Permissies herstellen

De switch naar Apple wordt waarschijnlijk na de vakantie gemaakt. Ik lees altijd vol lof over Mac OS X en dat Windows (XP) achter loopt, slecht is, crashed, niet doet wat je wil etc etc. Jullie kennen de verhalen. Het stomme is echter dat ik steeds vaker als antwoord op een fout/error in Mac OS X lees:

[quote:68aa6cda65]Probeer je permissies te herstellen met DiscUtility[/quote:68aa6cda65]

Dan denk ik: hoezo een super OS, hoezo nooit fout, hoezo…? Dit is niet bedoelt om gigantisch te zeuren, maar het is wel vreemd dat je dit soort ingrepen moet doen op een ‘super’ OS.

:slight_smile:

Akkoord, het is een super OS maar je kan er zelf een hele boel dingen aan veranderen. Er moet maar eens een instelling veranderd zijn of zoiets en dingen werken niet meer naar behoren of toch niet op de manier dat jij zou willen.

Nog nooit permissies hersteld, zou niet eens weten hoe dat moet. Draai al OSX sinds 10.1 en - echt waar! - nog nooit gezeik gehad met wat dan ook. Oh... niet helemaal waar... een keer een totale crash van OSX gehad... was wel mijn eigen schuld. Zitten kloten met allerlei screensavers, ze toen weggegooid en toen - voor de grap - er een gekozen in Systeemvoorkeuren. Vond 10.2 niet grappig en toen liep alles vast. Na een herstart was weer goed. Dat hele verhaal van permissies herstellen is volgens mij ook grote onzin. Is niet schadelijk, maar is dacht ik in meer dan 90% van de gevallen helemaal niet nodig. Succes met je Mac!

[quote:7b06986b53="AppletjeEitje"]Dan denk ik: hoezo een super OS, hoezo nooit fout, hoezo......? Dit is niet bedoelt om gigantisch te zeuren, maar het is wel vreemd dat je dit soort ingrepen moet doen op een 'super' OS. [/quote:7b06986b53]

De grap is dan ook dat dit vrijwel nooit nodig is. Ook de vele andere tooltjes die mensen om de haverklap laten draaien, zijn eerder de oorzaak van problemen dan de oplossing ervan.

Maar hoe dan ook: nergens staat geschreven dat Mac OS X geen problemen kent. In de laatste versie zitten nog tientallen bugs. Als dat de belangrijkste reden van je overstap is, kun je misschien maar beter nog even wachten. :slight_smile:

Er is geen softwaren zonder bugs. Er is geen software zonder beveilingingsprobleem. Windows spant echter de kroon op beide gebieden. Mac OS geeft de gebruiker een computer zoals die bedoelt is. Gewoon om mee te werken. Maar ieder, maar dan ook ieder systeem is te crashen. Als je maar weet hoe.

Dus vastlopen zal de machine best wel eens een keer. En vandaag of morgen komt er ook een Mac virus. Maak je maar geen zorgen. Maar zo erg als Windows kan het niet worden.

Pbook.

Permissies herstellen is zowiezo een fabeltje. Het lost niks op. Stelt alleen de permissies in van geinstalleerde pakketten van Apple volgens de "opgave" van de oorspronkelijke installer. Het helpt dus alleen als je zelf hebt zitten klooien.

Wat waarschijnlijk eerder helpt is het feit dat er een keer herstart word en men even de machine tot rust laat komen (vaak lopen er nog allerlei processen of staan er bestanden open die gesloten zouden moeten zijn)

Ik heb ooit een keer gedaan, maar toen was ik aan het klooien met een nieuw OS en had van alles van een vorige er nog opstaan. Toen hielp het wel omdat de mappen van de vorige nog permissies hadden van het oude systeem zeg maar.

Het super OS zit het er in dat deze iMac 24/7 aanstaat en tussendoor wat sluimert. Als ik op de spatiebalk druk doet ie het. Mijn XP machine doet het 6 van de 10 keer. 4 van de 10 keer duurt het uren en hertart ik hem maar weer.

Ten eerste: deze suggestie wordt vaak ten onrechte gedaan, het is bijna een Pavlov-reactie geworden op elk probleem dat enigszins 'vaag' is. Ik heb, geloof ik, nog nooit meegemaakt op een forum dat dit het probleem van de vragensteller ook echt verholpen heeft.

Ten tweede: als je geen al te rare (verdachte of slechte) software installeert, en niet te veel zelf aan de structuur van je harde schijf gaat klooien, is dat repair permissions helemaal niet nodig.

Permissies herstellen kán handig zijn. Zo had ik een probleempje dat ik mijn 2e HD niet goed kon gebruiken, omdat hij bij alles om m'n wachtwoord vroeg.

Na het herstellen van de permissies was dat probleem opgelost.

Maar de permissies hebben verder geen invloed over het wel/niet soepel
lopen van je systeem… tenminste, niet als je het systeem gewoon gebruikt,
en niet tot “onderhuids” gaat zitten rommelen met dingen waar je
eigenlijk maar weinig vanaf weet.

Mvg,
Joram

Bofkont, mijn Xp machine heeft dat nooit goed gedaan. In het beste geval kon je weer een herstelpunt terugzetten. Ik heb een keer uitgerekend dat ik 3 uur in de week bezig was om hem in de lucht te houden. Ik heb nu Tiger en er zitten bugs in. Maar er is gewoon goed mee te werken. Windows is een grote ergenis. Afwachten wat ze van Longhorn bakken.

Pbook

[quote:65e6732095="AppletjeEitje"]Dan denk ik: hoezo een super OS, hoezo nooit fout, hoezo......?[/quote:65e6732095] Ook 'Superman', die toch erg super is, is wel eens verkouden. Een OS is òòk wel eens 'verkouden'.

Ik weet wel zeker dat het ‘herstellen volumebevoegdheden’ [i:65e6732095]kan[/i:65e6732095] helpen; zowel bij mensen op het forum alsook bij mezelf was het [b:65e6732095]de[/b:65e6732095] probleemoplosser. Maar voor discussies hierover moet je in dit forumonderdeel zijn.

[quote:dd788b14e2="Oppie"][quote:dd788b14e2="AppletjeEitje"]Dan denk ik: hoezo een super OS, hoezo nooit fout, hoezo......?[/quote:dd788b14e2] Ook 'Superman', die toch erg super is, is wel eens verkouden. .[/quote:dd788b14e2]

Superman is dood, toch? :innocent:

[quote:d5cf4b8ad8="Esquare"][quote:d5cf4b8ad8="Oppie"][quote:d5cf4b8ad8="AppletjeEitje"]Dan denk ik: hoezo een super OS, hoezo nooit fout, hoezo......?[/quote:d5cf4b8ad8] Ook 'Superman', die toch erg super is, is wel eens verkouden. .[/quote:d5cf4b8ad8]

Superman is dood, toch? :innocent:[/quote:d5cf4b8ad8]
God ook als je 't mag geloven. :innocent:

Permissies :? Eens per week ofzo en het is dan ongeveer 1 à 2 A4tjes vol (noop ik print het niet af ;))

Maar ik krijg nu wel steeds

[quote:49e86fdcd0=“Disk dinges”][b:49e86fdcd0]Repairing permissions for “Hobbes”[/b:49e86fdcd0]
Determining correct file permissions.
We are using special permissions for the file or directory ./Library/Widgets. New permissions are 16877

[b:49e86fdcd0]Permissions repair complete[/b:49e86fdcd0]
The privileges have been verified or repaired on the selected volume

[/quote:49e86fdcd0]
Ook als ik het vlak na elkaar doe.
Ondanks deze permissie herstelling werken World clock, Calender, calculator, address book en tile game nog steeds niet :cry:
Ze staan n de juiste map etc maar er zit blijkbaak een bug int systeem.
Ze worden gewoon niet getoond :cry:

Dus voor mij werkt reair permissies (deze keer) niet goed :frowning:

[quote:ecaf5ea561="Hobbes"]We are using special permissions for the file or directory ./Library/Widgets. New permissions are 16877[/quote:ecaf5ea561]

Dat is het gevolg van de laatste Security Update. Deze melding kun je negeren: die heeft iedereen (als het goed is). Maar dat van twee kantjes A4 bevoegdheden herstellen per week is een grapje, mag ik hopen? Want dan klopt er echt iets niet – waar de niet werkende widgets ook al op wijzen natuurlijk.

Al eens een nieuw account aangemaakt?