PDF kleur naar zwart wit

Ik krijg wel eens kleuren pdf-jes aangeleverd die uiteindelijk in zwartwit naar de drukker moeten. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit om kan zetten op een eenvoudige manier? Dus de pdf zo wegschrijven dat ie zwart wit is?

Een eenvoudige manier is de hi-res PDF importeren in Photoshop, daar omzetten naar zwart/wit opslaan als PSD of TiFF en dan weer importeren in InDesign en exporteren als hi-res PDF.

Maar misschien zijn er nog meer suggesties? Het is nog vroeg!

EN BIJNA WEEKEND!!! :stuck_out_tongue: :stuck_out_tongue: :stuck_out_tongue: :stuck_out_tongue:

exporteren als ps, zwart wit aanzetten en in de distiller een nieuwe pdf maken. Maar de drukker kan ook de fc pdf gebruiken en die wegsturen...

Dus toch een beetje 'ingewikkelder' dan ik dacht ... :D Toch nog even dit: als ik hem naar PS exporteer dan zet ik hem op grijswaarden (natuurlijk niet echt zwart wit) en dan kan ik hem weer wegschrijven als pdf? Of moet ie echt door de distiller?

en ja hoor het is bijna zover !!! :stuck_out_tongue:

Je exporteerd hem echt als ps, deze kun je niet direkt weer opslaan als pdf... hij moet dus door de distiller. Maar een beetje drukker kan hem ook direct verzenden hoor!, waar je dan voor uit moet kijken is dat de kleurenplaatjes niet te donker worden (maar ook dit kan weer ondervangen worden bij de drukker die daarvoor een aanpassing kan maken op de rip)

Deze drukker is niet zo meegaand, die wil meteen alles in orde hebben, dus dan mot dat maar ;-) Ik heb eerder met andere drukkers inderdaad wel eens aangegeven of ze een kleuren pdf om willen zetten en dat was geen probleem.

Ik heb even zitten knutselen, voor zover ik het kan zien, lukt het prima, maar correct me if i’m wrong.

Ik heb de pdf geopend in photoshop.
Daar heb ik hem omgezet in grijswaarden.
Profiel toegewezen en opgeslagen ALS photoshop PDF…
Ziet er in acrobat netjes uit.
Kan dat ook?

yep..., je hebt nu allen van de vector onderdelen bitmap gemaakt...

heb je een voldoende hoge resolutie gebruikt? als er wat kleine tekst in staat zou ik zeker naar 400dpi gaan. als je echt 1-bits zwart/wit gaat gebruiken kun je nog hoger, 1200 bv. want zoals #man al zei: je maakt er wel pixeltjes van.

Binnen Acrobat 7 pro is het mogelijk via het menu OPTIES -> Afdrukproductie -> kleuren converteren, de boel eenvoudig naar grijswaarden te converteren.

SponZz, ik had gehoopt op zo'n makkelijke optie in Acrobat. Dus meteen geprobeerd, maar de PDF wordt na jou aanwijzingen opgevolgd te hebben, gewoon in kleur weergegeven...

#man als ik exporteer naar ps waar kan ik dan zwartwit of grijswaardes aangeven? Als ik de ps open gaat ie meteen door de distiller en is hij alsnog in kleur...

OK heb ik gevonden: ziet er netjes uit - maar wel wat ‘wazig’

Je moet bij de omzetprofielen er b.v. Gamma 1.8 (is grijswaarde profiel) aan hangen, dan werkt het zonder probelemen. :)

SponZz, Eindelijk iemand die weet hoe het wel moet

Op deze manier zal je bestand niet gerasterd worden.
Nooit via Photoshop gaan, al je teksten worden gerasterd.

Dank je wel, ziet er mooi uit. Gamma 1.8 gebruikt er staat ook een Gamma 2.2 tussen, is die beter? In ieder geval ben ik al een heel eind verder gekomen: hartelijk dank!