PDF niet kunnen printen

We leveren regelmatig aan een klant PDF's aan die op het net geplaatst worden. Deze worden weer door derden geprint. Wij maken de PDF's onder OS X vanuit InDesign met een bepaalde profiel volgende de specificaties van de klant. Nu kan alleen opeens de klant de PDF's niet meer printen. Zij werken met een PC, welke systeem e.d. weet ik niet. Ze krijgen de melding dat het document niet geprint kan worden. Als ze op de knop 'print as image' drukt, kan ze het wel printen. Ik heb al van allerlei soorten PDF's gestuurt, maar niks helpt. Iemand een idee?

Kan het iets te maken hebben met beveiliginginstellingen? Misschien dat bij het certificeren er een beperking ingebouwd wordt? Kan je het zelf wel uitprinten vanuit acrobat?

Ik kan ze zelf wel printen. En een beveiliging zit er ook niet.

als de klant dergelijke melding krijgt, zou ik toch wel durven zeggen dat de pdf is beveiligd! Dergelijke meldingen ontstaan niet zomaar.

wat je als oplossing zou kunnen zeggen is dat de klant de pdffile herbewaard als postscriptfile (als dit lukt) en de postscriptfile opnieuw distilled volgens zijn wensen.

servir frais

Dat zou je haast wel denken. Maar ik heb het PDF'jes geopend en er zit geen beveiliging en restricites op. Vreemd?!

tja lastig geval je zou er zelf ook allemaal screenshots van kunnen maken en dat in appleworks plakken ;)

kun je de pdf eens sturen? Of online zetten zodat we er naar kunnen kijken? Ik heb het pas ook gehad met files van de consumentenbond, die waren toch echt beveiligd. Met de reader versie kun je dan niet printen (alleen LR) met acrobat pro kun je dat gewoon omzeilen, misschien verklaard dat dat jij ze wel kunt printen.

Wij hebben af en toe hezelfde probleem. Het heeft niets te maken met beveiliging maar bij ons treedt het probleem op wanneer we een vectortekening over een hogeresolutie bitmap plaatsen. We gebruiken op kantoor Indesign CS op Windows 2000. Ik denk dan ook dat het probleem in Indesign zit in combinatie met de printer van de klant. De pdf komt bij ons gladjes uit een Canon CLC 3200. We hebben nog geen oplossing kunnen vinden.