[quote:post_uid0="Mmmarco"]En daar zit 'm nou net de bottle-neck: Vrijwel alle bureau's werken met meerdere drukkers en/of lithograven (vaak één voor huisstijl-klussen, FC drukwerk, 'apart' drukwerk, stans, grote formaten, digitaal drukwerk, zeefdruk, etc). Dus moet je per klus gaan kijken hoe en wat. Kost te veel tijd.[/quote:post_uid0]
Tsja, da's natuurlijk ook een benadering. Beetje kip & het ei verhaal, tijd steken in iets dat uiteindelijk veel tijd gaat besparen is iets dat veel mensen niet (kunnen) begrijpen... Dat is trouwens wat veel grafici fout doen in hun denkproces en bedrijfsvoering.
Deze bedrijfstak blijft te vaak hangen op oude gewoonten en loopt echt achter binnen de ICT wereld. Dit heeft natuurlijk te maken met vaak "long-term investments" in relatief dure hard- en software, en bedrijfsprocessen. Ik ben nu reeds 16 jaar zeer nauw betrokken bij alles rondom grafische automatisering, en dit is het soort opmerking dat ik jammer genoeg maar wat vaak hoor.
Wanneer je de PDF workflow goed op orde hebt kun je daar, na investering van misschien twee dagen binnen je eigen bedrijf en een uurtje bij je uitvoerende partij, soms wel uren per (groot) project besparen. Je verdient de investering in tijd dus snel terug, en iedere zaken man/vrouw weet dat tijd geld is.
Zeker nu in de tijd van het Internet (wat ook nog steeds niet goed benut wordt door de grafische wereld) kun je dan zo enorm veel tijd besparen. Bedenk even het volgende; een ontwerp buro stuurt via IP printing een PDF file naar de RIP van de drukker in kwestie. De ontwerper kan direct zien of er fouten zitten in het document omdat de RIP preview software heeft die via het internet gebruikt kan worden. Alles goed bevonden aan de hand van de preview geeft het buro via diezelfde software een akkoord voor drukken en een uurtje later staat de koerier voor de deur met 1000 prints. Utopia, heck no! dit gebeurt nu al bij een groot aantal bedrijven dat wel de moeite genomen heeft tijd te steken in iets dat tijd oplevert! Dit is maar een (eenvoudig) voorbeeld, zo kan ik je overspoelen met honderden andere praktijkvoorbeelden.
De duizenden bedrijven die ik wereldwijd in de afgelopen jaren heb mogen adviseren op dit front werken allemaal naar grote tevredenheid met dit soort "nieuwe" concepten (bestaat inmiddels al weer een paar jaar) en nog regelmatig krijg ik te horen "hoe hebben we ooit zonder kunnen werken".
Advies: ga eens praten met een specialist op dit gebied die je kan uitleggen wat PDF workflow nu eigenlijk ECHT is en blijf niet op verouderde gedachten hangen. Nu is de tijd om serieus te gaan kijken naar dit soort concepten, je concurrent doet dit al. Loop je de boot mis dan kun je zodirect aan een inhaalslag gaan beginnen die je klanten gaat kosten…