Persoonlijke Webserver vraag

Sinds kort heb ik een airport die als DHCP server fungeert. Vroeger had ik 1 G4 met 2 netwerkkaarten die als DHCP werkte.

Nu heb ik een aantal programma’s die dingen op het web publiceren, zoals CINEMA 4D Server die een management interface heeft via een html pagina, en Now Up-to-Date die een kalender publiceert.

Vroeger, toen het internet binnen kwam op de G4, en deze ook het internet IP bevatte, kon ik gewoon via safari met het IP adres inloggen op deze gepubliceerde webpagina’s.

Maar hoe moet dat nu met die airport ertussen? Welk IP moet ik intikken om op een webpagina te geraken die op een computer in het subnet draait, nu de airport het IP adres draagt?

Wout, wil je intern de pagina's benaderen? In dat geval moet je het IP adres van de betreffende Mac gebruiken. Jouw basisstation geeft adressen uit in de 10.0.1.x reeks als ik me niet vergis.

Wil je de pagina’s vanaf het internet zelf benaderen, dan moet je in het basisstation routing instellen van het basisstation naar de Mac waar je website draait. Dat laatste kun je via het Airport configuratie programma instellen.

Start de Systeem Voorkeuren, ga naar "Netwerk" en kijk welk IP adres de Airport aan jouw computer heeft gegeven.

Tik deze dan in Safari.

Wat ook altijd werkt is: http://localhost/

Ik heb Wout via iChat benaderd en we zijn door de instellingen gelopen. Wout zal hier nog een samenvatting posten.

Ik heb de goede raad van [b:68ce37239c]macpro[/b:68ce37239c] opgevolgd en ben aan de slag gegaan met de "Poortkoppeling" tab in het "Airport-hulpprogramma".

Op poort 8080 draait nu m’n CINEMA 4DXL Server admin pagina en op poort 8081 draait m’n agenda. Het is uiteindelijk toch simpeler dan ik dacht :slight_smile:

De CINEMA 4DXL Server pagina kan dus bezocht worden op de volgende link:

http://81.83.219.137:8080/

Deze pagina draait op een server met het interne IP-adres: 10.0.1.6 (op poort 8080)

Dank aan [b:68ce37239c]macpro[/b:68ce37239c]!!!

oh,

heb je die ldap server aan de praat gekregen?

Kun je nu van om het even waar je adresboek raadplegen die op de server staat?!

Lijkt me anders wel zeer leuke functie!