permissie problemen bij mac os x server 10.4 en clients 10.4

Hallo,

Sinds kot draaien wij een nieuwe installatie van os x server 10.4. Alles draait eigenlijk vrij stabiel op dit moment maar we zijn tegen een groot probleem aangelopen.

Alle gebruikers (+/- 15) loggen op de xserve in dmv gebruikersnaam en wachtwoord. Wanneer zij bestanden aanmaken worden zij zelf dee “owner” van het bestand met zowel lees- als schrijfrechten. De “group” wordt standaard gezet op “iedereen” waartoe alle 15 mensen behoren, deze groep krijgt helaas echter alleen lees-rechten. De “others” group krijgt totaal geen rechten.

Omdat deze manier van bestanden opslaan in een multi-user omgeving nogal bezwaarlijk is, heb ik dmv ACL’s de permissies weten te herstellen zodat ook mensen uit de groep iedereen zowel lees- als schrijfrechten hebben. Helaas levert het opslaan vanuit sommmige programma’s nog wel eens wat problemen op, bijvoorbeeld bij Quark Xpress 6.5. Weet iemand hier een oplossing voor, die bij voorkeur een oplossing biedt om [b:bde2219a2d]zonder[/b:bde2219a2d] ACL’s de zaak op te lossen. Het liefste zou ik gewoon willen dat iedereen uit de groep iedereen, overal lees- en schrijfrechten heeft.

alvast bedankt!

Ja dat kan. In de admin programma op de server waar je de mappen shared kan je aangeven of permissies voor files genegeerd moeten worden. Het is maar een vinkje ergens zetten. Hierdoor wordt er bij het opslaan van files op die sharepoint niet gekeken naar de permissies van de gebruiker. iedereen kan bij die files. werkt perfect bij mij.

kan je misschien iets meer specifiek zijn, want bij mij staat bij:

general → 1 knopje share, 1 knopje disk quota en 1 knopje ACL
access → normale permissies en onder ACL
protocols → voor verschillende protocollen enkele opties
network mount → kan ik niets veranderen

alvast bedankt

Als je het goed doet met de permissies op de server kan het niet anders dan goed gaan, ook met Quark troep.

In dit draadje leg ik uit hoe het werkt (in drie posts, na vragen, dus even doorlezen na de eerste) http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=657902#657902