PDF maken in Panther wil niet meer

Sinds de installatie van Panther werkt het maken van een postscriptbestand in QuarkXpress 6 en in Acrobat distiller 6 niet meer, zodat er geen pdf gemaakt kan worden. :oops:

klinkt dit bekend in de oren, en zoja, is er een oplossing?

Ja, een oplossing is er...... Je moet in Xpress onder archief, geloof ik (zit nu niet thuis, kan niet checken), kiezen dat je een postscript bestand aan wilt maken....... Dus niet 'print', maar (iets als) 'schrijf ps' kiezen.

Dan gewoon als normaal in Distiller een pdf’je schrijven.

Als ik later thuis ben zal ik het ff precies nakijken voor je.

Bij mij werkt het pdf maken in XPress 6 onder Panther anders feilloos hoor.

Niet dat ik het graag doe (werkt liever mer InDesign), maar het werkt wel gewoon…

Bedankt voor de reacties. Dat in QXP, ps-bestand maken, gebruik ik zowiezo standaard, vanwege verschillende pdf-instellingne e.d., dus daar kan het niet aan liggen, maar hij geeft dan toch gelijk een error.

Indesign gebruiken we (helaas…) niet bij ons op het werk, dus daar heb ik het niet mee kunnen proberen.

Het probleem is inmiddels wel bekend bij Adobe, die een terminalscript hebben geschreven om zo de adobe pdf-printer weer te activeren in Panther (zie forum adobe), maar die wilde ook niet werken.

Nu maar hopen dat er wel een goed werkende oplossing komt…

Ik heb het nog even bekeken en bij mij werkt het wél gewoon, in Panther.

Als eerste kies je in de voorkeuren van Xpress bij de heading ‘PDF’ de optie ‘Maak een PostScript-bestand bestemd voor distiller’.

Na opmaken, "Archief’ >> ‘Exporteer’ >> ‘Opmaak als PDF…’ kiezen.

Dit vervolgens op Distiller droppen en klaar, echt geen probleem hier.

En KarelWillem, wanneer je PDFjes rechtstreeks vanuit Xpress schrijft, kom je volgens mij niet verder dan 72dpi.

Dat van die settings in QXP is mij al bekend, daar werk ik al sinds we 6 hebben mee en werkte prima tot de installatie van Panther. Dat het bij jullie wel werkt is me dus een raadsel.

Rechtstreeks pdf vanuit QXP maken werkt ook niet, je kunt trouwens wel hoge resolutie pdf’s maken rechtstreeks vanuit QXP 6, dat kun je bij je pdf-voorkeuren instellen.