PEAR

vraagje:

is het iemand al eens gelukt om PEAR (PHP repository) aan de praat te krijgen? ik heb het verscheidene malen geprobeerd op een iBook, een PBG3 en een G5 icm de laatste OS X, PHP en MySQL modules, maar het lukt me niet.

ik ben benieuwd of ik alleen sta met dit probleem.

met een vriendelijke groet,

ik heb het hier wel werkend..

wat heb je tot nu toe al gedaan en welke php heb je geïnstalleerd etc?
Graag even een paar specificaties voordat ik een boel nutteloze tips ga geven :wink:

Ik heb het nu al een tijd draaien, dus ik hoop dat ik me nog kan herinneren wat ik had gedaan om het ok te krijgen :slight_smile:

http://www.entropy.ch/software/macosx/php/

als een tierelier.

Afhankelijk wat je specifiek wilt met PEAR PHP, kan je net zo goed en zekker zo makkelijk bovenstaande link proberen. Gecompileerd, inclusief installer. Nice!

ik heb zo het vermoeden dat er een aantal dingen hier door elkaar gehaald worden..

PEAR is geen PHP engine, het is een verzameling (repository) van PHP scripts, die door de afgesproken structuur zeer goed met elkaar kunnen samenwerken.

Daarbij is PEAR ook meteen een installer voor dergelijke scripts en een tool om ze up to date te houden.
PEAR wordt op zich standaard bij elke (sinds een bepaalde versie) PHP installatie erbij geïnstalleerd, maar deze werkt in de eerste instantie niet altijd, ik heb 'em toen dacht ik ook even opnieuw geïnstalleerd, en nu werkt ie helemaal naar behoren.

voor de mensen die (onzinnig en foutief) verwijzen naar entropy, voor meer informatie over pear kijk hier: http://pear.php.net .

had het inderdaad verkeerd begrepen, sorry.

je hebt wel gelijk dat die packages van Entropy werken als een 'tierelier' ;)

alleen jammer dat Marc soms wat weinig tijd heeft om goed met de releases van PHP mee te komen (gelukkig heeft ie laatst alle nieuwe versies te downloaden klaar gezet).

mocht de originele poster nog interesse hebben (aangezien er geen posts van hem hier bij zijn gekomen), ik kwam zonet deze link tegen: http://www.entropy.ch/phpbb2/viewtopic.php?t=1294

ja, de originele poster is d'r stil van. Wellicht is tie nog op de site van Mark aan het zoeken voor jan met de korte achternaam :D

sorry voor de late reactie, maar hier is mijn antwoord:

allereerst bedankt voor jullie reacties. ik ben blij dat ik de enige ben met dit probleem.

wat ik heb gedaan is als volgt: ik heb mySQL en PHP geinstalleerd met de laatste installers die op entropy beschikbaar zijn gesteld en probeer vervolgens te checken of er upgrades beschikbaar zijn voor PEAR. dit doe ik in de terminal en krijg dan de volgende foutmelding:
[color=green:4b6d38f765]
% pear upgrade PEAR

Warning: main(System.php): failed to open stream: No such file or directory in Config.php on line 23

Fatal error: main(): Failed opening required ‘System.php’ (include_path=’.:/usr/lib/php’) in /usr/lib/php/PEAR/Config.php on line 23
[/color:4b6d38f765]

dit doe ik volgens een handleiding voor het installeren van PEAR die in het boek PHP&MySQL van o’reilly staat (second edition).

is er wellicht iets met het pad naar php dat niet goed is ofzo? ik kom er niet uit.

-sander

heb je die link van mijn vorige post nog bekeken?

ikzelf heb pear toen opnieuw geïnstalleerd door de go-pear.php te downloaden en deze te runnen door:
sudo php go-pear.php

vervolgens ging pear zit braaf opnieuw installeren en werkt het naar behoren.

success

het is gelukt.

het duurde even, maar het is gelukt. dankzij jullie aanwijzingen. bedankt daarvoor.

ik heb het volgende gedaan (zoals in de link [color=blue:d6944edfb6]http://www.entropy.ch/phpbb2/viewtopic.php?t=1294[/color:d6944edfb6] is beschreven):

in de terminal – SH:
[color=green:d6944edfb6]sudo ln -s /usr/local/php5/lib/php.ini /etc/php.ini[/color:d6944edfb6]
vervolgens:
[color=green:d6944edfb6]pico /usr/local/php5/lib/php.ini[/color:d6944edfb6]
hier heb ik de volgende regel toegevoegd:
[color=green:d6944edfb6]include_path = “.:/usr/local/php5/lib/php”[/color:d6944edfb6]

je ziet dat ik PHP5 heb, waardoor ik de paden naar de bestanden aan heb moeten passen.

nogmaals bedankt!

'tisseen schande