PDF/X - Foutrapport (Distiller)

Wat moet ik doen om mijn PDF (vanuit InDesign -> PS -> Distiller -> PDF) wel goed door deze test te laten komen?

Het betreft een simpele huisstijl, 2 kleuren, logo in Illusrator gemaakt zonder rare schaduwen en effecten…

[code:1:217e83d8b3]<PDFX ISO="15930-6:2003" COMPLIANT="false">

PDF/X Compliance Report

1. Graphics

[Violation] The key HalftoneName is not permitted and was found on the following pages:
Page 1, Occurrences: 3

Violations: The total found in this section was 3.

1. Content

[Violation] A value of Unknown for the Trapped key is prohibited.

Violations: The total found in this section was 1.

1. Summary

Warnings: The total found in this document was 0.
Violations: The total found in this document was 4.

This document does not pass PDF/X-3:2003 compliance checks.

</PDFX>[/code:1:217e83d8b3]

Zo te zien de naam van je kleur (in het illu logo?) niet goed en de trappinginstelling niet goed.

Waar controleer je dit mee??

Misschien handiger om gelijk vanuit ID te exporteren naar PDF/X omdat dan dergelijke instellingen gelijk worden aangepast.

De kleurnaam is standaard aangemaakt in Illustrator (Pantone 485 C) en trapping heb ik niet aangezeten, dit regelt de RIP zelf.

Dit rapportje krijg ik van Distiller (7.0), wanneer ik een PS laat distillen naar PDF.

Bij het exporteren naar PDF vanuit InDesign heb ik dit inderdaad niet, echter ben ik niet gewend aan deze manier van werken (ook omdat het in het verleden nogal eens fout ging met lettertypen etc.)

Misschien toch maar eens verdiepen in de Export vanuit InDesign en m’n “workflow” veranderen.
Ik hoor de laatste tijd namelijk veel vaker dat dit ook een foutloze manier kan zijn.

In ieder geval bedankt voor je antwoord, maar ik blijf het raar vinden dat een standaard kleur vanuit Illustrator (CS2 / 12.0) “vastloopt” in de Distiller…

Pantone is een spotkleur? Dat mag niet in een gewone PDF.

Het is inderdaad een spot/steunkleur. Waarom mag dat niet in een gewone PDF?

[quote:b9fdd4dc21="Deskman"]Pantone is een spotkleur? Dat mag niet in een gewone PDF.[/quote:b9fdd4dc21]

Pantone is altijd een spotkleur (als je het omzet wordt het cmyk). En die mogen inderdaad gewoon in zowel X1-a als X-3 pdf’en gebruikt worden.

Onzin, natuurlijk mag dat wel, een spotkleur, zou mooi zijn als je geen spotkleur meer in een pdf mag zetten, daar zal de drukkerij blij mee zijn. Ik heb er geen problemen mee, en wat het exporteren betreft, dat werkt inderdaad vaak niet in Indesign. Ik weet niet hoe het is CS2 is maar in CS was het niet helemaal optimaal, vaak moest je eerst alle lettertypen concerteren naar coutouren en dan een pdf maken, om geen problemen te krijgen als je bv een advertentie moet aanleveren bij een speciale tijdschrift instelling. Die willen allemaal Certified pdf. Onzin, als je je pdf structuur goed in elkaar hebt zitten en bv de preflight functie uitvoerd, wordt exact aangegeven wat er fout zit! :wink: :apple:

Oeps. PDF/X mag inderdaad met spot.

Het gaat niet om of spotkleuren niet in een PDF mogen maar of dit profiel het toestaat. PDF/X dus wel.

Rechtstreeks exporteren geeft alleen problemen met double-byte fonts en verouderde RIPs.

Maar als je geen idee hebt wat je aan mag leveren bij de drukker moet je daar maar eerst eens mee in overleg.

cPDF onzin noemen… ik vind het best hoor.

Voor het aanleveren van Certified PDFs heeft de GhentPDFWorkgroup een tweetal profielen opgesteld, eentje mét en eentje zonder ondersteuning van steunkleuren. Ik denk dat Deskman met de 'normale' PDF de standaard HighRes CMYK zonder steunkleuren bedoeld?

@Daniel: Is het overigens de bedoeling dat je exclusief [b:b11d6a4521]PDF/X-3[/b:b11d6a4521] aanlevert?

Erik

Ik heb heus wel een idee over de drukkers werkplek, maar dat is dus per drukker verschillend, uiteraard dienen alle mensen die iets aanleveren eerst te overleggen met de drukker die het gaat drukken, deed iedereen dat maarr…

Als je het bestand als PS bewaart, ligt het dan aan de instellingen die je gebruikt? Gebruik je adobe pdf als rip of je printer? Dat kan namelijk ook wel eens problemen opleveren als je dat niet goed ingesteld hebt.

ik werk nu een paar weekjes echt met Indesign en moest mezelf ook aanleren dat je een pdf rechtstreeks vanuit het programma kan maken.

Ik moet zeggen dat de resultaten me prima bevallen, en als het op die manier goed gaat, kun je toch beter zo werken?

Ja, daar heeft deskman gelijk in want het ligt aan de RIP die gebruikt wordt om film of CTP's te maken. Als je inderdaad zelf alles reproduceert kan ik me voorstellen dat je rechtstreeks vanuit Indesign exporteerd, maar als je aan derden moet aanleveren, is het beter om idd ook de instellingen wel goed te hebben staan en dat je dan eerst via het Printmenu een postscriptfile maakt en die dus via distiller naar pdf zet. Dit omdat dus gewoonweg niet alle RIP's met bv tgransparantie overweg kunnen, maar dit is maa 1 item, maar er zijn er echt nog veel meer. Zo is gebleken dat als je rechtstreeks exporteerd, dat dan de lettertypes op sommige RIP's niet goed op de Film of CTP komen.