Ik vraag mij af hoe je eigenlijk een pdf file kunt openen in je browser zelf zonder dat acrobat reader altijd moet opstarten.
Of gaat dat ni?
Maar ik denk wel dat er zo een soort voorkeur moet bestaan dat je dat in voorvertoning ziet ofzo, want 'k vind dat lastig dat die elk bestand altijd download.
Welk Systeem heb je? Vanaf 10.5 gaat dat automatisch.
Bij oudere systemen kan je Acrobat Reader zo instellen dat je een PDF in je browser kan lezen. Ga daarvoor naar preferences, tab “Internet”, Vink aan [Display PDF in browser using…].
En dan nog zal je merken dat je soms wordt gedwongen om een PDF te downloaden en te openen met Voorvertoning, zoals facturen bij T-Mobile of rekeningafschriften bij ABN-Amro.
Downloaden zal altijd moeten, je kunt geen PDF bekijken via het internet, wel via de browser (tenminste dat kan op windows).
Als je PDF bestanden nu iedere keer met Adobe worden bekeken en je wilt ze met Voorvertoning openen dan kun je dat doen door op het betreffende bestand: +i -> Openen met -> zoek programma uit -> “wijzig alles”
Hierna worden je PDF bestanden altijd geopend met het door jou aangegeven programma.
[quote:7a383dccc9="-Syd-"]Ik vraag mij af hoe je eigenlijk een pdf file kunt openen in je browser zelf zonder dat acrobat reader altijd moet opstarten.[/quote:7a383dccc9]
Je moet, denk ik, in Acrobat uitzetten dat hij PDF's in je browser opent. Je kunt dit vinden onder Internet bij de Voorkeuren (tenminste in Acrobat Professional, in Reader weet ik het niet). Als je dat doet, opent de PDF in Safari zelf in plaats van in Acrobat dat zichzelf in Safari wringt, wat ten eerste sneller gaat, en ten tweede (als je tenminste Safari 3 gebruikt) kun je het bestand veel makkelijker bewaren door in het doorzichtige balkje op het downloadicoontje te klikken.