PDF

Yeets

Ik heb enkele vragen ivm pdf-bestandjes. Ik heb nog geen Mac en zou dit graag weten zodat ik de software al kan kopen die eventueel nodig is. Ik heb gelezen dat je vanuit Microsoft Office 2004 je word-bestand kan opslaan als een pdf, is dit waar? Heb je daarvoor geen Acrobat Reader ofzo voor nodig?
Kan je die pdf-bestand later dan ook opnieuw bewerken met Word (zonder dat je de Acrobat-versie nodig hebt waarmee je pdf’en kan aanmaken - [i:8e8c2397d2]weet naam er niet van[/i:8e8c2397d2] - )?

Bedankt

Je kunt vanuit elk programma wat kan printen ook PDF bestanden maken.

Daarvoor heb je geen extra software nodig want dit zit standaard in Mac OS X.

Een PDF bestand kun je niet bewerken in Word.

Jan

PDF documenten zijn in de OSX-omgeving een eitje. Screenshots worden in PDF gemaakt en de hele achterliggende structuur van de beeldvorming is PDF-gebaseerd. Daarnaast is alles te printen naar een PDF-bestand.

Acrobat Reader heb je niet per-se nodig, voorvertoning leest ook de meeste PDF’s probleemloos.

PDF bestanden zij in principe niet bewerkbaar. Er zijn wel trucjes voor om er nog wat mee te kunnen doen, maar vrolijk verder tikken in een PDF bestand is niet mogelijk.

Voor meer specifieke eisen aan je PDF’s (drukwerkvoorbereiding, e-books e.d.) moet je Acrobat Pro kopen.

op de Mac zit standaard het programma preview inderdaad en daarmee bekijk je alle foto's, pdf's en andere bestanden met plaatjes en foto's...

Je kunt in ieder geval in os-X een word-bestand 'printen' als PDF. Dus een printopdracht geven en bij uitvoeropties kiezen voor 'bewaar als bestand' en dan PDF kiezen.

Vanuit élk programma onder Mac OS X kun je pdf's aanmaken, gezien er een 'pdf-printer' in het systeem ingebakken zit. Iedere pdf-reader kan die pdf's openen en lezen.

Omgekeerd gaat niet: eenmaal een bestand ‘geprint is naar’ pdf, heb je enkel een afbeelding met een tekstlaag. Via Adobe Acrobat (niet de reader) kun je [i:254f32ddb2]beperkte[/i:254f32ddb2] aanpassingen maken aan het bestand.

Grappig hoe iedereen hier tegelijk op reageert 8)

[quote:61545f9fc4="zimba"]Grappig hoe iedereen hier tegelijk op reageert 8)[/quote:61545f9fc4]

Inderdaad, bedankt voor de vlugge reacties hier allemaal!

Maar hoe kan ik dan wel dat bewaarde pdf-bestand bewerken, welk Adobe programma heb ik daarvoor nodig? Ik ben een gewone gebruiker en geen grafici, m.a.w. de pro-versie ligt een beetje héél veel buiten mijn budget aangezien ik nog geen eerdere versie heb.
En het maken van een pdf in Word, kan je dat doen door “opslaan als…” en dan bestandsnaam en bestandstype te kiezen?

[quote:398a3f1acb="Teh McWolfsen"]Maar hoe kan ik dan wel dat bewaarde pdf-bestand bewerken, welk Adobe programma heb ik daarvoor nodig? Ik ben een gewone gebruiker en geen grafici, m.a.w. de pro-versie ligt een beetje héél veel buiten mijn budget aangezien ik nog geen eerdere versie heb. En het maken van een pdf in Word, kan je dat doen door "opslaan als..." en dan bestandsnaam en bestandstype te kiezen?[/quote:398a3f1acb]

Je moet er vanuit gaan dat je een PDF bestand niet bewerkt. Normaalgesproken maak je een PDF als je klaar bent met je werk. PDF gebruik je vooral om informatie te publiceren.

In elk Mac OS X programma (dus ook word) kies je uit het menu “bestand” de optie “afdrukken” en daarna klik je op het knopje “bewaar als PDF”.

Jan

Voor zover ik weet:

Een PDF bestand is zoals een printopdracht. Een afgeprint blad kan je enkel opnieuw bewerken door in te scannen en met OCR software de tekst er opnieuw proberen uit te halen. Dit is hetzelfde met PDF documenten. Je kan ze dus niet meer bewerken tenzij je een OCR programma hebt die ook uit PDF bestanden de tekst kan halen.

[quote:8ccd277c79="larridon"]Je kan ze dus niet meer bewerken tenzij je een OCR programma hebt die ook uit PDF bestanden de tekst kan halen.[/quote:8ccd277c79]

In de meeste gevallen kun je met kopieren en plakken wel tekst en plaatjes uit PDF bestanden halen en die bijvoorbeeld in een word document zetten. Maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als een PDf document bewerken.

Jan

[quote:c0b546e005="Teh McWolfsen"]Ik heb nog geen Mac en zou dit graag weten zodat ik de software al kan kopen die eventueel nodig is.[/quote:c0b546e005] Je hebt nog geen Mac, maar hebt hier toch al ruim 200 keer gepost? :P

• Koen.

[quote:bf82ee7514="koen"][quote:bf82ee7514="Teh McWolfsen"]Ik heb nog geen Mac en zou dit graag weten zodat ik de software al kan kopen die eventueel nodig is.[/quote:bf82ee7514] Je hebt nog geen Mac, maar hebt hier toch al ruim 200 keer gepost? :P

• Koen.[/quote:bf82ee7514]

Ik ben nogal graag goed voorbereid eer ik iets totaal nieuws wil proberen. :wink:

[quote:6be59c4dcd="JanWeijers"][quote:6be59c4dcd="larridon"]Je kan ze dus niet meer bewerken tenzij je een OCR programma hebt die ook uit PDF bestanden de tekst kan halen.[/quote:6be59c4dcd]

In de meeste gevallen kun je met kopieren en plakken wel tekst en plaatjes uit PDF bestanden halen en die bijvoorbeeld in een word document zetten. Maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als een PDf document bewerken.

Jan[/quote:6be59c4dcd]

Adobe heeft ook geen software om specifiek pdf’s te bewerken/aan te maken voor gewone gebruikers?

Je moet een PDF niet willen bewerken. Bewaar al je werk gewoon in het bruikbare bestandsformaat (Word documenten als .doc, foto's als jpg, tiff of wat dan ook), dan kun je het gewoon blijven bewerken.

Een PDF is pas handig als anderen jouw werk moeten kunnen bekijken, maar jij wilt niet dat zij daarin aanpassingen kunnen maken. Maar ook bijvoorbeeld als jij lettertypes gebruikt die anderen niet hebben, dan zorgt het PDF-formaat ervoor dat zij het toch zo kunnen zien zoals jij het hebt gemaakt.

Maar bewaar niet als PDF in plaats van bijvoorbeeld .doc. Houd altijd het oorspronkelijke bestand en bewaar een eventuele PDF ernaast.

in je originele vraag stond dat je de adobe reader niet wilde gebruiken om pdf's te bekijken waarom niet? das toch gratis, en gemakkelijk te installeren (net zoals alles op de mac :) )

en als je perse zelf pdf’s wil maken en bewerken, dan raad ik je aan om eens onderzoek te doen naar het LaTeX document formating system
daarmee maak je je documenten en kan je ze in een aantal verschillende formaten genereren, waaronder PDF
en dan kan je die documenten on-the-fly bewerken, en aanpassen en opnieuw genereren
heel handig als je hele grote documenten moet maken (zoals een academisch eindwerk ofzo)

voor de rest zijn pdf’s idd niet bewerkbaar, enkel leesbaar

[quote:756ea14f34="Shark-o"]Je moet een PDF niet willen bewerken. Bewaar al je werk gewoon in het bruikbare bestandsformaat (Word documenten als .doc, foto's als jpg, tiff of wat dan ook), dan kun je het gewoon blijven bewerken.

Een PDF is pas handig als anderen jouw werk moeten kunnen bekijken, maar jij wilt niet dat zij daarin aanpassingen kunnen maken. Maar ook bijvoorbeeld als jij lettertypes gebruikt die anderen niet hebben, dan zorgt het PDF-formaat ervoor dat zij het toch zo kunnen zien zoals jij het hebt gemaakt.

Maar bewaar niet als PDF in plaats van bijvoorbeeld .doc. Houd altijd het oorspronkelijke bestand en bewaar een eventuele PDF ernaast.[/quote:756ea14f34]

Zal inderdaad een betere oplossing zijn i.p.v. dan nieuwe software aan te kopen.
Bedankt voor de vlugge reacties allemaal!

[quote:245a2b1c13="CyCo_CyBorG"]in je originele vraag stond dat je de adobe reader niet wilde gebruiken om pdf's te bekijken waarom niet? das toch gratis, en gemakkelijk te installeren (net zoals alles op de mac :) )

en als je perse zelf pdf’s wil maken en bewerken, dan raad ik je aan om eens onderzoek te doen naar het LaTeX document formating system
daarmee maak je je documenten en kan je ze in een aantal verschillende formaten genereren, waaronder PDF
en dan kan je die documenten on-the-fly bewerken, en aanpassen en opnieuw genereren
heel handig als je hele grote documenten moet maken (zoals een academisch eindwerk ofzo)

voor de rest zijn pdf’s idd niet bewerkbaar, enkel leesbaar[/quote:245a2b1c13]

Ik heb niet gezegd dat ik de reader niet wil gebruiken, integendeel, maar ik wilde de pdf’s bewerken met een teksteditor zoals word zonder de software te moeten kopen die Adobe aanbiedt om pdf’s te bewerken.

ok, fout begrepen dan mijn fout

maar blijft: LaTeX
en het programma dat ik gebruik TeXShop (for Mac OS X) is erg handig vind ik
zoek er eens wat info over, dit is echt iets wat perfect voldoet aan je vraag/wens

[quote:7fb2b0c5df="CyCo_CyBorG"]ok, fout begrepen dan mijn fout

maar blijft: LaTeX
en het programma dat ik gebruik TeXShop (for Mac OS X) is erg handig vind ik
zoek er eens wat info over, dit is echt iets wat perfect voldoet aan je vraag/wens[/quote:7fb2b0c5df]

Heb het eens opgezocht en het ziet er inderdaad een erg handig programma’tje uit. :smiley: