PDF: verschil tussen Mac & PC???

Moggu mensen,

Ik verstuur regelmatig PDF’s naar klanten ter beoordeling, deze maak ik meestal aan in Illustrator versie 10. Nu krijg ik deze melding terug van 1 van onze klanten die zegt mijn PDF niet te kunnen openen. Weet iemand of deze info klopt want mij zegt het niets daar ik vrijwel altijd probleemloos PDF’s kan versturen naar zowel Mac als PC. En indien dit klopt waar pas ik die compressie dan aan? Ben overigens in het bezit van Acrobat pro waar ik vrij weinig kaas van heb gegeten… :oops: Afijn, dit is de melding:

[i:b88ae24d15]Zoals afgesproken stuur ik je hierbij de oplossing van het probleem.
Volgens de helpdesk ligt het probleem daar doordat de pdf’s verstuurd
worden vanuit een apple macintosh naar een microsoft windows.
Volgens onze helpdesk moet de compressie aangepast worden enwel de UUN
codering.[/i:b88ae24d15]

Alvast bedankt!

Greetz Imagic

ps: ik werk op 10.3.4

volgens mij moet je de pdf's 'inpakken' en als archief versturen. de fout zit hen nl niet in de pdf maar komt door het mailen.

succes

Dit klopt ook in het algemeen; bestanden via e-mail eerst inpakken anders is het mogelijk dat het e-mailprogramma wijzigingen aanbrengt in het document. Ik heb ook een keer meegemaakt dat alleen een .sit bestand goed aankwam; de zip-versie vertoonde fouten wat betreft lettertypen...

Groetjes Jos

Inderdaad, klinkt als mail probleem, niet pdf. Welke mailprogramma gebruik je? In Entourage kan je instellingen kiezen waarmee je wel of niet compatible bent. Die heb ik in Apple's Mail nog niet ontdekt.

Overigens roepen helpdesk beheerders ALTIJD dat het aan de mac ligt als er een probleemje is, ongeacht of het klopt of niet. Moet je eerst aantonen dat het toch echt anders ligt. Zou bijv. ook hun firewall kunnen zijn, die ergens een virus onterecht inziet. Ik kreeg laatste een mailtje met een MP3 van een firewall terug omdat, omdat het een executable zou zijn. Nou Simon de V*kkenvuller is dat toch echt niet… :wink:

Sinds Panther kun je in mail ook windows compatible attachments versturen.

Ik heb in het verleden ook veel problemen gehad met allerlei attachments.

In mail moet je dan niet de pdf op de mail slepen, ik weet dan tenminste niet hoe die verstuurd wordt.

Als je in een nieuwe mail op de knop attachment/bijlage drukt kun je naar de file navigeren die je wilt versturen en onderin kun je “verstuur windows-compatible bijlage” aanvinken. Nu zou het goed moeten gaan.

Hoop dat ik je hiermee kan helpen.

Heb je OS 10.2 dan zal je met een ander mailprogramma als entourage of eudora moeten versturen.

[quote:a38d3a599f="Rico Royal"]Heb je OS 10.2 dan zal je met een ander mailprogramma als entourage of eudora moeten versturen.[/quote:a38d3a599f]

Ik gebruik in 10.2 altijd Apple’s Mail en dat gaat altijd goed. Heb je geen Eudore of Entourage voor nodig.
Nou ja, de enige problemen zijn dat ik Offcie v. X heb en sommige van mijn klanten Office 97. Dat werkt dan weer niet zo goed. Stomme M$ ook altijd. :wink:

Ik verstuur héél veel pdf's naar alle mogelijke klanten.

Ik kan niet zeggen dat ik daar tot nu toe problemen mee heb ondervonden.

Ik stuur pdf’s vanauit InDesign, maar ook schermafbeeldingen van de Mac zelf.

Vrijwel iedereen kan deze pdf’s probleemloos lezen.

Systeem 10.3.4
Mail 1.3.8

toch kunnen er in 10.2 verschillende problemen met attachments ontstaan. Ook met het openen van word of andere documenten. Sinds 10.3 is dit weg door de mogelijkheid window compatible bestanden te versturen.

Met de meeste windows gebruikers gaat het goed maar met veel gebruikers ook niet. Dit ligt echt aan mail 10.2. Heeft apple zelf ook onderkent.

[quote:d55498f912="Rico Royal"]toch kunnen er in 10.2 verschillende problemen met attachments ontstaan. Ook met het openen van word of andere documenten. Sinds 10.3 is dit weg door de mogelijkheid window compatible bestanden te versturen.

Met de meeste windows gebruikers gaat het goed maar met veel gebruikers ook niet. Dit ligt echt aan mail 10.2. Heeft apple zelf ook onderkent.[/quote:d55498f912]

Ah, goed te weten. Mocht ik ooit een probleempje hebben, weet ik dat ik er rekening mee moet houden dat het aan Mail ligt. Misschien toch tijd te upgraden. Ik ben erg tevreden over 10.2 en heb nog niet echt aanleiding gehad om in panther te investeren (ik heb geen zin jaarlijks te moeten lappen voor OSX). En nu wacht ik even af op welke termijn Tiger komt. Ik weet al dat Apple ons aan het voorbereiden is op een lange wachttijd, met die mededeling dat de upgrade frequentie omlaag gaat…

Het kan ook zijn dat je klant een oudere versie van Acrobat heeft...

hey Imagic,

het kan inderdaad aan de mailserver liggen maar wat de helpdesk zegt is onzin.
PDF is 1 van de formaten die je zonder inpakken kan versturen.
dat komt door het ascii-achtige karakter van dit soort bestanden.

dus ik denk dat je het probleem misschien in de versie moet zoeken

suc6

[quote:510333c742="pepe"]Het kan ook zijn dat je klant een oudere versie van Acrobat heeft...[/quote:510333c742] [quote:510333c742="ateazz"]hey Imagic,

het kan inderdaad aan de mailserver liggen maar wat de helpdesk zegt is onzin.
PDF is 1 van de formaten die je zonder inpakken kan versturen.
dat komt door het ascii-achtige karakter van dit soort bestanden.

dus ik denk dat je het probleem misschien in de versie moet zoeken

suc6[/quote:510333c742]

Een mailprogramma codeert altijd een bericht voor verzending. Die UUN codering is een van de protocollen. Vandaar de reactie dat het niet aan de pdf ligt maar aan het mailen. Dat codering en compressie door elkaar worden gehaald is ook niet voor het eerst.

[size=8:510333c742]edit: typo[/size:510333c742]

staat de extentie er wel achter als je klant hem wilt openen?

Het is lastig dat je (volgens mij) de codering in Mail niet (professioneel) aan kunt passen.

Dit probleem deed zich ook een tijdje terug voor met versturen van Adobe Illustrator bestanden, die niet konden worden geopend (op een Mac maar via interne wintel mail-server bij de klant binnen gehaald). Inpakken kan helpen, maar niet altijd.

In Eudora, wat we gebruiken, kun je de codering per e-mail instellen. Eudora adviseert voor de codering AppleDouble (This is best for recipients with MIME-compliant email readers, regardless of what operating system they are using) te gebruiken.
En daarnaast voor het sturen naar niet Maccers, de optie “Always include Macintosh information” (= Macintosh file-type and resources) in de Attachments settings uit te zetten (This can confuse other operating systems).
Dit laatste doe je niet als je rechtstreeks naar een Mac gebruiker mailt (wat je niet altijd kunt weten als je naar een grote club mailt).

Ik was van plan hieronder een stuk uit de manual te plakken, maar dat wordt dit wel een erg lange reactie. Download de Eudora User manual (manual_52.pdf) en op pagina 44 en 45 wordt dit haarfijn uitgelegd.

een pdf kan niet beschadigd raken door hem te mailen, het voorbeeld met de illustrator files klopt wel, die willen nog wel eens onbruikbaar worden.

Deze kunnen verschillende redenen hebben:

Diegene heeft geen acrobat reader, installeren dus, versie die je noemde is onbekend

het eerdergenoemde versie van acrobat reader bij de ontvanger, is dit bv. versie 2 of 3? En maak jij je .pdf voor versie 5 of 6, dan is dat een oorzaak.

Misschien is je .pdf document te zwaar? (> 1mb), had je niet genoemd hoeveel kb het is

Ook kan het te maken hebben met hun mail programma m.b.t. virussoftware. Deze zet een .pdf om in een text bestand, waardoor je post niet aankomt.

Optie:

Je kan er een jpeg van maken via de exporteerfunctie voor web

succes,

Eko

Geheel correct de PDF die je aanmaakt is geheel correct (voor wat betreft openen via acrobat op PC of Mac, technisch kunnen er natuurlijk de nodige problemen in zitten zoals fonts, resolutie, Layers en ga zomaar door.Tip ga naar http://www.enfocus.com en download Pitstop kun je zien wat er zoal mis is met jou PDF) ! uun (UniCode) heeft inderdaad te maken met het coderen dat plaats vind in Outlook/Outlook express etc. Indien je apple native mail gebruikt heb je de optie om een attachment te versturen met de optie die je kunt aanvinken "Windows friendly" beste blijft altijd om een attachment wat je gaat sturen naar een Bill Gates omgeving in te pakken met Stuffzip *.uu.zip of stuffit *.sit.

Groetjes,
Marco