PDF tekst probleem op het scherm niet op de print

Beste mac gebruikers, ik heb het volgende probleem. Een klant van mijn melde het volgende, tekstbestanden die in de pdf zijn geplaatst zijn niet zichtbaar op de pc. Maar als ze deze uitprinten komt de pdf er wel goed uit. :?

Weten jullie misschien wat het probleem kan zijn?

1) Het zou erg handig zijn om te weten wat voor een soort font in de PDF is ingesloten (Postscript Fonts level 1 en 2, True Type Fonts, Multiple Master Fonts, Open Type Fonts).

1. Het lijkt er bijna op dat van het gebruikte lettertype de schermfonts beschadigd zijn, maar niet de printerfonts.

2. Hoe is de PDF gemaakt, en welke PDF Reader gebruikt men?

Maak anders eens een PDF met alleen de tekst er in. Als dit wel goed gaat is het de moeite om je teksten bovenop de opmaak te plaatsen en niet achter een transparant vlak, PMS kleur, vrijstaand beeld of verloop...

Dan weet je meteen of het probleem in het font zit.

De meeste gebruikers vergeten ook "Overprint Preview" aan te zetten.

Thanx voor je snelle reactie Thelma. Het zijn HelveticaCYPlain en HelveticaNeune (beide ingesloten subset en True Type). Bestand is vanuit Indesign CS4 gemaakt, op onze mac ziet het er goed uit (hier gebruiken we Acrobat pro 8 en 9) Bij de klant pc versie Acrobat reader 8.

Groetjes Renman

Graag gedaan hoor! Whatever..

Sorry, Dr. Maddox ik had mijn scherm niet ververst en zag niet dat je er ook op stond. Maar bij deze hartelijk dank voor uw reactie doctor.

Geen probleem!

Groetjes Maddox

Probeer de PDF opnieuw te maken, maar dan met een volledig ingesloten font. De keuze voor een True Type font vind ik wel goed, omdat dit ook bij Windows niet onbekend is. Ik vrees dat het subsetten van het font de boel niet heel laat. Informeer is bij je klant of ze hun Reader op "Overprint Preview" hebben staan.

Maddox heeft ook gelijk, zet je beeldelementen op de achtergrond en je tekst bovenop.

Ik heb net de eps bestanden door de Distiller gehaald en de bestanden zien er goed uit! Dit probleem heb ik nog niet gehad met CS3. Nogmaals bedankt voor jullie snelle reactie, top!