PDF export vanuit ID

Heb een probleempje met de export van PDF bestanden vanuit Indesign. Of je dit nu best doet vanuit Indesign of via Distiller laat ik liefst even in het midden, in dit geval exporteer ik dus vanuit Indesign via "Adobe PDF presets" en kies dan voor "Press Quality". Nu heb ik altijd problemen gehad met zware contrastverschillen van foto's in Indesign t.o.v. de beelden in de PDF's. Nu ben ik wat gaan grasduinen en experimenteren met de "output" opties bij het maken van PDF's via Indesign en daar heb je volgende opties:

1. No Color Conversion
  2. Convert to Destination
  3. Convert to Destination (Preserve Numbers)

Zowel bij 2 als bij 3 geeft ie in de PDF zware afname van contrast. Bij 1 lijkt alles identiek met Indesign. Welke optie kies ik best en heeft dit eigenlijk allemaal wel belang in functie van het drukproces?

Mijn standaard kleurinstellingen in alle Adobe applicaties zijn: Adobe RGB en Euroscale Coated. In photoshop zet ik ook nog bij gray en spot: “Dot Gain 15%”. Zijn deze opties ok of heb ik ook hier nog wat bij te schaven?

Alfonzo zegt dankjewel

[quote:f6dc8bffe1="alfonzo"] Mijn standaard kleurinstellingen in alle Adobe applicaties zijn: Adobe RGB en Euroscale Coated. In photoshop zet ik ook nog bij gray en spot: "Dot Gain 15%". Zijn deze opties ok of heb ik ook hier nog wat bij te schaven?

Alfonzo zegt dankjewel[/quote:f6dc8bffe1]

Lijkt me OK
als je beelden die je in Indesign geplaatst hebt CMYK zijn, moet je bij de PDF export kiezen voor: No conversion

Ik doe ook alles met no conversion. Wel zorgen dat je elementen die je plaatst de goede profielen hebben. Zo is het handig om tekst, logo's en vectorart in CMYK te definieren ivm met registratieproblemen etc. Foto's kunnen weer prima met een RGB profiel worden ingesloten. Ik lever voor drukwerk meestal een mix aan van Euroscale Coated voor de CMYK objecten met sRGB foto's en dat is lekker makkelijk werken en bevalt uitstekend qua eindresultaat.

Je kan even je drukker raadplegen. Die heeft vaak wel een lijstje met instellingen voor PDF export. Bij mij gaat het ook op no conversion. Het eindresultaat ziet er prima uit. Ik zet foto's wel altijd naar CMYK.