PDF met transparante achtergrond

Heb probleempje: hoe maak je van een ontwerp (gemaakt in een van de CS 3 - progs) een pdf met een transparante achtergrond, zodat je die pdf kan gebruiken in een nieuw ontwerp zonder dat ie alles wat erachter ligt afdekt ? Voor alle duidelijkheid: ik maak bv. een cirkel met gele vulling in ID en exporteer die als pdf. Als ik hem nadien plaats als illustratie in een nieuw document, dan heeft die gele cirkel een witte, niet transparante achtergrond (even groot als het selectiekader) waardoor alles door dat witte vlak wordt afgedekt.

De pdf openen in illustrator en daar dan vlakken/tekst selecteren met je open pijltje en dat dan deleten.

Misschien een gekke vraag. Waarom maak je van iets wat transparant is, een pdf en plaats je die. Waarom plaats je de transparante file niet zelf?

Wat een omslachtige manier van werken... als je ontwerpt werk je, afhankelijk van het soort ontwerp en het doel van het ontwerp, in Illustrator of Photoshop. Maak je daarna van dat ontwerp een boek of andersoort meerpagina-bestand, dan ga je naar Indesign.

Indesign gebruiken om te ontwerpen om het vervolgens naar Illustrator of Photoshop om te zetten is
compleet achterstevoren werken :slight_smile:

Oeps, een beetje fout uitgelegd vrees ik. Het gebeurt dat ik iets maak, het exporteer als pdf om het te versturen naar iemand die het pdf'je dan gebruikt als onderdeel van iets wat hij/zij weer maakt. Concreet vb: net een kerstbal gemaakt met daarin een weerspiegeling van het bedrijfsgebouw. Die bal wordt dan als illustratie gebruikt voor een (eenvoudige) kerstkaart die iemand binnen dat bedrijf maakt (maar de bal in kwestie niet op de wereld kreeg).

@nookie

De transparante file is dikwijls een ID of PS of ILL-file en dat krijgen vele anderen (vaak pc’ers) niet open.

Dan maak je in photoshop een pad als uitknippad eromheen.

Weer iets te snel. Zie vorige reply. Volgens mij krijgt iemand die geen PS op zin pc heeft, die file dan niet open om te plaatsen. Of kan zo iemand die file toch als beeldje plaatsen (met transparante achtergrond)?

Had mijn post boven je al weer aangepast.

Uitknippad? Is dat niet wat ingewikkeld? Zie ook mijn vorige vraag.

Ik zou het eens sturen naar hun als een .psd. Maar de kans is groot dat ze het niet in WORD kunnen plaatsen of een ander soort PC programma. Als dat het geval zou zijn, waarom stel je dan niet voor dat je de klus voor hun maakt. Met software waar het voor bedoeld is. Je werkt met de CS3 software, erg mooi, maar de andere partij kan daar niet mee overweg. Dat is dan weer erg jammer.

Heb je dus gelijk in, maar er zijn nu eenmaal mensen die zo een ontwerp op zich nemen en dan achteraf met de handen in het haar zitten, hulp moeten inroepen en inderdaad alleen met Word overweg kunnen (maar ook niets anders hebben). Komt nogal eens voor. Vandaar mijn transparantie-vraag.

Kan je niet beter wegschrijven als afbeelding? Ik weet in ieder geval dat het GIF-formaat transparantie behoud in bv. Word. Dat gebruik ik vaak in mijn Keynote presentaties om vrijstaande afbeeldingen te plaatsen. Alleen is de kwaliteit dan misschien wat te beperkt. Ongetwijfeld zijn er op OMT grafische die-hards die weten welk afbeeldingsformaat geschikt is.

Dan kun je beter een PNG maken, die behoudt ook transparantie, en maakt gebruik van meer kleuren als gif.

Illustrator werkt eigenlijk standaard met PDF bestanden. Eigenlijk is een AI (in ieder geval de laatste 2 versies) een opgeklopte PDF. Ik controleer zelf in illustrator of er nog witvlakken inzitten door appeltje shift D te klikken. Je achtergrond wordt dan transparant, behalve de stukken die niet transparant zijn. Heb er eigenlijk verder ook weinig problemen mee, met transparantie, je moet alleen rekening houden met de bestandsformaten die wel en geen transparantie ondersteunen.

[quote:d716af82bf="Bianco"]je moet alleen rekening houden met de bestandsformaten die wel en geen transparantie ondersteunen.[/quote:d716af82bf]

Kun je even vertellen welke bestandsformaten dat zijn? (Tenminste als dat niet te veel werk is). Alvast bedankt.

Gewoon exporteren als PDF en bij een importeren in de import opties de "transparante achtergrond" aanklikken ???

@Onno

staat nergens bij ‘place’ in InDesign (om maar iets te noemen) een mogelijkheid om ‘tranparante …’ te selecteren. :?

Gewoon exporteren als PDF en importeren als PDF.

Zo transparant als wat…

[img:1ec5748710]http://img58.imageshack.us/img58/8530/afbeelding1lr5.jpg[/img:1ec5748710]

Mag ik vragen hoe jij je PDF exporteert?
Gebruik je de optie ‘Press Quality’?

@KarelWillem

Yep, ik exporteer steeds als ‘Press Quality’. Maakt dat verschil?

Ik kan het verhaal nog niet helemaal volgen. Waar heb je die kerstbal in ontworpen? En waar gaat jouw 'klant' hem in gebruiken? Als dat bekend is, dan kunnen we een pasklare oplossing voor je bedenken.

In dit concreet geval (maar ik heb dat dus vaak aan de hand): ontworpen in ID en geëxporteerd naar pdf in press quality. Wordt gebruikt in Word. (Maar ik heb het ook zelf even getest door te plaatsen in een nieuw ID-doc en ook dat geeft geen transparantie meer).