pdf genereren met de mac "save as PDF" optie

..en hopla, weer een vraag over PDF

Hoe zorg je ervoor dat de .pdf files die je kan genereren met de standaard optie “save as pdf” in de printer dialog het ook goed doen op de readers van andere platforms (windows, linux)?

Het voornaamste probleem -als gebruikelijk- is het includen van fonts. Ik kan nergens vinden hoe je die optie aan zou kunnen zetten voor de ingebouwde pdf printer van mac osx (10.3). Als ik een pdf genereer op mijn iBook en 'em dan op windows met acroread laat zien wordt het puinhoop…
Oja, ik heb dus geen zin om geld neer te tellen voor zo’n fijn Adobe Distiller/Acrobat/Whatever programma.

Iemand een oplossing? (Ik denk dat ik niet de eerste ben die dit vraagt)

groeten Bart

> bommels: maak gebruik van standaard fonts (ook M$). Ik stuur regelmatig het e.e.a. en windoos connecties melden geen problemen met leesbaarheid wil je idd mooie/betere fonts dan zul je pijn moeten lijden, lijkt het (fwiw...ben geen expert op dit gebied)

groet

Juist de pdf-en uit X werken goed is mijn ervaring. Juist die uit acrobat konden windozen niet openen. Welke readerversie hebben deze? En welke printerdriver/PPD gebruik jij? Dit is afhankelijk van de PPD/printerdriver volgens mij..... Ik gebruik gewoon mijn epsondrivertje en dit werkt goed, ook met de fonts.

Succes

Bedankt voor de reakties....

Even verduidelijken:

• ik gebruik veel formules met symbols (grieks etc.) en dat is eigenlijk een garantie voor ellende als je cross-platform werkt.
  • ik gebruik de standaard “save as pdf” optie in de printer dialog, geen pdf printerdriver dus. Dit ga ik nu wel meteen proberen!

Nog meer tips etc. welkom… groeten bart

Ok Bart,

Het is ook mogelijk om een “echte” PDF te maken onder Panther, door gebruik te maken van de Colorsync Utility die standaard op je iBookje zit. Acrobat heb je er niet voor nodig.

De procedure is niet erg voor de hand liggend, en niet erg bekend, maar je vindt hier een stap voor stap uitleg.

Ik heb het zelf nooit geprobeerd, weet ook niet wat ie met de fonts doet maar het lijkt me de moeite waard om te proberen.

succes