PDF formlieren invullen

Steeds vaker kan je een .pdf formulier ophalen, uitprinten en dan invullen. Maar het is vaak handiger om dat invullen op je mac te doen. Maar waarmee (behalve natuurlijk Acrobat)? Zijn er goedkope prgramma's voor? Wie?

Dit kan ook gewoon met Acrobat Reader. Gratis en voor niks!

Met de reader? Misschien voor PDFjes die daar speciaal voor gemaakt zijn, maar het lukt me niet met een gewone PDF. Je moet ergens kunnen tikken, je kan alleen selecteren. Misschien is AppleWorks wat (pdf importeren?).

Dit is het formulier dat ik wil bewerken: http://www.agenziaentrate.gov.it/modulistica/dichiarazione/2004/730/730mod.pdf

Maar dit formulier is ook niet opgemaakt om met de Reader in te vullen. Om zo'n formulier te krijgen, moet de maker het wel opmaken als "formulier". Dit kan met Adobe Acrobat. Als je een dergelijk formulier als dit toch per mac wilt invullen, zul je een (freeware) PDF-edit programma moeten zoeken.

Het PDF-formulier wat je opgeeft is niet geschikt om op de computer in te vullen. Dit formulier dien je uit te printen en met de hand in te vullen.

Ze bestaan echter wel (bijvoorbeeld http://www.belastingdienst.nl/9229250/dl/ob06403.pdf)

Ja OK uitprinten en invullen. Maar dat wil ik nou net niet. Dat was dus mijn vraag. In ieder geval kan je een pdf toch invoeren in een tekenprogramma en dan invullen. Alleen waarmee is het handigste? En echt een pdf bewerken, kan dat alleen met Acrobat? Hoe zit het eigenlijk, is pdf van Adobe? In OSX kan je naar pdf printen, dus dat doet vermoeden dat het toch wel moet kunnen (pdf maken is bijna pdf veranderen of niet?).

[quote:1e0cc1176d="Chris Meijburg"]..., zul je een (freeware) PDF-edit programma moeten zoeken.[/quote:1e0cc1176d]

precies. Weet je er een? Mijn zoektocht tot nu toe leverde niets op (http://www.macupdate.com/)

[quote:a568f4034d="aperitivo"]En echt een pdf bewerken, kan dat alleen met Acrobat? Hoe zit het eigenlijk, is pdf van Adobe?[/quote:a568f4034d]

Ja, PDF is een bestandsformaat van Adobe. Voor zover ik weet is Acrobat het enige pakket waarmee je écht PDF’jes kunt maken, en dus ook formulieren.

[quote:a568f4034d=“aperitivo”]In OSX kan je naar pdf printen, dus dat doet vermoeden dat het toch wel moet kunnen (pdf maken is bijna pdf veranderen of niet?).[/quote:a568f4034d]

Absoluut niet. Wat je doet is simpelweg datgene wat je normaal naar je printer stuurt, in een PDF’je zetten. Je printer weet never-nooit-niet dat iets een formulier is, dus een PDF’je vanuit OS X ook niet.

Je zult echt vantevoren bij het aanmaken van de PDF aan moeten geven dat het een formulier is, en dat kan bij mijn weten alleen met Acrobat.

Adobe is zeker niet het enige programma waarmee je pdf kan maken, alle osx programma's kunnen het tegenwoordig en bij macupdate.com stikt het van naar pdf converters etc.

Waar het omgaat is een pdf aanpassen. Dat is dus wat ik zoek. Niet een prgramma dat pdf formulieren kan maken, gewoon iets om zo maar een pdf aan te passen.

Moet toch wel kunnen? Desnoods pdf importeren en dan bewerken en dan weer exporteren (printen) naar pdf

Zijn er programma’s die pdf kunnen importeren?

[quote:2396e126ca="aperitivo"]Adobe is zeker niet het enige programma waarmee je pdf kan maken, alle osx programma's kunnen het tegenwoordig en bij macupdate.com stikt het van naar pdf converters etc. [/quote:2396e126ca] De reden dat bijna alle OS X programma's het kunnen, is omdat Apple een licentie heeft bij Adobe om alles wat naar de printer gestuurd wordt, in een PDF'je te duwen. De mensen die er dagelijks mee werken zullen met me eens zijn dat dit nou niet echt dé weg is voor "nette" PDF'jes. Dat is en blijft Acrobat. Dat er converters zijn zal best, maar die gebruiken eenzelfde als ik hierboven heb uitgelegd. [quote:2396e126ca="aperitivo"] Waar het omgaat is een pdf aanpassen. Dat is dus wat ik zoek. Niet een programma dat pdf formulieren kan maken, gewoon iets om zo maar een pdf aan te passen.

Moet toch wel kunnen? Desnoods pdf importeren en dan bewerken en dan weer exporteren (printen) naar pdf

Zijn er programma’s die pdf kunnen importeren?[/quote:2396e126ca]

Er zijn genoeg programma’s die in staat zijn om PDF te importeren. Photoshop en ImageReady bijvoorbeeld. Echter, de schaalbaarheid van een PDF’je gaat dan verloren; het wordt omgezet naar een bitmap-afbeelding, terwijl -vaak- het origineel vergelijkbaar is met een EPS-file, welke oneindig te schalen is zonder scherpte te verliezen. Dit heeft grote voordelen, o.a. voor de grootte van het bestand, en de kwaliteit van de afdruk.

Het idee achter PDF is ooit geweest dat dit makkelijk aan een drukker te geven is, waarin alle info voor het drukken is opgeslagen, en de file hoe dan ook niet meer aan te passen is, zodat er geen “verrassingen” voor de ontwerper in het uiteindelijke product komen. Nee, een PDF is dus niet aan te passen.

bedankt Tricksel, stukker duidelijker is het nu

PDF bestanden kan je openen/importeren in het gehele ADOBE CS pakket. In Quark kan je ook PDF bestanden plaatsen (zou niet mijn idee zijn).