PDF printraster?!

1 x in de 2 maanden maak ik het clubblad voor m'n sportcluppie .. dit doe ik in InDesign omdat dit een heerlijk programma is en waar ik alles mee kan wat ik wil. Vanuit InDesign exporteer ik dit als een PDF document, welke vervolgens wordt uitgeprint op een laserjet en daarna wordt gekopieerd. Nu is het zo dat de kopieerkwaliteit nogal wat te wensen overlaat. Nu had ik op m'n oude StyleWriter II printer een optie om een raster aan te brengen zodat de grijstinten worden opgebouwd uit kleine puntjes en geen effen vlakken. Dit gaf altijd goeie kopietjes. Bestaat zoiets ook als een softwarematige oplossing bijvoorbeeld een plug-in?

Bekijk je uitdraai van je LaserJet eens met een loepje en je zult zien dat de grijstonen ook uit puntjes bestaan. Alleen is het raster waarschijnlijk fijner dan wat je met je inkjet kreeg. De kopieermachine kan het waarschijnlijk niet aan. Maak het raster in ID wat groffer in je printdialoog -> Output.

Als je PDF’s print moet er, met een beetje mazzel, ergens in je printerdriver een mogelijkheid zijn om je raster te veranderen…

Kun je ook als je in greyscale print een raster opgeven ? Lukt bij mij alleen bij kleurscheiding ??

:finderoud:

Je kunt ook een alternatieve route gebruiken die wellicht nog beter resultaat oplevert: zoek een printservice die de boel in een keer op een dikke laserprinter uitdraait. Zo werd bij ons de schoolkrant gemaakt via een copyservice in Zutphen. Behalve als iemand het voor nop voor je kopiëert zullen de kosten ongeveer gelijk kunnen blijven en is het resultaat aanzienlijk beter.

[edit]Toepfout verwijderd… met dank aan E. Koldenhof :mrgreen: [/edit]

[quote:aa2b31efc5="Deskman"]...ziek een printservice...[/quote:aa2b31efc5] Als in: 'Maak ze helemaal gek!" ? :lol:

Waar is de tijd van de Mecanorma (of was het Letraset) rasters?

[quote:7cacf8148e="angorawol"]Waar is de tijd van de Mecanorma (of was het Letraset) rasters?[/quote:7cacf8148e]

Die tijd ligt ver ver achter ons…

[quote:2868366b02="Deskman"][quote:2868366b02="angorawol"]Waar is de tijd van de Mecanorma (of was het Letraset) rasters?[/quote:2868366b02]

Die tijd ligt ver ver achter ons…[/quote:2868366b02]

Ik heb ze nog 8)

:finderoud:

Ik vond ze toch ook wel handig en vraag me nog steeds af waarom ik dit maar niet vind in een computerprogramma (liefst als postscript)

Maar nu zijn we wel ver of topic.

[quote:ea1e45f0d4="angorawol"]Ik vond ze toch ook wel handig en vraag me nog steeds af waarom ik dit maar niet vind in een computerprogramma (liefst als postscript)

Maar nu zijn we wel ver of topic.[/quote:ea1e45f0d4]

Wat dacht je van zo’n beetje ieder opmaakpakket?

Ik zie de restanten van die rasters nog steeds onder m’n schoenzolen plakken :wink:

Zo heb ik nog tijdenlang laatjes vol met afwrijfletters, een tekenplank, Xacto mesjes en rubbercement bewaard (van mijn vader in wiens voetsporen ik, na veel omzwervingen en 20 jaar na zijn dood, toch nog getreden ben) Het is me nooit meer van pas gekomen. Evenals de doosjes lith-film, de 4x5" reprozuil en bijbehorende rommel.

Ik weet het niet hoor, maar ik heb niet echt heimwee naar die tijd.

En als je op zoek bent naar die polkadot-rasters: ergens in illustrator zitten ze verstopt, maar ik heb het Illustrator 3 boek waar ik dat uit heb inmiddels weggegeven…

Rasterpunten worden gegenereerd door de Postscript Engine die de printer aanstuurd. Die engine kan extern lopen (je Software RIP als BestColor/ProofMaster etc.) of intern.

Hoe dan ook, de mogelijkheden die de RIP biedt behoren in je PPD file te staan,
en dus moet je die maar eens doorspitten (vanuit je print dialoog venster dan)
en kijk of er iets over ‘screening’ vermeld wordt.

De ‘raster’ methode van je oude inkjet printer werd middels QuickDraw gemaakt,
dat had niets met Postscript te maken.

Tegenwoordig zie je steeds minder printers welke nog conventionele rasters afdrukken,
alhoewel dat idd een gode methode is om een print-out kopieerbaar te houden (raster 60-120 lpi).

Deskmans tip om het via een externe printservice te doen is denk ik de beste als je zelf geen conventionele raster kunt uittdraaien.

Een andere work-around is om de PDF (grijswaarden) in te lezen in Photoshop (±300 - 600dpi),
en deze dan naar bitmap om te zetten mbv halftone screens. Je krijgt dan een 1-bit zwart/wit file waarin allen rasters reeds staan, en deze kan je ook uittdraaien. Let er wel op dat je dan een hoge resolutie bitmap aanmaakt (bijv 1200dpi, afhankelijk van de daadwerkelijk printer resolutie).

Let niet direct op de kwaliteit op je scherm van zo’n bitmap, hij ziet er alleen ‘toonbaar’ uit op 100%.

Suc6,

Erik

Pas op Erik, een beetje belichter draait op 2400 / 2540 l/inch, en vaak hogere resolutie's.

[quote:d005c9b332="Zora la rousse"]Pas op Erik, een beetje belichter draait op 2400 / 2540 l/inch, en vaak hogere resolutie's.[/quote:d005c9b332] Dat is bekend zora, maar in dit geval gaat het over uitdraaien op een laserprinter, en de kwaliteit moet voldoende zijn voor kopie. 600-1200dpi is in dit geval meer dan voldoende.

Erik

Wow! Thanx Guys & Girls! Ik ga dit meteen testen! Er zit namelijk 1 klein addertje onder het gras.. ik maak de PDF file in In-Design, sla het op als PDF.. en iemand anders drukt het af op een PC :sealed: in Adobe Acrobat op een HP Laserjet. Ik ga die persoon even uitleggen hoe die de LPI in moet stellen, en dan horen jullie het resultaat!

PS. Ik heb hier verschillende drukkers in de buurt geraadpleegd, en digitaal afdrukken komt voor ons op +/- 150 tot 180 euro … terwijl we kopiëren voor 100 euro… :cry: ik had het zelf ook graag als drukwerk gezien.

Wat is 'hier in de buurt'?

Op de hoekse waard.. onder rotterdam