Permanent probleem met frames binnen Safari! :-(

Ik ben nu al een paar dagen aan het kloten met een probleem binnen Safari en kom er echt helemaal niet uit. Ik heb een oude homepage die ik oorspronkelijk in mijn Wintendo tijd had gemaakt met Frontpage weer online gezet en bewerkt met Dreamweaver. Het ontwerp (nu nog erg leeg) ziet er in de meeste browsers uit zoals ik het wil.

Omdat ik wil dat mijn ontwerp op ALLE resoluties er hetzelfde uit blijft zien heb ik gebruik gemaakt van een aantal frames. Deze zien er in de meeste browsers uit zoals het moet:

[b:b4225d44d1]Internet Explorer:[/b:b4225d44d1]
[img:b4225d44d1]http://www.folosa.com/uploads/data/media/39/explorer.jpg[/img:b4225d44d1]

[b:b4225d44d1]Netscape[/b:b4225d44d1]
[img:b4225d44d1]http://www.folosa.com/uploads/data/media/39/netscape.jpg[/img:b4225d44d1]

[b:b4225d44d1]Camino[/b:b4225d44d1]
[img:b4225d44d1]http://www.folosa.com/uploads/data/media/39/camino.jpg[/img:b4225d44d1]

In [b:b4225d44d1]Safari[/b:b4225d44d1] blijf ik echter witte lijnen tussen de horizontale frames zien, terwijl ze vertikaal wel goed aansluiten:
[img:b4225d44d1]http://www.folosa.com/uploads/data/media/39/safari.jpg[/img:b4225d44d1]

[img:b4225d44d1]http://www.folosa.com/uploads/data/media/39/problem.jpg[/img:b4225d44d1]

Ik heb al van alles geprobeert en mijn index zo “clean” mogelijk gemaakt, maar het probleem blijft:

[code:1:b4225d44d1]
<html>
<head>
<title>Welkom op iRuben.com!</title>
</head>

<frameset framespacing="0" border="0" frameborder="0" cols="13,,142">
<frameset rows="77,
,26">
<frame name="lef_top" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no" noresize src="structure/left_top.php">
<frame name="left_mid" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no" noresize src="structure/top.php">
<frame name="left_bottom" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no" noresize src="structure/left_bottom.php">
</frameset>
<frameset rows="78,,26">
<frame name="mid_top" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no" noresize src="structure/left.php">
<frame name="main" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="auto" noresize src="welkom.php">
<frame name="mid_bottom" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no" noresize src="structure/mid_bottom.php">
</frameset>
<frameset rows="
,26">
<frame name="right_mid" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no" noresize src="menu.php" target="main">
<frame name="right_bottom" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no" noresize src="structure/right_bottom.php">
</frameset>

<noframes>
<body>
<p>Voor deze site heb je een browser nodig die frames kan weergeven!</p>
</body>
</noframes>
</frameset>

</html>
[/code:1:b4225d44d1]

Ik snap echt niet meer waar die witte lijnen vandaan komen en waarom alle andere browsers ze wel goed weergeven… HELP!!!

Probeer het eens met:

frameborder=“no”

ipv

frameborder=“0”

Who knows…?

[EDIT] Ow wacht… ik zie wat… Je hebt in je eerste frameset (die van de kolommen) wel aangegeven dat er geen border mag zijn, maar dat heb je niet in de andere framesets (de rijen) aangegeven… als je dat wel doet, zal het vast en zeker opgelost zijn![/EDIT]

[quote:72d6276d9f="PeterMeeuwsen"]Je hebt in je eerste frameset (die van de kolommen) wel aangegeven dat er geen border mag zijn, maar dat heb je niet in de andere framesets (de rijen) aangegeven...[/quote:72d6276d9f]

Jeetje! Dat ik DAT over het hoofd heb gezien zeg!!! Bedankt, de witte lijnen zijn nu inderdaad weg! Toch raar dat de andere browsers er wel goed mee overweg konden. Heb nu nog twee hele kleine stukjes wit over, maar dat zal wel een ander probleem zijn, daar zoek ik eerst wel weer even verder naar. Thanks again!

[quote:75a099db15="iRuben"]Toch raar dat de andere browsers er wel goed mee overweg konden.[/quote:75a099db15]

Nee, dat zie je verkeerd… Volgens HTML heeft een frame standaard een border, tenzij je dat anders aangeeft.

Dat de andere browsers toevallig deden wat jij wilde, betekent niet dat ze het beter hebben gedaan dan Safari :wink:

[off topic] Zo is ook het feit dat Internet Explorer altijd alles pakt, terwijl bijvoorbeeld Netscape dit niet deed, te wijten aan het feit dat IE minder fout gevoelig / slechter geprogrammeerd is dan de overige browsers.

Hierdoor kan iedere jan lul in IE wel een site bouwen, en aangezien er velen jan lullen ( wat is hier meervoud eigenlijk van?? ) zijn, heeft dat NS were zijn kop gekost.
[/off topic]

Toch wel balen dat "men" zich niet aan de standaard houdt als het gaat om de interpretatie van HTML. Als ik nu in de layout van mijn site ga zitten hakken ben ik meteen genoodzaakt meerdere browsers te testen.

Zelfs per platform zit er verschil in. Had ik eindelijk het hele ontwerp op de vier eerder genoemde browsers hetzelfde, vraagt een vriendin ineens aan me waarom er een witte lijn langs mijn “foto-hoekje” zit. Ik Internet Explorer opgestart op de Mac, geen witte lijn, Internet Explorer opgestart binnen Virtual PC, verdomme wel weer een witte lijn.

Ik weer de HTML aanpassen, doet Internet Explorer op de PC en op de Mac het goed, gaat Safari weer moeilijk lopen doen en verspringen mijn graphics ten opzichte van elkaar.

't Is om gek van te worden!!!

Klopt, Ruben. Dat is ook het hele probleem met webdevelopment. Waarom denk je dat veel webdevelopers stiekem stonden te juicen toen NS aankondigde er mee op te houden? Juist, weer een browser minder om rekening mee te houden.

Helaas zijn er alsnog teveel om rekening mee te houden.
Vandaar dat het soms handiger is om twee framesets te bouwen, een voor IE en een voor andere browsers ( of welke combinate van browsers dan ook werkt ). Dit vergt wel meer tijd, maar is helaas de enige manier om zeker te weten dat alles goed zit.

De pest is dat het voornamelijk Internix Explorer is die "moeilijk doet", maar dat is nou helaas ook de meest gebruikte browser van bezoekers op mijn site! :x

Heb je de juiste doctype in je document gezet? Dat kan in geval van framesets een verschil van dag en nacht maken:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC “-//W3C//DTD HTML 4.0 Frameset//EN”
http://www.w3.org/TR/REC-html40/frameset.dtd”>

(zie http://www.htmlhelp.org/

In aanvulling op het vorige: Ik heb even naar je site gekeken en volgens mij is het ook mogelijk om de framesets eruit te gooien en het geheel met behulp van CSS in elkaar te zetten. Met wat bekende trucs werkt het allemaal in IE 5, alle mozilla (gecko based) browsers en safari; ziet het er hetzelfde uit terwijl je website kleiner en sneller wordt.

Gezien het complexe grafische uiterlijk kost het wat bloed, zweet en tranen om het in elkaar te zetten, maar het kan!

[quote:b05c98c787="tennapel"]Heb je de juiste doctype in je document gezet?[/quote:b05c98c787]

Ik ben niet zo’n ster in HTML en dat hele Doctype zegt me niets, om eerlijk te zijn had ik dat juist overal uit zitten gooien omdat ik het nut ervan niet begreep. (Nog steeds niet trouwens). Maar ik merkte dat Dreamweaver het vanzelf bij ieder nieuw document zet, dus ik heb het bij de overige documenten ook maar weer erbij gezet. :stuck_out_tongue:

[quote:b05c98c787=“tennapel”]…volgens mij is het ook mogelijk om de framesets eruit te gooien en het geheel met behulp van CSS in elkaar te zetten.[/quote:b05c98c787]

Daar waag ik me nog maar even niet aan. Waar het mij voornamelijk om ging is dat de “blauwe rand” om mijn site intact blijft, ongeacht de afmetingen van de browser van de bezoeker. Daarnaast wil ik dat bijvoorbeeld links naar MacOSX.nl e.d. gewoon in het frame zichtbaar worden. Geen idee of dat ook allemaal met CSS kan, maar ik heb er in elk geval niet genoeg kennis voor. Zal wel die link eens bekijken, nooit te oud om te leren denk ik. :smiley:

Bedankt voor de tips!

Het is redelijk belangrijk om de doctype er wel in te zetten. IE5 (mac), IE6 en Mozilla kennen allen twee verschillende manieren om een webpagina op te bouwen: een zogenaamde 'strict' mode en een 'quirks' mode.

De ‘quirks’ mode wordt gebruikt om HTML 3 en HTML4 weer te geven, zonder dat er van CSS gebruik gemaakt wordt (zeg maar: Netscape 4 sites). De strict mode is voor XHTML en HTML4+CSS en zet de turbo erop (en probeert minder om fouten in de HTML code te repareren).

Framesets is al helemaal een ramp wat rendering betreft en zeker IE5 voor de Mac is gevoelig voor de juiste Doctype. Afhankelijk van de Doctype kan je andere resultaten in je browserwindow krijgen! (ik had vroeger een URL waar dat mooi gedemonstreerd werd, maar omdat ik alleen nog maar met CSS werk heb ik die link in de prullenbak gedaan denk ik).

Doctype declaraties zijn zeker van belang. Ik kan je het boek van Jeffrey Zeldman ‘designing with web standards’ (http://www.zeldman.com/dwws/) aanraden, daar staat onder andere in uitgelegd waarom het belangrijk is en hoe het werkt precies.

Hallo martijn, Even naar je site gekeken (naar aanleiding van je opmerkingen) en naar mijn idee heb je de goede inzichten en kennis van zaken. [quote:a96d721a02]Zolang de browser zich aan de HTML standaarden houdt kan je gewoon bankieren vanaf elke willekeurige machine : Windows, Apple of PDA. En als bank hoef je maar één applicatie te onderhouden die toekomstveilig is[/quote:a96d721a02] Dit geldt natuurlijk niet alleen voor de banken, maar voor alle webdevelopers. Als je je aan standaarden houd, werkt een site ook altijd in browsers die zich hier aan houden, dit doet Safari ook. Niet dat ik dit aan jouw hoeft te vertellen, maar je komt dit zo vaak tegen, bv rabobank: [quote:a96d721a02="Rabobank"]Sorry, het is mogelijk dat uw browser de Rabobanksite niet correct weergeeft U gebruikt momenteel: Netscape 5.0 (Macintosh MacOSX)

De Rabobanksite kan het best bekeken worden op een PC met Internet Explorer 5.0 of nieuwere versies van deze browser.[/quote:a96d721a02]
Om die onbenulligheid wordt ik kwaad; doen ze een browserdetectie en die klopt van geen kanten (lekker wijs doen…, ik gebruik Safari en geen Netscape 5.0, en ik als mindere prof, lukt het me wel om safari te detecteren) en waar ik nog kwaaier van wordt; [b:a96d721a02]wie[/b:a96d721a02] bepaald dat ik een [b:a96d721a02]pc[/b:a96d721a02] moet gebruiken.

Sorry dat ik dit item aangrijp voor mijn fustratie hierover, maar dit moeten toch proffesionele webdevelopers zijn, ze zullen hun werk best goed [b:a96d721a02]kunnen[/b:a96d721a02] doen, maar dit is nalatigheid.

ps uiteindelijk kan ik daar toch internetbankieren met reloaden e.d.

Tennapel (en de rest) bedankt voor de reakties. Ik ben nu geen browser of configuratie tegen gekomen waarin mijn frameset niet goed weer wordt gegeven, dus dat is opgelost. Nu alleen nog een klein Javascript probleempje, maar daar heb ik al een nieuw topic over gestart. :-P