PDF-en maken

Van indesign cs2 net 2 PDF-en gemaakt via Distiller. 1 a5 boekje, 24 pag's , rgb = 1,6 MB (deze bevat veel foto's) 1 a4 boekje, 16 pag's, z/w = 3,4 MB (deze bevat alleen line-art )

In de settings die ik gebruikte verschilt alleen dus de kleurconversie.

[b:0325d8ac66]Waarom krijg ik die line arts niet beter gecomprimeerd?[/b:0325d8ac66]
De schaal van ‘raster’ en ‘vector’ staat op de helft.
Ligt het aan de line-arts zelf, want ik vind een heleboel dubbelle lijnen op elkaar.

Het is ook artwork uit SolidWorks (3D-appl.) die ik in illustrator opsla.

als je vectoren hebt (line art) dan is dat doorgaans veel lichter qua bestandsgrootte dan pixels, maar als je veel verlopen hebt zitten in je vectoren en ook als je veel met transparantie werkt dan krijg je heel veel gegevens in je bestand en dat kan dan niet kleiner (zeker met het afvlakken voor je pdf wordt alles nog eens complexer). Wij hebben wel eens een bestand gehad op A2 formaat waar heel veel verlopen in zaten en ook nog eens veel transparantie (alleen maar vectoren), dat bestand werd uiteindelijk zo overdreven zwaar dat de rip er niet eens meer iets mee kon. Uiteindelijk hebben we er toen voor moeten kiezen om alles om te zetten naar pixels. Maar als ik het zo zie in jou geval dan moet dat geen probleem zijn, 3.4 Mb is niet echt groot.

p.s. als het bestand verder niet direct bedoelt is om te drukken, maar je wilt hem bijvoorbeeld voor het presenteren alleen maar zo klein mogelijk hebben dan kun je er altijd voor kiezen om je raster/vector balans op 0 te zetten, op die manier worden er alleen maar pixels van gemaakt. Dit kan voor een presentatie bijvoorbeeld handig zijn, maar voor drukwerk zou ik dat zeker niet adviseren.

Bedankt Was Frans!

De PDF-en moeten idd mailbaar zijn en zijn voor printewrk oninteressant.
Ik ga morgen die balans op 0 zetten in de hoop dat dat nog wat uitmaakt.

Het a4-boekje bevat alleen z/w lijnwerk. Geen verlopen en transparanties enzo.
Dat maakt het een beetje vreemd, maar het zal wel met die onnoemlijk veel ankerpunten te maken hebben. Misschien in de toekomst experimenteren met het aangelerde art work van SolidWorks.
Het is hier geen onbekend probleem, heb ik al hier gemerkt op meerdere topics.