PDF - witte lijnen

Beste mensen,

Als ik een PDF heb gemaakt en ik bekijk 'm in Acrobat, dan zie ik een dunne witte lijn aan de bovenkant.
Maar als je 'm afdruk dan is 't weg. Hoe zit dat?

Ook wel eens gehad met een advertentie opmaak, om de advertentie zit een dikke zwarte kader.
Als ik 'm uitprint op 129% dan is 't rechter deel van de kader in eens iets dunner. Print ik 'm op 100% dan is ie gewoon zoals 't hoort. Hoe kan dat?

groet,

J.

Dat met die streep had met transparantie te maken geloof ik. Dan moet het document eerst afgevlakt worden voor dat je het exporteerd naar PDF.

Dat zijn allemaal afrondfoutjes op hele pixels bij schermweergave en afdrukken. Hierdoor kan een lijn van zeg 0.1 punt in geval A geprint worden met 4 printbare pixels op de printer, en in de andere situatie met 3 pixels. Bij transparantie is een PDF afbeelding vaak verdeeld in repen, en in sommige gevallen komen door afronding beide delen niet precies tegen elkaar en zie je een witte streep.

Het verschil in dikte bij afdrukken kan ook nog liggen aan een andere vertikale dan horizontale printresolutie. Horizontaal is een inktjet makkelijker te positioneren dan vertikaal, vandaar vaak 1200x2400 pixels. Bij scanners is in de lengterichting juist meer detail mogelijk.
Dit heeft te maken met de richting van de bewegende kop. Een kop (printkop of scankop) van een hoger oplossend vermogen voorzien is duurder dan in de andere richting vaker informatie uit te lezen / stippen te spuiten.

Ik werk niet met transparantie, want ik werk nog ik kwark. Binnenkort over op indesign. Krijg ik dan daar 't zelfde probleem?

J.

De witte lijnen hebben met het platmaken van alle lagen te maken, en zijn al vaak besproken op het forum...

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=648353