PDF in Indesign CS1 (Voorlopig opgelost)

Forumgenoten,

Als ik in Indesign CS1 ga naar -Afdrukken-Printer-Bewaar als PDF…
Waar vind ik dan de instellingen voor die PDF?

De PDF aldus gemaakt geeft in Acrobat bij Documenteigenschappen “PDF Producent 10.3.9 Quartz PDFContext”

Wie weet er meer hierover?

als ik snel een pdf'je nodig heb doe ik het met de functie 'exporteer'; dan krijg je vanzelf een dialoogvenster waar je instellingen kunt aanpassen en opslaan. certificeren doe ik via distiller/instant pdf (dit gaat wel via printen, maar dan naar zelf aangemaakte print-queues)

phobia,

In bepaalde gevallen, transparantie met kaders en tekst, kan ik alleen rippen via de instelling, Afrukken-Printer-bewaar als PDF. Alleen veranderd dan de kleur iets.

Met de functie -exporteer- en de dan volgende instellingen lukt het niet.

ook niet als je de voorinstelling wijzigt van bv. [Scherm] naar [PDF/X-1a] of [PDF/x-3]?

Nee,

Het lukt met geen enkele instelling alleen met die ik eerder noemde.
Heeft waarschijnlijk te maken met mijn RIP. brisque 4.1 Creo.

Het verschijnsel treed alleen op als er een vrijstaand PSD bestand over een kader loopt.

sorry, zo specifiek is mijn kennis verder niet... :|

Maar wat is het probleem dan?

PDF maken doe je door te exporteren als PDF met bepaalde (al dan niet standaard) instellingen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de in ID ingebouwde engine om PDF’s te maken (en dus niet via een printer) Maar ik begrijp verderop dat er problemen zijn met de RIP. Verklaar je nader…

Oudere RIPS hebben inderdaad moeite met transparantie. Het is dan opletten geblazen met afvlakken. Vooral over PMS-kleuren heen is het tricky. Maar gezien de complexe toestand is het prettig iets meer info te hebben.

Ondersteund de RIP, brisque 4.1 Creo, Postscript level 3 :??

En als je er eerst een PS van maakt en dan deze in de Distiller gooit??

Het probleem is complex. Adobe heeft geen oplossing , ook Creo niet .

1- Foto wordt in Photoshop vrijstaand gemaakt met een selectie en voorzien van een dropshadow.

2- Indesign document heeft een kader van 2 pnt dik.

3- Voornoemt PSD bestand wordt geplaatst in IND.

4- IND geeft met een kader de werkelijke grootte van het PSD bestand weer. daar waar dat PSD kader het IND kader overlapt treed na het rippen een verdikking op.

Moeilijk uit te leggen!!

De RIP ondersteunt level 3. Ook in Distiller werkt het niet met geen enkele instelling.

Het werkt alleen met IND - Afdrukken - Printer - Bewaar als PDF.
Maar dan veranderd de kleur en ik kan de PDF instelling niet vinden.

Kan je er een screendump van maken om het ons te laten zien?

Heeft te maken met je afvlakkingsinstellingen. Die worden genegeerd door de simpele PDF-printfunctie van OSX. Nooit voor drukwerk gebruiken!!!

Het probleem wat je omschrijft is bekend en volkomen verklaarbaar.

Niet verklaarbaar is waarom je PDF-exportfunctie niet werkt en waarom je niet via de printfunctie een PDF kunt maken met een Adobe-PDF-printer (die heb je als je Distiller hebt geïnstalleerd)

[img:b50d8512e8]http://www.noxbox.nl/files/printPS.jpg[/img:b50d8512e8]

hey

als het probleem niet bij de afvlakking ligt, zoals wordt gesuggereerd dan is het een PS probleem.
Dat kun je maar op 1 manier omzeilen, exporteren van uit ID
ID rekent nl. n iet met PS maar met PDF, gevolg je kan hele leuke dingen maken, die er in .PS niet in kunnen (beperking). ID heeft die beperking niet als je exporteerd.
Nadeel is dan wel om het goed geript te krijgen, helaas

Ik weet het is geen oploossing, maar dan weet je de achterliggende gedachte

greetzz en suc6

Forum vrienden,

Ik heb zojuist ontdekt dat als ik de PSD bestanden in Indesign een - Object - Uitknippad- geef, het probleem is opgelost!

maar om terug te komen op je pdf print verhaal, heb je een goeie pdf printer aangemaakt? Als je distiller hebt dan kun je een goeie printer aanmaken. Dat doe je in de printerconfiguratie, ipv gewoon toevoegen moet je tijdens het toevoegen de alt ingedrukt houden, dan krijg je een extra optie erbij (geavanceerd) daar kies je voor en in de volgende lijst kies je voor de onderste pdf printer, de gene die standaard verschijnt is niet goed.

Als je eenmaal een goeie pdf printer hebt aangemaakt kun je in je printvenster kiezen voor pdf printer. Meestal staat er nog een knop printer onderin, daar klik je op en daar kun je nog printerspecifieke dingen instellen o.a. papierinvoer etc. daar zit ook een pdf optie in bijna helemaal onderaan, bij die opties zul je je distiller joboptions zien en kunnen kiezen. je kiest dus je joboption, klikt op printen vervolgens krijg je de vraag waar je je pdf wilt opslaan, je kiest voor de locatie en dan klik je in het andere venster ook voor printen…

[quote:93633f10da="hansman"]Forumgenoten,

Als ik in Indesign CS1 ga naar -Afdrukken-Printer-Bewaar als PDF…
Waar vind ik dan de instellingen voor die PDF?[/quote:93633f10da]

Als je op die manier een PDF maakt, gebruik je Quartz (de grafische engine van OSX) om een PDF te maken. Dit kan je doen vanuit elk programma wat onder OSX draait, zoals textedit, voorvertoning, word, safari, en ook vanuit CS1
Best handig, maar het is beslist geen PDF zoals je die krijgt als je het vanuit het programma zelf doet en zoals jij hem wilt hebben.

een correcte PDF maak je door vanuit Indesign te kiezen voor File>export (of Apple-E)
andere mogelijkheid is een Adobe PDF printer aanmaken.
Of een postscript bestand bewaren en dat distilllen met Acrobat Distiller.

In jouw geval zou ik voor de eerste optie gaan.
je krijgt dan vanzelf de mogelijkheid om een en ander in te stellen zoals jij dat wilt.

[quote:93633f10da=“hansman”]
De PDF aldus gemaakt geeft in Acrobat bij Documenteigenschappen “PDF Producent 10.3.9 Quartz PDFContext” [/quote:93633f10da]
precies, dat zeg ik !
niet meer doen dus…

[quote:93633f10da=“hansman”]phobia,

In bepaalde gevallen, transparantie met kaders en tekst, kan ik alleen rippen via de instelling, Afrukken-Printer-bewaar als PDF. Alleen veranderd dan de kleur iets.

Met de functie -exporteer- en de dan volgende instellingen lukt het niet.[/quote:93633f10da]

ook als je eem PDF versie 1.3 (Acrobat 4) maakt ?