Persoonlijke software keuze!?

Hallo, ik heb een klein en kort vraagje ivm software. Ik kan namelijk geen persoonlijke webbrowser kiezen. Ik zit compleet vast in de keuze safari + newsfire of firefox (en dan gebruik te maken van sage). Nu ik heb een ibook (g4 993 mhz) en 'slechts' 256 mb ram. Bij dat laatste gegeven krijg ik soms wel problemen. Zo bezie ik graag en vaak grappige filmpjes en flashtoepassing (op sites als zattevrienden.be en pureesoiree.be). Maar voor mij is het niet onbruikbaar dat m'n "gebruiksbalkje" de 100% haalt. Vidoetoepassingen haperen en zijn extreem traag (idem dito voor flashgames :( ). Nu indien ik met zekerheid wist dat het 'serieus' zou verbeteren, alsook een belgische winkel waar ik zo'n ramstreepje kan halen, dan zou ik nog de investering doen. Tot dan wil ik me gewoon kunnen behelpen met m'n huidige software. Dus welk programma past het best bij m'n nood (snelle .wmv films en flash toepassingen), of welk programma past het best op een laptop. Want zelf geraak ik er niet uit ('t zijn beide schitterende browsers!!)

Grtz Peach

je hebt een mooie nieuwe dus iBook. Je moet er gewoon wat geheugen bijkopen. Of naar OS9 teruggaan ofzo, maar dat zou echt zonde van het (iBook) geld zijn

Die iBook heft minstens OS X 10.2.8 nodig, dus teruggaan naar OS9 is zeker geen optie. Meer RAM zal zeker schelen.

Hoi hoi,

Het haperen van je systeem zal waarschijnlijk veroorzaakt worden omdat je niet genoeg RAM hebt.

Als je echt zekerheid wilt hebben of je meer geheugen nodig hebt draai dan dit handige programmatje.

Wanneer een Mac niet genoeg RAM heeft gaat het OS de harde schijf gebruiken als virtueel RAM (dit heet ‘pagen’) en het vele schrijven en lezen van de harde schijf gaat (in verhouding tot het lezen en schrijven naar het RAM) veel trager.

Ik heb zelf 768 Mb RAM en bij ‘normaal’ gebruik hou ik maar gemiddeld 140 Mb vrij geheugen over.

(tja Ik draai ook standaard: iCal op de achtergrond, iTunes, You control Itunes, Clutter, iRate, Meteorologist).

En als ik een tip mag geven: doe er gelijk 512Mb extra bij. Dan weet je zeker dat je over een paar jaar ook nog steeds lekker met je iBook kan draaien. En het is echt de moeite van het geld waard.

:lol:

Groetjes,

Pieter

ik heb de nwste powerbook en 768 MB, maar ook problemen met wmv-files. Windows- mediaplayer is gewoon echt bagger voor osx... Weinig aan te doen.

Als browser kun je het beste Shiira nemen, die surft echt dignificant seller vind ik…

Meer geheugen helpt bij flash games etc echt heel veel…

> pieter010

You Control: Tunes kende ik nog niet
thx, ziet er goed uit

groet

Ik zou je zeker aanraden om er zo snel mogelijk een latje van 512MB bij te steken. Je zal zeker het verschil voelen. Heb onlangs enige tijd op enkel 256MB moeten draaien en dat was afzien. Prijs schommelt tussen 100-120 euro voor 512MB PC2700. [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=30102&highlight=geheugen+ibook]Verdere uitleg ivm iBook RAM[/url]

WMV is echt rommel, zeker op Mac: eindeloos bufferen, schokkend afspelen, niet deftig kunnen voortspoelen,… Ik probeer altijd eerst de WMV op te slaan en dan vandaar af te spelen.

Alvast bedankt allemaal! Ik ga zeker me eens laten informeren over extra Ram geheugen.

@Gretver: jou wil ik nog eens extra bedanken voor je browser tip!
Wat een snelle browser zeg, ik merk echt verbetering op (zonder problemen te krijgen met m’n bookmarks en zelfs m’n cookies!!).
Shiira is duidelijk een betere browser, zonder dat je het knappe uiterlijk van safari verliest!

grtz Peach