PDF vraag

Hallo

Ik heb een vraag. Ik heb voor een klant verpakingen gemaakt n uw orden de verpakkingen in China gedrukt. Zij hebben ze via een FTP server geupload, maar nu is het volgende probleem.
Hieronder haar mailtje:

Now the problem is only with packing — gift box. I download giftbox in PDF form as your address, now our designer have to change PDF form to other form in order to make films, but when PDF form is changed to other forms, the words on gift box are distorted and anamorphic.

Could you please ask professional printing operator about this? Our designer are still working on it too. Thanks so much for your help. As usual, our customer send me CD for gift box by Express/bt courier, but now the time is tight for us.

Ik snap alleen niet zo goed waar het fout is gegaan. En hoe het kan dat de teksten niet meer te lezen zijn. Kan iemand mij hiermee helpen? Alvast bedankt!

wat moet er nog veranderd worden aan het PDFje ?

Ze zetten hem om in een ander bestand om er films van te maken. Ik snap dat ook niet zo goed. Maar als ze dus het bestand omzetten naar wat hun gebruiken dan wordt de tekst zo raar.

Heb je lettercontouren gemaakt van de tekst? Blijkbaar willen ze 'iets', films maken, maar hebben ze het gebruikte font niet.

Spannnd hoor!

Dus zal het dat gewoon zijn? Ik heb er volgens mij geen lettercontouren van gemaakt. Zal het probleem gewoon daar liggen? Het is ook een beetje moeilijk communiceren met hun, omdat hun engels niet zo heel goed is.

Ik denk ook dat het probleem bij de 'lettercontouren' zit. Tenminste, als je in Illustrator hebt gewerkt. Zo niet dan heb je volgens mij de fonts niet ingebed in de PDF. Wanneer je de PDF maakt kun je bij 'subset fonts' de gebruikte fonts laten insluiten.

[quote:a0841de98c="maaaarie"] but when PDF form is changed to other forms, the words on gift box are distorted and anamorphic. [/quote:a0841de98c]

Dit duidt op een fontprobleem. Het maken van lettercontouren zou de oplossing moeten zijn. Al snap ik niet waarom ze niet gewoon met een pdf uit de voeten kunnen. Rare jongens, die Chinezen!

In heb het in Indesign gemaakt, maar daar kun je ook gewoon lettercontouren in maken toch? Dan zou het goed moeten zijn.

Ik zou het er op wagen! ;)

Je hebt in ieder geval alles geprobeerd om het (hun) probleem op te lossen. In principe zouden ze met jouw aangeleverde pdf overweg moeten kunnen. Als ze er nog allemaal capriolen mee uit willen halen is dat hun zaak, en al de problemen die dat opleverd dus ook hun probleem…

Lettercontouren maken in Indesign is ongebruikelijk. De PDF moet alle karakters van alle gebruikte fonts bevatten. Maak 'm Certified, dan weet je dat dit soort dingen in de PDF goed zitten, al is het alleen maar voor jezelf. Ik zou als ik jou was ook [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=67088]dit[/url] draadje even lezen. Dan zie je wat er zoal fout kan gaan bij het versturen van drukopdrachten naar lage-loonlanden. Dek je zoveel mogelijk in want als het fout gaat komt men bij jou klagen.

He bedankt. In de je vorige reactie zei je dat je als je een PDF maakt bij subset fonts de fonts kon laten insluiten, maar ik kom e rniet achter waar ik dat precies moet doen. Kun je me daar nog even bij helpen? Thanks.

Ik neem aan dat de de PDF in Adobe Acrobat maakt. Exporteren vanuit Indesign zou ik niet doen, athans niet wanneer het gaat om drukwerk PDF's. Dat schijnt niet helemaal goed te gaan soms.

In Adobe Acrobat staan sommige settings al voorgeprogrammeerd. Mij lijkt de keuze ‘high quality’ het beste. Onder ‘settings’ kun je dan kiezen voor ‘edit Adobe PDF settings’. Op die manier kun je de instellingen van de gekozen voorkeuzeinstelling veranderen.
Ga naar het menu ‘fonts’ en zorg dat ‘embed fonts’ aangevinkt staat. In de ‘High Quality’ preset is dat al het geval.

[img:e96490f51e]http://i27.photobucket.com/albums/c173/bjornnelissen/Afbeelding4.png[/img:e96490f51e]

Oja, zorg ook dat Adobe Acrobat je fonts weet te vinden door de map waar het font in staat aan te wijzen in ‘font locations’ want anders krijg je problemen omdat Acrobat een font niet kan vinden.

bedankt! Hoop dat he gaat lukken!

Altijd een proefprint meesturen, de taalbarriëre kan miscommunicatie opleveren. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden.

Dat is waar er is alleen natuurlijk weer heel veel haast bij en het moet via de FTP server verstuurd worden dus dat is een beetje lastig.

Tja.... er is altijd haast bij..... Maar zorg dat je alles goed doet en je indekt.

:? Tekenset eriets mee te maken...volgens mij hebben ze in China echt een ander toetsenbord indeling... :P ...ontopic: Moeilijk om vanuit hier te gaan gissen naar problemen daar....maar ja misschien moet er nog een profiel overheen ofzo (verpakkingen is vaak flexo en da's toch anders..)

maak anders jpeg files van de PDF met koeien letters EXAMPLE of SAMPLE in het beeld en titel. Dan heb je iniedergeval enige referentie voor 10.000 km hiervan dan.

[quote:0231e54b46="maaaarie"]

Now the problem is only with packing — gift box. I download giftbox in PDF form as your address, now our designer have to change PDF form to other form in order to make films, but when PDF form is changed to other forms, the words on gift box are distorted and anamorphic.

Ik snap alleen niet zo goed waar het fout is gegaan. En hoe het kan dat de teksten niet meer te lezen zijn. Kan iemand mij hiermee helpen? Alvast bedankt![/quote:0231e54b46]

Het zou kunnen dat ze de PDF geopend hebben in een ander programma en dan moet je de lettertypes hebben. Als je de fonts embed in de PDF is er geen probleem als je de PDF opent in Acrpbat Pro, maar als je dezelfde PDF opent in bijvoorbeeld Adobe Illustratpr krijg je een “missing fonts” foutmelding. Je zou ze de fonts kunnen sturen, als ze die op hun systeem installeren heb je een grote kans dat het opgelost is. Je zou eventueel, naast de PDF ook een indesign “package” kunnnen sturen dus het open bestand, de illustraties en de lettertypes.

Omzetten naar lettercontouren (als dat al kan in Indesign) zou ik niet doen, dan kunnen ze niet gemakkelijk iets veranderen in de werktekening.