PDF bestanden Acrobat > Illustrator

Voor verschillende doeleinden maak ik PDF's van verschillende Illustrator documenten. De afzonderlijke tekeningen moeten regelmatig bijgewerkt worden, en een enkele keer geplaatst in opmaakdocumenten (Quark of InDesign). Documenten zijn opgemaakt op A4 met kader van 12,5 mm rondom.

Vóór het Illustrator CS tijdperk bewaarde ik de Illustrator docs nog als 6.0 eps, omdat daarmee verschillende problemen met uitdraaien werden voorkomen.
Daarna vanuit Acrobat > Bestand > PDF maken en hup; een goede PDF van (meestal) 5 pagina’s.

Illustrator CS: bewaren als Illustrator EPS (geen versie meer), zelfde vervolg. Resultaat: Het kader wordt op de linker onderkant van de pagina geplaatst, gevolg is dus 25 mm wit boven en rechts. Wat ik ook doe (alle instellingen Distiller gebruikt), krijg het NIET opgelost. Wanneer ik de 6.0 eps bestanden gebruik, gaat het dus wel goed (ook met Acrobat 6 prof.)

Daarbij: zeer irritant: Kan geen A4 pagina’s aanmaken op deze manier, Acrobat maakt er 21 bij 30 cm van. Ook deze instellingen proberen te wijzigen, maar het programma (Distiller dus) accepteerd geen opgave van pagina’s met cijfers achter de komma (ook niet wanneer Inches worden opgegeven).

Zelfde verhaal als ik documenten in een map dump om automatisch de afzonderlijke PDF’s te laten maken door Distiller.

Vanuit Illustrator als PDF bewaren en vervolgens binnen Acrobat de PDF’s samenvoegen werkt dus wél. Maar… heel veel werk extra, daar heb ik dus geen zin in!

Acrobat en Illustrator CS worden voor mij op deze manier onwerkbaar! Heeft iemand soortgelijk probleem ondervonden? Iemand een oplossing?

onder "File", "Export" kun je in Illsutrator CS beware als "Illustrator Legacy eps". daar kuj je je file als illustrator 6 bewaren, misschien gaat het dan wel (weer) goed

Ik begrijp je workflow niet helemaal, maar Illustrator CS bewaart zijn bestanden als .ai bestanden die geheel PDF compatibel zijn. Die zijn dus gewoon te plaatsen en te gebruiken in Acrobat, maar weer niet in XPress. Wel in InDesign. Ook kun je vanuit Illustrator nog exporteren naar alle oude formats.

Het probleem met je maatvoering kan ik niet volgen. Je kunt in distiller toch een eigen set aanmaken met voorkeurinstellingen voor de maat van het document?

Vraag is dan hoe je je PS bestanden aanmaakt.

Vanuit InDesign kun je volgens mijn bescheiden menig veel sneller voor dergelijk werk rechtstreeks EPS draaien.

Geef eens aan welke versies je van een en ander gebruikt…

[quote:754b4a81ee="Deskman"]Ik begrijp je workflow niet helemaal[/quote:754b4a81ee] Ik maak opbouwtekeningen, dit zijn sets van (meestal) 5 tekeningen, welke gecombineerd moeten worden in één pdf bestand. Bijvoorbeeld om te mailen of plaatsing op website, maar ook omdat printen vanaf één bestand nu eenmaal makkelijker is.

[quote:754b4a81ee=“Deskman”]maar Illustrator CS bewaart zijn bestanden als .ai bestanden die geheel PDF compatibel zijn. Die zijn dus gewoon te plaatsen en te gebruiken in Acrobat, maar weer niet in XPress. Wel in InDesign.[/quote:754b4a81ee]
Klopt, maar als ik .ai bestanden open in Acrobat, vervolgens de andere bestanden invoeg en bewaar als pdf, krijg ik heel grote PDF’s. Er wordt hier geen rekening gehouden met instellingen van bijvoorbeeld Distiller.

[quote:754b4a81ee=“Deskman”]Ook kun je vanuit Illustrator nog exporteren naar alle oude formats.[/quote:754b4a81ee]
Ja, maar elke keer als ik een tekening moet wijzigen krijg ik de mededeling dat ik deze moet bijwerken (naar Illustrator CS formaat). Ook als ik weer wil wegschrijven moet ik 3 of 4 handelingen doen. Niet echt een werkbare methode.
Kan echter wel normale PDF’s maken zo (dus gewoon mijn kader met 12,5 mm witruimte rondom), de vraag is nu: Waarom kan dit niet met eps bestanden die vanaf Illustrator 10 zijn gemaakt?

[quote:754b4a81ee=“Deskman”]Het probleem met je maatvoering kan ik niet volgen. Je kunt in distiller toch een eigen set aanmaken met voorkeurinstellingen voor de maat van het document?[/quote:754b4a81ee]
Klopt. Maar probeer een een formaat van 21.0 bij 29.7 cm aan te geven, je zult zien dat dit wordt afgerond. Distiller maakt er direct 21.0 bij 30.0 cm van. Ook in inches pakt het niets achter de komma. Een bug misschien?

[quote:754b4a81ee=“Deskman”]Geef eens aan welke versies je van een en ander gebruikt…[/quote:754b4a81ee]
Adobe Creative Suite Premium, laatste versie.

We hebben dezelfde 'toolbox' dus.

PDFjes kun je in in acrobat 6 pro weer verder downsampelen (Advanced > PDF optimizer… ) dus daarmee ben je in ieder geval van je grootte van je bestand af.

De maatvoering van Distiller wordt deels bepaald door het document dat je er in stopt. Ik kwam er ook pas met schade en schande achter, maar als je met ID een PS bestand draait als ‘device independent’ dan houdt distiller zich aan de maat die in de joboptions zit. Maar maak je een PS bestand met PDF-printerinstellingen dan krijg je hoe dan ook de maat van je document. Dus als je een postzegel hebt gemaakt wordt het ook zo groot als een postzegel, ook als je als A4 laat distillen.

Op zich is dat niet zo gek omdat je op zoveel verschillende plaatsen in het traject deze gegevens kan aanpassen. Maar je moet het maar net weten.

De handigste werkwijze lijkt me toch gewoon helemaal over op Adobe CS. Daarin kun je precies doen wat je wilt doen. Alle andere manieren leveren vooral meer handelingen op. Prijs van de vooruitgang?

[quote:09dfe42d7d="Deskman"]De handigste werkwijze lijkt me toch gewoon helemaal over op Adobe CS. Daarin kun je precies doen wat je wilt doen. Alle andere manieren leveren vooral meer handelingen op. Prijs van de vooruitgang?[/quote:09dfe42d7d]

Tsja. Zal dus wel. Jammer dus, dat vooruitgang in dit geval synoniem is voor onhandig. En nog even over de maatvoering voor PDF bestanden: Natuurlijk pakt 'ie de instellingen zoals je een document naar PS schrijft. Doe ik ook, met name voor brochures e.d.
Blijft het vreemd dat ik niet gewoon een Distiller instelling kan maken met een formaat van 21.0 bij 29.7 cm! Het lijkt mij ook niet de bedoeling, volgens mij is het echt een fout in het programma!

Als ik nu van al m’n tekeningen eerst nog eens PS bestanden moet gaan maken, deze vervolgens naar PDF omzetten en dan nog de PDF’s moet samenvoegen in één document… Je voelt de bui al hangen zeker! Heb zo’n 500 tekeningen voor deze workflow, die af en toe veranderd moeten worden (2 x per jaar?). Een hoop extra werk, voor wat eigenlijk gewoon standaard handelingen zouden moeten zijn!

Heel jammer, temeer omdat het met Illustrator 9 (en 10, OK) en Acrobat 5 helemaal perfect werkte! Blijft dit een vreemde manier van vooruitgang vinden…