Photoshop - 2e handsje

Sinds ik een digitale fotocamera heb zou ik graag wat meer willen doen aan fotobewerking, puur voor de fun of it. Photoshop schijnt daar toch wel het aangewezen programma voor te zijn, gezien de vele mogelijkheden. Toen ik op verschillende sites ging kijken wat me dat zou kosten, schrok ik me helemaal het apezuur, 1200,- EUR vind ik toch wel een beetje te veel van het goede. Het zal het best wel waard zijn als je er professioneel mee werkt, maar voor de hobbyist is dit toch een aardige investering. Mijn vraag is nu of er iemand is die mij kan vertellen hoe ik aan het 2e hands versie kan komen? Werkt 6.0 ook onder OS X of moet ik echt 7.0 hebben?

Bij voorbaat dank,

Willem

Hoi Willem, Je kan wat klooien in iPhoto.Maar Photoshop is het programma wat er is..6 werkt in je Classis mode onder X..Dit programma is zeker het geld waard...Misschien kan je zelfs beter de bundle van Adobe kopen (incl. GoLive (sites), Illustrator, Acrobat etc) echt de moeite waard. Kost een paar centen maar dan hebbie ook wat.... :p

Hoi Willem,

Ik heb hetzelfde "probleem" als jou. Ook ik vind PHotoshop als amateur fotograaf wel erg duur. Misschien is Photoshop Elements 2.0 iets voor je.
In de herfst komt als het goed is de MAC OS X versie uit.
Stuk goedkoper…
http://www.adobe.nl/products/photoshopel/main.html

Rick…

en mocht je wel op een leuke manier aan Photoshop kunnen komen dan hou ik me aanbevolen…
:smiley:

Ik heb het ergens anders al gesuggereerd maar hier nog eens: misschien kan je ergens 2e hands een oude versie kopen. Een upgrade is veel goedkoper.

Zo niet is Photoshop Elements inderdaad een goedkopere oplossing. PixelNhance van caffeinesoft is gratis. Ik weet niet wat je wilt doen, maar misschien is dit genoeg voor je.

http://www.caffeinesoft.com/

Dit alles gezegd hebbende moet ik (als Photoshopfreak) nog één ding kwijt. Als je echt serieus met beeldbewerking aan de slag wilt, is er eigenlijk maar één pakket. Voor mij is Photoshop zijn geld dubbel en dwars waard geweest…

Ik ben er nog een vergeten: Graphic Converter:

http://www.lemkesoft.com/us_index.html

Weet u wat u ook kunt doen je kan ff een grafisch bedrijf bellen om te vragen of je een photoshop 7 mag over nemen, vaak doen ze dit en vaak ook niet

Allemaal bedankt voor jullie adviezen, maar ik heb ondertussen kans gezien om een versie van Photoshop 7 op de kop te tikken  ;) . En ik kan zeggen dat het enthousiasme dat Tiny uitdraagt over dit programma niet overdreven is, het is voor mij nog vrij complex, maar wat ik er tot nu toe van gezien heb is het zeker de moeite waard.

[quote:post_uid0="Mac-ofiel"]...En ik kan zeggen dat het enthousiasme dat Tiny uitdraagt over dit programma niet overdreven is, het is voor mij nog vrij complex...[/quote:post_uid0] Ik hoop dat je niet schroomt je vragen hier in het forum te stellen  ;)

We wachten met smart…

Als ik met vragen zit dan zal ik zeker bij je aankloppen, maar ik vind het altijd leuk om zelf van alles uit te vogelen. Ik heb een voordeel, ik werk in de grafische industrie, dus ik weet er al iets van. In ieder geval bedankt voor je aanbod  :)

Groeten,

Willem

Voor de liefhebber... (dit is absoluut géén reklame!) (korte inleiding) Mijn roots liggen nu al zo'n 30 jaar in de grafische branche en heb daar zeker sinds mijn eerste ervaring met de Mac (LC 475) in 1993 nooit spijt van gehad. Begon in 1994 zelfstandig als grafisch intermediair incl. DTP tot 1999 vandaar dat ik nog enkele dubbele classic programma's heb waar ik niets meer doe; wellicht dat een liefhebber ze kan upgraden naar een hogere (lees OSX) versie voor minder geld dan een nieuwere versie. In 1994 maar vooral sinds 1999 heb ik mij volledig gestort op database-ontwikkeling in FileMaker en sinds kort ook op XML, SQL en Lasso vandaar mijn nieuwe PBG4-800 met het nieuwe werkelijk grandioze OSX. Mocht iemand enige vragen hebben over FileMaker of grafische zaken en uiteraard over de Mac dan wil ik deze zoveel mogelijk beantwoorden.

Zoals ik reed zei de liefhebber kan bij mij persoonlijk informeren om welke programma's en versies het gaat.

Groet,
Bert

[quote:post_uid0="Bert"]Mocht iemand enige vragen hebben over FileMaker of grafische zaken en uiteraard over de Mac dan wil ik deze zoveel mogelijk beantwoorden...[/quote:post_uid0] Wat Photoshop betreft durf ik te zeggen dat ik redelijk mijn mannetje sta maar voor FileMaker kan ik in de toekomst wellicht hulp gebruiken. Ik heb nu nog een OS 9 versie omdat ik er te weinig mee doe. Wanneer ik #6 ga kopen en in OS X ga hobbyen, kan je wat vragen verwachten. Tnx  ;)

[quote:post_uid0="tiny"]Wat Photoshop betreft durf ik te zeggen dat ik redelijk mijn mannetje sta maar voor FileMaker kan ik in de toekomst wellicht hulp gebruiken. Ik heb nu nog een OS 9 versie omdat ik er te weinig mee doe. Wanneer ik #6 ga kopen en in OS X ga hobbyen, kan je wat vragen verwachten. Tnx ;)[/quote:post_uid0] Tiny,

Ik denk dat ik uberhaupt m.b.t. DTP-software minder problemen kan oplossen want ik gebruik ze bijna niet meer vanwege mijn definitieve stap naar database-oplossingen nu ruim 2 jaar geleden en iedereen weet dat je dit soort dingen alleen bijhoud door er regelmatig mee te werken. ???
Vandaar dat ik nog diverse oude (dubbele) licenties 'in de aanbieding heb'.
Wat FileMaker betreft (weet niet welke versie je hebt), kun je beter nog even verder gaan onder OS9 want onder versie 5.5 voor OSX zijn een aantal paletjes nog niet beschikbaar en dat vind ik als ontwikkelaar en gebruiker zéér storend. Ik weet (nog) niet of dit onder v.6.0 opgelost is maar deze versie bied gezien de upgradekosten niet veel nieuwe zaken die voor mij althans van belang zijn.
Ben sinds kort bezig met SQL middels FMplugins, maar dan zie waarom Filemaker zo'n populair pakket is/blijft.

Groet,
Bert

Bert,

Ik heb versie 5.5. Op dit moment heb ik hem niet eens geïnstallerd. Wanneer ik dat wel weer doe komen vanzelf de vragen en dan laat ik weer van me horen, ok?

Versie photoshop 5'5 is in de clasic mode onder OS10'1 30% sneller dan in Os 9 dit is gebleken in een test van xl8youremac

[quote:post_uid0="Mark_Unix"]Versie photoshop 5'5 is in de clasic mode onder OS10'1 30% sneller dan in Os 9 dit is gebleken in een test van xl8youremac[/quote:post_uid0] Ik reageerde op de post van Bert en we hadden het net ff over FileMaker.

Voor wat betreft Photoshop: inmiddels heb ik versie 7 en ik ben meer verknocht een het programma dan ooit. Dat hij onder OS X draait is voor mij 'the cherry on the pie'…

Edited By tiny on Aug. 06 2002 at 11:04

eehhh, "cherry on the APPLE pie"

stx2osx

[quote:post_uid0="Torz"]eehhh, "cherry on the APPLE pie"

stx2osx[/quote:post_uid0]
:smiley: