pdf in documenten map

Als ik een pdf file wil maken en ik print vanuit xpress 6 naar de PDF printer van Adobe, dan kan ik een map kiezen waar ik mijn pdf file wil bewaren. Maar als ik de volgende keer Print doe zonder weer een pad aan te wijzen komt de pdf file op het bureaublad terecht.

Nu wil ik dat de pdf file in een specifieke map terecht komt b.v. de Documenten map.

Weet iemand of er een trucje/mogelijkheid voor is

Ehhh, nee. Je moet via [b:854bbbc02f]'Printer...'[/b:854bbbc02f] een locatie opgeven. Je moet toch via [b:854bbbc02f]'Printer...'[/b:854bbbc02f] om de juiste joboption toe te wijzen, en zo'n klus is het ook weer niet. Je doet dit vanuit elk programma op deze manier, dat leer je aan. De kans dat ik per ongeluk meteen op [b:854bbbc02f]'Print'[/b:854bbbc02f] druk is 1 op 100.

De bedoeling is dat het automatisch kan. Middels een script wordt er een print opdracht gegeven, hij kiest de default printer, dat gaat allemaal goed. nu alleen nog een map kiezen. Aan de map komt dan weer een Applescript te hangen die de pdf file verder "handelt".

Anders moet ik dit Applescriptje aan het Bureaublad hangen

In je eerste script (dat de pdf-in map moet opzoeken) kun je de volgende regel toevoegen in je applescript: [code:1:e56dcb2f1c]set thePDF-folder to alias "PS6.1:PDF map:In:"[/code:1:e56dcb2f1c]

Aan de pdf uit map hang je een script dat je pdf naar een bepaalde map wegschrijft en de postscript in de prullenbak flikkert. Ik gebruik zelf een script dat werkt met de projectnummers waar ik mee werk. PDF heeft het zelfde nummer en wordt daardoor in de map PDF-proeven van de projectmap geplaatst. Als er al een pdf staat, maakt ie een nieuwe map en en zet de pdf daarin.

Let erop dat je dit soort dingen eerst uitvoerig test. Applescriptjes werken vaak perfect, maar onomkeerbaar. Zou lullig zijn als je materiaal daardoor verloren gaat.

Zie hier voor het script (tweede post).

[url=http://www.quark.com/service/forums/viewtopic.php?t=3371]Hier[/url] staan trouwens ook scripts om vanuit quark te printen via applescript.

Dank voor je reactie en hulp, ik kom hier wel verder mee.

Ik had eigenlijk gehoopt dat ik de distiller/of de Acrobat printer kon beïnvloeden om een andere map te kiezen.

Ik denk dat dat niet rechtstreeks vanuit Distiller kan. Als je de keus wilt hebben uit bv 3 mappen waar je pdf naar toe moet, kun je wel in je script een dialoogvenster opnemen waarin je de map dmv een knoppie aanklikt.