PDF: geschikt voor 'ECHT' drukwerk? - Is er IEMAND die PDF prof. gebruikt?

Mooi hoor, PDF. Maar ik gebruik het alleen om goedkeuring van de klant te krijgen via email, om zelf te kunnen printen  op een kleurenprinter en voor eenvoudig digitaal drukwerk of af en toe een advertentie.

Voor 'echt' drukwerk is er mijns inziens een 'echte' werktekening nodig. Eentje die je goed kunt nalopen en checken. Ik moet er niet aan denken 'het betere' drukwerk (FC evt met PMS en stanz) via PDF naar de drukker te sturen. Nee, geef mij maareen lithograaf, films en een  kleurenproef.

Maar misschien loop ik hopeloos achter… Gebruikt iemand hier WEL PDF voor?

Ah ja, PDF bestanden... Volgens mij ligt het er aan door wie het pdf-bestand word aangeleverd.

Betreft het een simpele advertentie: gewoon uitdraaien.
Betreft het een periodiek: dan gaan we even testen. Je wil natuurlijk voorkomen dat je een pak films van bijvoorbeeld 48 pagina's zo kan weg gooien (in de bak dan). Is alles naar tevredenheid, dan kan de klant gewoon aanleveren 'volgens specificaties'! Voordeel is dat tegenwoordig ook bijvoorbeeld InPosition heel goed pdf bestanden aan kan en de eindverantwoording bij de klant ligt, als die dat aandurft. Zodra er beeldmanipulatie of i.d. moet plaatsvinden, dan gelieve de opmaak en gebruikte beelden/fonts, je kent het wel, mee sturen.
Voorheen had je simpele problemen met pdf bestanden, ik noem maar wat: snijtekens en paskruizen. Daar kon je 'vroeger' weinig of niks aan doen, tegenwoordig zijn er toch al tools op de markt waarmee je je pdf bestand toch aardig kan bewerken/opwaarderen.

Ergo, als de communicatie optimaal is met de klant dan kunnen pdf bestanden 'zeer produktief' werken.  :D

Mijn inziens, pdf kan heel goed werken en het kan zelfs een onmisbare tool worden/zijn in de grafische industrie.

bartman

ikzelf werk nu met een drukker die alleen nog pdf bestanden wil gebruiken, we hebben alles op elkaar afgestemd, alle klein drukwerk bv folders, uitnodigingen, tot A3 formaat wordt nu direct op plaat belicht vanuit een door mij (de ontwerper dus) geleverde pdf. die pdf maak ik aan met een Agfa programma "normalizer" (Apogee) (werkt nog onder de 9.2.x) die PS files verwerkt tot een perfecte pdf. (beter dan de ID en AI pdf, en veel lichter, zodat alles gewoon via mail doorgestuurd kan worden.) ook pms kleuren worden op deze wijze gesepareerd.

veel tijdswinst, geen films meer (jammer voor mijn servicebureau), minder weg en weer geloop, geen fontproblemen, …

uitproberen zou ik zeggen.

groeten
Helix

Je kunt pdf heel goed gebruiken voor ‘echt’ drukwerk.

De grap is echter dan dat alle onderdelen waarmee je die pdf gegenereerd hebt ook al geschikt waren voor ‘echt’ drukwerk.
Dus gelithografeerde beelden (dat is ietsie meer dan een scannetje maken), fonts goed embedden en bovenal, een goede werktekening als basis.

Als je met Acrobat Distiller werkt kun je heel gemakkelijk pdf specificaties van derden gebruiken; bijvoorbeeld die van je drukker of van de krant waar je een advertentie in wil plaatsen.
De dan door Distiller gegenereerde pdf zal volledig aan de door die partij gestelde eisen voldoen.

En ontwerpen groter dan A3 dan?

Volgens mij ook geen probleem, kun je gewoon instellen.

Mijn drukker is al jaren met plaatbelichting bezig, en zijn als een van de weinige als teststation voor Heidelberg Digipers. zijn er maar 8 ter wereld, als ik goed ben voorgelicht.

Krijg gewoon een osaliet [hoe schrijf je het ook al weer] proef na een dag. tekenen, 5 dagen later staat alles op de stoep…

let wel op dat je de bleed niet vergeet in de PDF, anders kunnen ze er nix mee…

Ik zou gewoon een paart testcases draaien met de verschillende drukkers waar je mee werkt…  lekker op elkaar af stemmen dus…

mk

Je schrijft 'ozalid' (Karel F Treebus, Tekstwijzer derde druk, blz 226).

Overigens, we hebben ooit een heel boek met veel full colour plaatjes als pdf aangeleverd. Goede afspraken maken met je drukker en het moet lukken. Ik durf niet zomaar een pdf zonder vooroverleg naar een drukker te sturen, in die zin is het ingewikkelder dan alle bestanden verzamelen en op een CD gooien en opsturen maar. We hebben ook wel eens problemen gehad met het aanleveren van een catalogus als pdf (bij een andere drukker, die drukker had zelf nog geen ervaring met pdfs). Ik stuur vooralsnog alles 'ouderwets' naar de drukker, maar ik houd de ontwikkelingen wel in de gaten…

Dames en Heren,

PDF is (voorlopig) DE oplossing voor het aanleveren van content aan drukkerijen!!!!!

Misschien een loze kreet, maar…,

ik ben technisch verantwoordelijk voor alle uitgaven van Elsevier Nederland, we geven ca 300 periodieken uit (week- en maandbladen), die ALLEMAAL in CF PDF (geproduceerd door onze interne prepress-afdelingen) worden aangeleverd aan rotatie- en/of vellen drukkerijen, inclusief de paginagrote FC-advertenties van grote bureaus. PDF wordt inmiddels door alle grote uitgeverijen gebruikt en er is een platform van advertentiebedrijven en prepress-bedrijven die een convenant hebben gesloten over de certifide PDF.

Het is dus veel meer dan alleen maar een format voor "klein drukwerk". Wat is dat overigens, voor iedere klant is zijn drukwerk "het einde", dus niets "klein"…

Benieuwd naar jullie reacties…

Ik heb zelf een bureau voor visuele communicatie en ben de afgelopen 10 maanden bezig geweest een groot deel van onze productie in pdf te verwerken. Uiteraard is een nauw overleg met je klanten en prepressbedrijven en drukkers van cruciaal belang. Daarnaast is de hele workflow intern opnieuw opgezet. PDF is niet zomaar een leuke, andere manier van aanleveren, maar op dit moment het ENIGE serieuse medium om tot een volledig digitaal traject te komen (iets wat er zeker aan staat te komen, en waaraan je je uiteindelijk niet meer kunt onttrekken). Overigens is dit slechts een logisch vervolg van het traject dat wij sinds de opkomst van de digitale opmaak (ingeluid met de Mac in 1984) zijn ingeslagen.   Henk

Heel simpel: QXP doc (getverderrie, hoop dat het staks ID docjes zijn) worden door onze lithograaf omgezet in HRES pdf bestanden volgens de specs van de div drukkerijen waar wij mee samenwerken in Ned en Bel. Werkt perfect! De lithograaf werkt volledig in Adobe schil (vandaar dak ID wil gaan gebruiken) en dit verloopt echt heel goed! :p

Heb idd goede ervaringen met PDF de laatste tijd. Ik werk dan met Distiller en ik krijg de prefs aangeleverd van de drukker en dat loopt vlekkeloos. Enige vereiste is inderdaad de communicatie tussen het bureau en het uitdraaistation/uitgeverij. Nou moet ik wel erbij zeggen dat het hier om simpele zw/w advertenties e.d. gaat. FC en PMS'en heb ik absoluut nog geen ervaring mee :)

Laat drukkers aangeven hoe zij PDF aangeleverd willen hebben. Leg die gegevens/profielen vast en het is geregeld. Een aantal testbestanden maken en testen maar, eventueel bijstellen en klaar is kees.

Sinds kort lever ik ook PDF aan en heb nog geen enkel probleem gehad. Wel een aanrader voor iedereen die het wil proberen: overleg met je drukker of lithograaf, die heeft als het goed is al ervaring en nuttige tips voor de instellingen...

Ik heb in de tijd dat ik voor EFI.com (in Foster City CA) werkzaam was, wereldwijd de nodige trainingen gegeven op gebied van PDF en Document Management workflows, en als consultant veel bedrijven op weg geholpen heb met deze nieuwe denk en productie wijze. PDF en PostScript zijn ontwikkeld door Adobe en EFI tezamen en ik heb een deel van de engine voor Postscript III ontwikkeld voor de Fiery RIP's die later is opgepakt door Adobe. Ik wil daarmee aangeven dat ik niet een of andere hobby-bob ben, maar iemand ben die weet waar hij het over heeft op dit gebied...

Het is op zich redelijk eenvoudig om alles op elkaar af te stemmen. De belangrijkste schakels in het geheel zijn echter de belichter / RIP en de uitsturende software, dus een InDesign, Illustrator, FreeHand of Quark om er maar een paar te noemen. Deze moet PDF ondersteunen op hetzelfde level als de RIP / belichter. Nu is het zo dat alle Adobe PS-III RIP's native PDF ondersteuning bieden maar dat is nog geen garantie voor een goed functioneren. Er zijn namelijk veel goedkope RIP's in omloop die geen Adobe Postscript aan boord hebben. Veelal werken ze goed, alleen gaat er wat fout zoek je jezelf de bagger omdat ze een eigen interperter gebruiken. Het voordeel van een Postscript III RIP is dat deze de PDF file niet eerst om hoeft te zetten naar een lager Postscript level maar direct kan rasteriseren. Dit scheelt naast RIP tijd natuurlijk ook in mogelijke fouten tijdens deze conversie.

Naast de RIP / belichter is natuurlijk de wijze waarop de PDF data gegenereerd wordt van cruciaal belang. Wat ik altijd adviseer is gewoon een aantal test runs draaien met de drukker / printer waarmee je samenwerkt. Als je eenmaal alles goed op orde hebt scheelt het je enorm veel tijd en ergernis.

Er zijn diverse goede PDF Workflow Management trainingen te volgen in Nederland. Bijvoorbeeld Summix in Haarlem geeft gedegen opleidingen en heeft enorm veel kennis in huis. Daarnaast zijn ze gecertificeerd, en da's ook belangrijk.

Kortom, onderzoek tezamen met je uitvoerende partij wat voor een hard- en software gebruikt wordt in het hele proces en pas daar je workflow op aan.

En daar zit 'm nou net de bottle-neck: Vrijwel alle bureau's werken met meerdere drukkers en/of lithograven (vaak één voor huisstijl-klussen, FC drukwerk, 'apart' drukwerk, stans, grote formaten, digitaal drukwerk, zeefdruk, etc). Dus moet je per klus gaan kijken hoe en wat. Kost te veel tijd.

ik denk: Lithograaf - Lithografen

Ward

Tuurlijk is PDF geschikt voor wat jij 'echt' drukwerk noemt. Me dunkt dat je niet echt ingevoerd bent in de 'echte' drukwereld anders wist je (al een tijdje) dat PDF de nieuwe norm is geworden voor het aanleveren van digitale bestanden! Je moet natuurlijk wel de goede programmatuur aanschaffen, en je erin verdiepen dat kost een paar guldens (sorry euro's) maar dat scheidt meteen ook de profs van de beunhazen!

[quote:post_uid0="Mmmarco"]En daar zit 'm nou net de bottle-neck: Vrijwel alle bureau's werken met meerdere drukkers en/of lithograven (vaak één voor huisstijl-klussen, FC drukwerk, 'apart' drukwerk, stans, grote formaten, digitaal drukwerk, zeefdruk, etc). Dus moet je per klus gaan kijken hoe en wat. Kost te veel tijd.[/quote:post_uid0] Tsja, da's natuurlijk ook een benadering. Beetje kip & het ei verhaal, tijd steken in iets dat uiteindelijk veel tijd gaat besparen is iets dat veel mensen niet (kunnen) begrijpen... Dat is trouwens wat veel grafici fout doen in hun denkproces en bedrijfsvoering.

Deze bedrijfstak blijft te vaak hangen op oude gewoonten en loopt echt achter binnen de ICT wereld. Dit heeft natuurlijk te maken met vaak "long-term investments" in relatief dure hard- en software, en bedrijfsprocessen. Ik ben nu reeds 16 jaar zeer nauw betrokken bij alles rondom grafische automatisering, en dit is het soort opmerking dat ik jammer genoeg maar wat vaak hoor.

Wanneer je de PDF workflow goed op orde hebt kun je daar, na investering van misschien twee dagen binnen je eigen bedrijf en een uurtje bij je uitvoerende partij, soms wel uren per (groot) project besparen. Je verdient de investering in tijd dus snel terug, en iedere zaken man/vrouw weet dat tijd geld is.

Zeker nu in de tijd van het Internet (wat ook nog steeds niet goed benut wordt door de grafische wereld) kun je dan zo enorm veel tijd besparen. Bedenk even het volgende; een ontwerp buro stuurt via IP printing een PDF file naar de RIP van de drukker in kwestie. De ontwerper kan direct zien of er fouten zitten in het document omdat de RIP preview software heeft die via het internet gebruikt kan worden. Alles goed bevonden aan de hand van de preview geeft het buro via diezelfde software een akkoord voor drukken en een uurtje later staat de koerier voor de deur met 1000 prints. Utopia, heck no! dit gebeurt nu al bij een groot aantal bedrijven dat wel de moeite genomen heeft tijd te steken in iets dat tijd oplevert! Dit is maar een (eenvoudig) voorbeeld, zo kan ik je overspoelen met honderden andere praktijkvoorbeelden.

De duizenden bedrijven die ik wereldwijd in de afgelopen jaren heb mogen adviseren op dit front werken allemaal naar grote tevredenheid met dit soort "nieuwe" concepten (bestaat inmiddels al weer een paar jaar) en nog regelmatig krijg ik te horen "hoe hebben we ooit zonder kunnen werken".

Advies: ga eens praten met een specialist op dit gebied die je kan uitleggen wat PDF workflow nu eigenlijk ECHT is en blijf niet op verouderde gedachten hangen. Nu is de tijd om serieus te gaan kijken naar dit soort concepten, je concurrent doet dit al. Loop je de boot mis dan kun je zodirect aan een inhaalslag gaan beginnen die je klanten gaat kosten…

Ik ben het volledig met je eens Leon. Het is 'de kip en het ei', er wordt VEEL te weinig tijd besteed aan pdf workflow, er wordt vooral korte-termijn gedacht. (Om al deze redenen is het al moeilijk om een programma als Indesign2 fatsoenlijk in gebruik te nemen). Het nadeel van ons werk (reclamebureau) is dat we vaak met veel korte termijn-planningen moeten werken. Daardoor zit je als studio constant vol (als het goed is ; -). daarnaast heb je je OS- en programma (en hulppogramma) updates met al hun specifieke troubles. Die krijgen altijd voorrang op bv een nieuw programma of een complete PDF workflow. Natuurlijk ken ik de Prinergy oplossingen en deze worden ook gebruikt, vooral voor FC magazine of brochure werk.

[quote:post_uid0]Er zijn diverse goede PDF Workflow Management trainingen te volgen in Nederland. Bijvoorbeeld Summix in Haarlem geeft gedegen opleidingen en heeft enorm veel kennis in huis. Daarnaast zijn ze gecertificeerd, en da's ook belangrijk.[/quote:post_uid0]

Bedankt voor de tip en de uitvoerige post. Ik ga me er zeker in verdiepen en ga eens met verschillende partijen om de tafel.

Vergat ik trouwens, als je een gratis seminar zou willen bijwonen over PDF workflow moet je eens kijken bij [url=http://www.summix.nl/info/seminar.html]http://www.summix.nl/info/seminar.html[/url]

Summix geeft op de 14e november (snel bij wezen dus) een gratis seminar daarover… Succes!