Photoshop 7.0; envelopje en '01' in afbeeldingen

Misschien een stomme vraag maar toch maar:

wat betekenen het envelopje en de ‘01’ in iedere afbeelding (link boven in de hoek) en hoe krijg ik ze weg ???

INFO: photoshop 7.0, engelse versie

Alvast bedankt

Drukt op appeltje + h en dat is dan weg , dat geeft aan dat alles in 1 slice staat , dus 1 geheel is .

Doe er eens wat slices bij en je zak het verschil wel merken.

Of, voor het geval je het zou willen weten: onder Weergave naar tonen en dan segmenten.

(shortcut is natuurlijk veel makkelijker) :smiley:

Het envelopje is het symbool van een slice. Slices worden gebruikt als je afbeeldingen in stukken wilt hakken om vervolgens elk stukje te optimaliseren voor het web. Recentelijk (volgens mij pas in versie zeven) is de slice tool vanuit ImageReady overgewaaid naar Photoshop.

Het irritante is dat je, iedere keer dat je de slice-tool activeert als gereedschap, de slice (met envelopje) ziet. Zelfs al ga je daarna meteen weer naar een ander gereedschap. De short-cut ervoor is de K-toets. Dus iedere keer dat je die per ongeluk aanraakt, heb je hem weer terug. Ik werk niet met Nederlandse software maar in het Engels is het View > Show … Daar kan je slices, hulplijnen, selecties (‘lopende mieren’) e.d. allemaal afzonderlijk aan of uit zetten. Shortcut is idd appeltje - H. Voordeel is dat alles in één keer verborgen is. Nadeel is dat alles in één keer verborgen is…

In Photoshop 8 zit de mogelijkheid om zelf toetsencombinaties te maken. Waarschijnlijk kan je dan ook die shotcut uit zetten. Hoewel consequent met de rest van de interface, is het wel lastig en verwarrend. Tijdens de lessen Photoshop die ik heb gegeven, moest ik regelmatig even de slices verbergen.