ik heb een document in quark6 wat maar niet goed gedistilled, mn fonts zijn het probleem, wanneer ik echter de functie export as pdf kies, gaat alles goed. er is echter één probleem, de pdffile is ontzettend groot 760Mb, nu weet ik dus niet of ik de functie 'bestand verkleinen' mag toepassen op een certified pdffile.
Ja, je kan met optimizer onder acrobat 6 het bestand kleiner maken, bijv. de resolutie van plaatjes naar 300 dpi zetten, certified gaat in ieder geval uit van minimale waarden. Wat ook een reden kan zijn is dat er een groot plaatje in het quark bestand zit, maar met een kleine uitsnede. Heb je in distiller de lokatie van je fonts goed aangegeven? Je kan ook een eps distillen.
Je zou binnen de exportfunctie natuurlijk ook alle instellingen goed moeten kunnen krijgen. Als je toch vanuit Acrobat wil werken kun je onder advanced > optimize PDF precies kiezen wat er aangepakt mag worden. De meeste opties geven geen kwaliteitsverlies.
Je moet een en ander natuurlijk wel in erhouding zien. 760Mb is veel, maar hoe groot is het bronbestand?
opmaak is een pancarte 1010x710mm met enkele heuse fotomontages, maar wanneer ik via een hotfolder werk is mn pdffile 'maar' 80Mb... ik zal eens spelen met de functies voor de export as optie, bedankt voor de snelle reply!
Je bestand is maar 80mb omdat de plaatjse dan gelinkt zijn, ipv geëmbed :) Maar idd, je kan misschien beter tijdens het exporteren naar cPDF al met je opties spelen... ik denk dat dat wat veiliger is ook. Voornamelijk het downsampelen van je illustraties naar de gewenste grootte (300dpi) en de line-art/bitmap naar 800-1200 (is volgens mij het meest gebruikt). Dat scheelt vaak al de helft.
Wat ook wel eens scheelt is de PDF onaanpasbaar te maken.
Ik weet niet exact waar het zit, maar je hebt bijvoorbeeld in Illustrator CS tijdens exporteer naar PDF al zeggen of je het bestand intact wil laten, zodat anderen het nog kunnen aanpassen. Als je dit uitzet, maakt hij van de tekst ook een plaatje, wat al behoorlijk wat ruimte scheelt
- Joram
pdffile wordt wel degelijk in quark6 aangemaakt, dus kan ik niet kiezen voor embedden of linken dacht ik ? niet?