Petitie voor surround sound hardware van Apple

Mac gebruikers die vinden dat Apple heel snel moet komen met een goede surround hardware kunnen een petitie ondertekenen op:

http://www.PetitionOnline.com/ssapple/

Vergeet niet dat mede dankzij deze site het hele Ibook moederbord
probleem enorme aandacht kreeg en uiteindelijk Apple op de knieen
kreeg om te komen met verlengde garantie.

http://www.PetitionOnline.com/ibook123/

Bijna 3000 handtekeningen deden het werk, inclusief de mijne.

getekend!!!

Eveneens getekend!! 8)

wat ben ik ook goed in tekenen 8)

quote Berto [quote:ad8f4c8d88] Mac gebruikers die vinden dat Apple heel snel moet komen met een goede surround hardware kunnen een petitie ondertekenen op.. [/quote:ad8f4c8d88]

Goede Apple surround hardware is er al een tijdje, namelijk de G5. Tekenen is hiervoor niet nodig.
Als je wel tekent, dan komt je handtekening onder een eis aan Apple die verder totaal onzinnig is.
Namelijk de eis aan apple om op alle bestaande mac’s alsnog surround sound te leveren.
Het “voorstel” dat apple wordt gedaan is: Gratis pci-surround voor de powermac’s en gratis usb/firewire surround voor de ibooks en imacs.
De door de beginners van de petitie genoemde merken van deze surround leveranciers zijn gewoon in (web) winkels verkrijgbaar. Dan vraag ik mij dus af: Waarom moet Apple dat nu opeens betalen?
Het beeld dat ik kreeg van de opstellers van deze petitie is waarschijnlijk niet juist, maar toch moet ik hem even kwijt: Jongeren met een mac/ Geen geld voor een surround kaartje.

En als hun mac wel surround out had gehad, dan waren ze nu een petitie begonnen voor een gratis upgrade van hun stereo versterker naar surround. Geheel speculatief, ik weet het, maar niet onrealistisch. En ook dán heb je mensen die tekenen.

Zelf heb ik destijds de logic board Petition wel getekend: Twee ibooks alhier hadden beiden dezelfde fabricage fout. Geen geld hebben voor een surround kaartje noem ik geen fabricagefout, dus zo’n petitie teken ik niet.

PS. Mijn oude ibook heeft geen bluetooth, moet ik nu ook een Petition beginnen omdat ik nu een bluetooth telefoon heb? Free bluetooth for all, Apple! En rap een beetje… :wink:

Volledig mee eens

Het is een stuk beter als wat ik wou schrijven bijgevolg zet ik er gewoon dit achter.

Check! (Getekend dus) Leuk voor aan mn 'Powerbookje' ofzo. :D

Wat een gezeur zeg die petitie jongens. bij m'n PC moet ik ook een surround kaart kopen hoor. Momenteel gebruik ik een MOTU 828 MK II, op de mac. Werkt prima als surround ding zeg maar...

K heb thuis een DVD speler en goeie reciever met surround erop dus, k vind t niet nodig..

En ik sluit me zeker aan bij het argument van buurman (LOL)

zeg buurman, waar zie jij eigenlijk in de tekst dat ze om een GRATIS upgrade vragen voor de macs? Er is sprake van een upgrade option maar ik zie nergens het woordje free of iets dergelijks staan, lees ik de tekst nu fout?

In ieder geval vind ik deze petitie maar wat gezeur. Ik zie niet in waarom een hardwarefabrikant met terugwerkende kracht voor een bestaand/oud product zoiets moet gaan ontwikkelen of laten ontwikkelen.

Ja, Buurman. Ben het helemaal met je eens. Specs zijn ook vooraf bekend. Als je surround had gewild, dan had je geen mac moeten kopen (toen). Dat lag wel even anders met het moederbord verhaal. Dat was een fout van apple die kopers niet hadden kunnen vermoeden. Maar surround... Dat was al bekend.

Is het niet belangrijker dat we goede software-ondersteuning voor surrround krijgen?

Een surround-kaart of kastje kun je immers zelf overal kopen.
Maar het gebruik van die dingen op mijn Mac gaat volgens mij nog niet echt lekker.

Ik heb begrepen dat bijvoorbeeld DVD-speler helemaal niets met surround doet.

Christian: [quote:98a639a2cd] zeg buurman, waar zie jij eigenlijk in de tekst dat ze om een GRATIS upgrade vragen voor de macs? [/quote:98a639a2cd]

Deze upgrades zijn, van diverse merken, al jaren in diverse winkels verkrijgbaar. Een paar links en namen zal ik verderop noemen.
In de petitie wordt onder andere gesteld: …hereby petition Apple Computer to provide us with 5.1 surround sound hardware…
Vertaald: Hierbij verzoeken we Apple computer om ons van 5.1 surround sound hardware te voorzien.
En dat doet Apple al, want ze verkopen op hun site natuurlijk de g5 met surround. En ook pci en usb kaarten om alsnog surround aan je imac/ibook toe te voegen. Als je dan een petitie indient met een verzoek voor iets dat er al is, dan neem ik aan dat je het gratis wilt hebben. Het is me werkelijk een raadsel wat ze anders met deze petitie willen bereiken.

Voorbeelden merken en types:

www.m-audio.com met o.a. de transit, de sonica, de theater en de pci Revolution 7.1.
www.esi-pro.com , zij leveren o.a. de Gigaport AG.
www.audiotrak.net , levert de maya ex7 usb, alleen voor osx.
www.apple.nl , in de store kun je bijvoorbeeld ook de transit en de revolution bestellen.

Buurman ik vind dat je gelijk hebt, alleen dat gratis aspect zie ik anders!

Graag wil ik reageren op Buurman en anderen omtrent de petitie. Hierbij ga ik niet quoten of te ver in details treden. Feit is (zoals ik eerder in dit forum heb aangehaald!) dat Apple ver achter ligt in het naar behoren ondersteunen van surround hard- en uiteraard de bijbehorende software(drivers). Het is pas kortgeleden dat met niet-Apple hard-en software, na moeizame installatie, surround uit een Mac valt te halen. Apple is te laat ingesprongen om coreaudio goed te laten samenwerken met audio interfaces van andere fabrikaten. Apple had al bij de introductie van de G4 of ten laatste OS10.2 klaar moeten zijn met surround! Nu lopen ze achter de feiten aan en mensen eisen in een petitie dat Apple dat zaakje snel oplost. Dus Buurman als je net als mij al maanden zit te klooien, met meerdere audiointerfaces om een stabiele surround sound uit een G3 te krijgen, dan zou je anders aankijken tegen dit probleem. En wat is er mis met een G3? Moet ik een G5 aanschaffen om iets dat je op bijv. elke discount Wintel moeiteloos kan? Nee die petitie is prima. Apple is hier in gebreke gebleven. [/i]

Ik vind ook die ontbrekende ondersteuning van surround een ontzettend irritante eigenschap van CoreAudio. Er wordt gedaan alsof CoreAudio een stap vooruit is, maar ik vind het eerder een stap achteruit.

ff een kleine opmerking, Apple is niet te laat ingesprongen op ondersteuning voor andere interfaces. De fabrikanten zijn daar schuldig aan. Al bij de introductie van 10.0 was de coreaudio al zeer vergevorderd. Apple heeft veel en goede example code voor allerlei audio drivers geleverd. Firewire audio is wel wat langer blijven steken. Triest detail is dat MOTU wel hele goede audio drivers levert voor OS X en een professionele firma zoals RME er nog steeds een potje van maakt. (vind ik persoonlijk diep triest).

my 2 samples…

Uit de help file van Logic Pro:

Logic Pro allows for mixdowns in surround format, with up to eight loudspeaker output channels. Surround formats supported include all common formats, including the most demanding, like the 7.1 format. To use surround, the audio hardware and driver must have and support more than two outputs.

Kom op, dit zal toch ook wel met andere programma’s kunnen (5.1), die minder duur zijn? Je gaat mij niet wijsmaken dat dat niet kan met een Mac. En al zouden ze toen achtergelopen hebben, dan vind ik die petitie echt raar.