PENTIUM EN G4

is een pc pentium 4 en een mac g4 hetzelfde ? :sealed:

Nee!!! :D Compleet anders!! Simpel gezegd is een G4 een PowerPC processor en totaal anders dan een Pentium 4 processor. Een G4 is ingenieuzer en krachtiger en presteert daardoor bij hetzelfde aantal Mega- of Gigahertzen beter dan de P4. De G4 is helaas ook minder goed op te voeren en daardoor is hij zo achtergebleven bij de P4. De Pentium wint het daardoor op dit moment... :oops: De Pentium draait nu namelijk op 3,06 Gigahertz, terwijl de G4 op 1,42 Gigahertz zit. Overigens zijn die getallen dus niet met elkaar te vergelijken...

Maar even een klein voorbeeldje: ik heb een iMac G4 800 Mhz en mijn vader een P3 800 Mhz, nou mijn iMac is minstens 2 keer zo snel (en misschien moet ik minstens met hoofdletters schrijven)! En mijn oude iMac G3 350 Mhz was ook nog iets sneller dan zijn PC…

De Pentium 4 wordt geproduceerd door Intel en is specifiek voor PC’s. De G4 wordt geproduceerd door Motorola en wordt op dit moment alleen in de Mac gebruikt. Over een poosje komt IBM met een nieuwe PowerPC processor die de veel van de achterstand op Intel goed zal maken en waarschijnlijk zelfs voorbij zal gaan… Maar voor hoelang?? :roll:

Voor een diepgaande analyse van de technische verschillen kun je terecht bij [url=http://arstechnica.com/cpu/01q2/p4andg4e/p4andg4e-1.html]ArsTechnica[/url].

[size=9:cb611531a2][color=red:cb611531a2]Waarschuwing: Het is nogal taaie stof en daardoor misschien meer geschikt voor een regenachtige zondagmiddag :slight_smile: .[/color:cb611531a2][/size:cb611531a2]