pdf drukken?

Ik heb net een opdracht om heleboel flyers en posters te maken voor een club. Nu moeten die gedrukt worden, Ik werk meest op web en heb niet heeeeel veel ervaring met drukken. :roll:

Komt alles zonder problemen als ik bij indesign cs export pdf en dan bij presets press kies?
Ik geloof dan alle problemen met transparantie bij drukken weg zijn?
Hoe zit het met kleur profielen? Ik heb sRGB als scherm profiel en default als cymk profiel of zal ik daar euroscale uncoted van maken?
Van alle fonts heb ik outlines gemaakt om problemen met fonts te voorkomen.

Alvast bedankt!

De meeste drukkers hebben op hun website staan hoe ze het aangeleverd willen hebben. In ieder geval moet je lagen samenvoegen en meestal gebruik maken van CMYK-modus. Kijk eens op http://www.flyer.be/nl/opmaak.html

Je kan het beste vanuit InDesign een print opdracht geven en dan als printer 'Postscript file' aangeven en bij PPD 'Acrobat distiller'. Je maakt dan een .ps bestand waarvan je vervolgens in distiller een pdf aanmaakt. Je kan dan in distiller joboptions aanmaken voor drukwerk. Als je wilt kan ik je wel een joboption voor drukwerk mailen.

als je preset press kiest ben je al heel erg op de goede weg. Als je inderdaad transparanties hebt gebruikt dan ben je die inderdaad kwijt.

Gebruik geen profielen en laat die aan de drukker over.
Deze laat jouw pdf door zijn rip lopen en als het een goede drukker is gebruikt hij de ICC profielen van zijn pers. Zorg echter wel dat je evt. naast de pers staat om e.e.a. te beoordelen. zodat je niet voor verrassingen komt te staan als het klaar is.
Normaal gebruik je profielen als je goed thuis bent in Colormanagement. Jij bent dit niet dus gebruik ze niet! Vertel wel tegen de drukker dat je geen profielen hebt ingesloten!! en dat je daardoor niet precies weet wat je kan verwachten.

Als het posters voor een club is en je bedoelt een soort houseflyers…
Ben er dan van bewust dat de lekkere felle kleuren van jouw sRGB profiel er in drukwerk er totaal anders uitzien… Zet echt alles om in CMYK. Ook jouw geïmporteerde images…

Succes!!

Vermeld in je offerteaanvraag (indien van toepassing) dat je in PDF aanleverd. Laat de uitbrenger van de offerte aangeven hoe zij de PDF aangeleverd willen hebben.

als je toch ipv rechstreeks vanuit indesign een pdf maakt en dit doet met de "Flipstra" methode..... Kijk dann even op: http://www.certifiedpdf.net/home.php

Steeds meer drukker vragen om de " nieuwe standaard " in PDF: Certified PDF.
Doe je het op deze manier zit je altijd goed.

Grote bedrijven als Sanoma en Telegraaf Tijdschriften Groep accepteren al niet anders meer.
Daar zit zo’n CONTROLEMUTS de godsganse dag alle pdf door Pitstop te halen en al lever je nog zo’n goede complete PDF af… als het geen Certified PDF is wordt het gewoon geretourneerd.

Lekker toch… heb je een standaard formaat en dan verzinnen ze weer een nieuwe standaard binnen PDF. Om het makkelijk te maken.

:mrgreen: :mrgreen:

[quote:cd4299e0c3="mr.greenish"]Komt alles zonder problemen als ik bij indesign cs export pdf en dan bij presets press kies?[/quote:cd4299e0c3] Het kan wel zo (rechtstreeks uit ID) maar het is meestal niet de ideale manier. Als Indesign een PDF maakt zitten er bijv. standaard "Double Byte" fonts in. Vraag is of je drukker die kan verwerken. De methode van Flipstra is wat dat betreft beter. [quote:cd4299e0c3="mr.greenish"]Ik geloof dan alle problemen met transparantie bij drukken weg zijn?[/quote:cd4299e0c3] ligt eraan welke versie je kiest (Acrobat 4,5 of 6) Ik zou zeggen, overleg even met je drukker. Maar als je de transparantie gaat "flattenen" kun je weer andere problemen veroorzaken, bijv tekst die gerasterd wordt etc. [quote:cd4299e0c3="mr.greenish"]Hoe zit het met kleur profielen? Ik heb sRGB als scherm profiel en default als cymk profiel of zal ik daar euroscale uncoted van maken?[/quote:cd4299e0c3] euroscale coated lijkt me beter, als je ervanuit gaat dat de drukker op MC drukt. (opnieuw, overleg met de drukker) Je kleurinstellingen in Photoshop bepalen hoe het beeld van RGB naar CMYK wordt omgezet. Als je instellingen niet goed staan, wordt je beeld ook niet goed. Als je instellingen in Indesign niet goed staan, is je schermweergave ook niet correct. En als je monitor niet gecalibreerd is kan je nog wel eens voor verrassingen komen te staan. "Naast de pers staan" heeft dan ook niet zoveel zin meer... [quote:cd4299e0c3="mr.greenish"]Van alle fonts heb ik outlines gemaakt om problemen met fonts te voorkomen.[/quote:cd4299e0c3] dat is niet echt nodig, in een PDF worden de fonts meebewaard dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

Pas wel op, als een drukker een PDF krijgt gaat ie ervanuit dat het bestand helemaal in orde is, hij gaat het drukken en als het niet goed is ben jij het haasje.
Zoek anders even contact met iemand die weet wat ie doet en die je hiermee kan helpen anders heb je kans dat het fout gaat.

succes

Hartstikke bedankt allemaal! Ik ga flipstra methode proberen :)Als ik het zo doe dan zal ik dus geen transparantie problemen krijgen dus? Zijn er verder dingen waar ik op moet letten of is dat alles? Ik heb gebruik gemaakt van plaatjes met transparanties, psd'tjes met transparanties en 1 a 2 dropshadows in indesign zelf.

Dear Mr. Greenish... Je enthousiasme is aanstekelijk maar als ik je 1e bericht hierboven lees krijg ik toch weer een beetje de kriebels. Als je zo weinig van colormanagement, foto's en drukwerk afweet, maak dan een ontwerpje en laat een ander het uitvoeren óf verwacht niet te veel van het drukwerk. Met een beetje mzzl ziet het er best goed uit, da's dan een lucky shot. Lees 's een avondje op het forum over kleurweergave, kleurmanagement, calibreren etcetc. En neem EagerB0bNerd's opmerkingen ter harte. Sterkte en succes. [quote:3a6fabc19c="EagerB0bNerd"]Euroscale coated lijkt me beter, als je ervanuit gaat dat de drukker op MC drukt. (opnieuw, overleg met de drukker) Je kleurinstellingen in Photoshop bepalen hoe het beeld van RGB naar CMYK wordt omgezet. Als je instellingen niet goed staan, wordt je beeld ook niet goed. Als je instellingen in Indesign niet goed staan, is je schermweergave ook niet correct. En als je monitor niet gecalibreerd is kan je nog wel eens voor verrassingen komen te staan. "Naast de pers staan" heeft dan ook niet zoveel zin meer... Zoek anders even contact met iemand die weet wat ie doet en die je hiermee kan helpen anders heb je kans dat het fout gaat. succes[/quote:3a6fabc19c]

PS: Ik bedoel t niet rottig allemaal :wink:, maar van zo’n topic wordt ik zóóóóó moe :roll:

Misschien es vroeg op bed?

Lees eerst dit topic even: http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=16996&highlight=pdf+indesign

En [b:915dae039c]praat[/b:915dae039c] met je drukker. succes!

Transparanties zijn zaken waar doorgewinterde DTPers en drukkers zig nog in verslikken. Het lijkt een duk op de knop maar ondertussen... Ook colormanagement is een diepe valkuil. Het kan makkelijk goed gaan, maar ook heel beroerd.

Voor de Flipstra-modus moet je wel Acrobat distiller hebben anders kun je met je PS-bestand nog niks. En als je distiller hebt kun je ook in RGB werken en exporteren naar CMYK als je een door de drukker aanbevolen profiel gebruikt. Da’s een van de voordelen van InDesign.

Genoeg valkuilen, maar je hebt ook een voordeel: hier loopt een hoop kennis rond en alles in van te voren te checken. Als je een PDF hebt gemaakt zou je die nog eerst kunnen nakijken op fouten. Of laten nakijken…

Oh ja, een van de belangrijkste dingen:

Stuur altijd een hard-copy mee. Dat kan in zwart-wit voor C, M, Y en zwart, maar ook in kleur en als het een afwijkend formaat is, is dat ook belangrijk.

Ben ik een keer door gered en heb toen een hele partij terug kunnen sturen, die aantoonbaar van de hard-copy afweek, hoewel de drukker in eerste instantie ontkende dat er iets was misgegaan.

[quote:13ca172268="Flipstra"]en bij PPD 'Acrobat distiller'[/quote:13ca172268]

Hoe zorg ik dat de Distiller bij PPD komt te staan? Ik heb daar een hele waslijst aan printers maar geen Distiller. Of is dat het zelfde als ‘Adobe PDF’? Volgens mij niet… :?

moest ik in jouw schoenen staan, ik geef gewoon mn native files mee op cd, daar kan de drukker mee doen wat ie wil.

zo zal je voorkomen dat de drukker 5 voor twaalf u opbelt om te zeggen dat de pdf niet ok is, en dat jij in allerijl een nieuwe pdf moet maken, maar je beseft geeneens wat er bij de eerste pdf verkeerd was…

servir frais

[quote:166e6de929="servir frais"]moest ik in jouw schoenen staan, ik geef gewoon mn native files mee op cd, daar kan de drukker mee doen wat ie wil.

zo zal je voorkomen dat de drukker 5 voor twaalf u opbelt om te zeggen dat de pdf niet ok is, en dat jij in allerijl een nieuwe pdf moet maken, maar je beseft geeneens wat er bij de eerste pdf verkeerd was…

servir frais[/quote:166e6de929]

Mijn idee, gewoon een ‘Package’ op cd-rom zetten zodat ID-bestand, fonts en graphics in een mapje worden gezet, een kleurgescheiden laserproef erbij en dat naar de drukker…
Die transparantie-toestanden zijn op het eerste gezicht wel mooi maar ook verneukeratief. Je zou een eigen belichter moeten hebben om er flink mee te kunnen experimenteren…

Je kunt ook gebruik maken van een goede en bekende lithograaf. (Er zijn hier wel goede). In overleg met hem maakt hij de films van jouw artwork. Ben jij -én welke drukker dan ook- meteen van je kopzorgen af. Én je weet dat het goed komt.

bij ons in belgie en meerbepaald west-vlaanderen is het heel moeilijk om nog een drukker te vinden die films kan maken. 3/4 van onze vaste drukkkers kan trouwens niets meer doen met films, daar alles via CTP gebeurt.

Natuurlijk geef ik liever indesign native bestand aan maar heb tvijvels of het drukker waar het naar toe gaat me werkt. Al eerder gehad, voraal quark werkers.En ik kies niet waar het gedrukt wordt, gaat via het klant.

Ik heb met dank aan flipstra wat joboptions gekregen en kon daar me aan slag. Maar wat me ook opgevalen is…

[quote:ac6d2b269b]Hoe zorg ik dat de Distiller bij PPD komt te staan? Ik heb daar een hele waslijst aan printers maar geen Distiller. Of is dat het zelfde als ‘Adobe PDF’? Volgens mij niet[/quote:ac6d2b269b]
Dit heb ik ook dus.
Weet iemand hoe dat komt?

Voor de rest ga ik morgen langs een drukker waar ik bekend bij ben en ga met hem het nakijken.

bij printer kies je Postscript file bij PPD kies je Adobe PDF

goed dat je hulp zoekt om een en ander tot een goed eind te brengen
denk dat dat wel nodig is.

vergeet ook niet om even de spellchecker eroverheen te laten gaan. :wink: :stuck_out_tongue:

succes