor de domme omzetstukjes gegaan. Dat was al bij al toch nog de eenvoudigste oplossing. Ik heb de stukjes meegekregen op voorbehoud. Als het niet ging werken mocht ik ze terugbrengen.

Zodra ik terug eens achter powermacje zit eens uitvoerig testen. :wink: