PDF's maken met OS X

1. Is er nog een andere manier om PDF's te maken van een Word-(for Mac)bestand dan via Afdrukken > PDF >bewaar als PDF ? 2. Dat is wel heerlijk simpel, maar als ik dat doe is de paginavolgorde in de PDF altijd omgekeerd, is daar iets aan te doen?

bij papierafhandeling in de afdruk dinge instellen dat hij normaal moet afdrukken.

Gek, bij mij doet hij de goeie volgorde als ik er een PDF van maak. (En omgekeerd bij de printer)

Je kan in het printvenster desnoods in ‘from’ - ‘to’ de goeie volgorde instellen.

Printen naar pdf toch echt het meest straightforward. Het klinkt alsof je printer instelling onder het kopje "paper handling" verkeert is ingestelt (sorry werk zelf met een engelstalig systeem). Je kunt bij "paper handling" de 'page order' aangeven als "auto", "normal" en "reversed".

[quote:8209ea9173="oudgeleerd"]1. Is er nog een andere manier om PDF's te maken van een Word-(for Mac)bestand dan via Afdrukken > PDF >bewaar als PDF ? 2. Dat is wel heerlijk simpel, maar als ik dat doe is de paginavolgorde in de PDF altijd omgekeerd, is daar iets aan te doen?[/quote:8209ea9173]

Open pages, en kies export… dan voor pdf…

Open de PDF in voorvertoning kies onderaan voor miniaturen. En sleep naar hartelust de pagina's in de volgorde die je wil!

Formulefan en Macbridge: het helpt allemaal niks, hij blijft het verkeerd-om doen;

Eswip: wat bedoel je met: ‘Open pages’, in Word is dat geen optie en in Voorvertoning evenmin;

Stevenxs: waar vind ik die miniaturen? ik kan ze nergens vinden in Voorvertoning.

Als je de pdf open hebt in voorvertoning, klik dan in het menu weergave op "navigatiekolom" Onderaan in het midden van het scherm van Voorvertoning zie je een knopje Hierop klikken geeft de volgende opties: -Miniaturen -Inhoudsopgave -Annotaties

kies voor miniaturen en sleep ze in de juiste volgorde.

Als je in het printerdialoogvenster bij "Aantal en pagina's" >> "Papierafhandeling" de juiste volgorde aanklikt, ("Normaal" of Automatisch") zal het goed moeten gaan.

[quote:4da3eb2d5a="oudgeleerd"]Eswip: wat bedoel je met: 'Open pages', in Word is dat geen optie en in Voorvertoning evenmin;[/quote:4da3eb2d5a]

Ik denk dat Eswip het programma Pages van Apple bedoeld. Zit in het iWork pakket (werkt stukken sneller op een Intel Mac, want iWork is al lang Universal!)

Iedereen erg bedankt voor alle goede raad, maar niets werkt, helaas. In "Afdrukken" > Papierafhandeling kan ik veranderen wat ik wil, en bewaren, hij blijft de PDF in de omgekeerde paginavolgorde zetten. Aan StevenXS: in het hele menu van Voorvertoning komt (bij mij…) "navigatiekolom" niet voor, niet onder 'weergave' en ook niet elders. Dus de opties: Miniaturen, Inhoudsopgave en Annotaties verschijnen ook niet, en ik kan ze ook nergens anders vinden. Het enige dat erop lijkt ~maar niets oplevert~ is de Functiemodus in de knoppenbalk, met 4 functies: Schuiffunctie, Tekstfunctie, Selectiefunctie en Annotatiefunctie. Ik zou verwachten in de Schuiffunctie of in de Selectiefunctie met de miniaturen in de lade te kunnen slepen, maar niet dus. Kortom: het lijkt vooralsnog tamelijk hopeloos…

oudgeleerd,

Welke versie van voor vertoning en Mac OS X gebruik je.
Ik was er namelijk van uitgegaan dat je Leopard gebruikte. Dus leerpunt voor mij eerst vragen welke versie gebruikt wordt.
Of zet deze informatie in je onderschrift via je profiel instellingen.

De opties die ik noemde zitten dus in de laatste versie van voorvertoning in Leopard.
Voorvertoning versie 4

Ps. om te zien met welke versie je werkt:
Klik op Voorvertoning>Over Voorvertoning