photoshop 7 leest geen Nikon NEF bestanden?

Hallo,

kan iemand mij vertellen, waarom ik geen NEF bestanden in mijn 7.0 versie van photoshop kan openen? Bij Nikon snappen ze niets van Mac… Ik heb het programmaatje Picture Project van Nikon al binnengehaald en kan daarmee EINDELIJK de NEF’s op mijn stoere i-Mac (G5) krijgen… maar daarna kan ik ze nog altijd niet in photoshop opnenen…

weet iemand hier raad mee?

groetjes, Frank

NEF is het RAW-bestand van Nikon, wat je niet zonder meer in Photoshop 7 kan openen. Als je een NEF bestand in Photoshop wil openen zul je of moeten upgraden naar Photoshop CS (waar een plug-in bij zit waarmee je RAW-bestanden van veel verschillende camera's (ook Nikon) kan openen). Die plug in is ook een tijdje op de markt geweest voor Photoshop 7 (toen CS nog niet op de markt was) maar ik weet niet of Adobe die nog steeds verkoopt voor Photoshop 7 (kijk eens op [url=www.adobe.com]Adobe.com[/url]) De enige andere mogelijkheid is je NEF bestand eerst om te zetten naar een tif-bestand (o.i.d.) via bijvoorbeeld Nikon Capture (te koop via Nikon dealers) en daarna te openen in Photoshop.

Mocht je nog vragen hebben stuur dan maar een PB
Veel succes,

Groet,
Job

Ja ik had al zo'n vermoeden...

Dank voor je hulp.

Maar ik denk dat het tijd wordt dat ik overga op Photoshop CS.
Dat lijkt me de kortste weg en was ik min of meer toch van plan.

Dus… Tanx

Frank

Geen dank, daar zijn forums voor.

Veel succes,

Groet,
Job

Ho, ho, niet zo snel... NEF bestanden kan je ook met versie 7 openen met de juiste plugin. Deze wordt met de NIKON software meegeleverd. Als je de CD niet hebt moet je [url=http://www.pave.nl/download/macosx/]hier[/url] even klikken...

(Deze download is slecht korte tijd beschikbaar.)

Als je de nieuwe Nikon View installeerd, wordt je ook gevraagd of je de Nikon NEF plugin wilt hebben.

Alle opties zijn al verteld.

Ik zelf heb altijd via Capture van Nikon gewerkt en dan de NEF bestanden omgezet in TIFF om te openen in Photoshop. Dit omdat ik het idee had dat ik in Capture meer kon doen met de NEF bestanden dan met de NEF/RAW editor in Photoshop. Weet alleen niet hoe dit precies zit met Photoshop CS.

Ik heb zelf net de trial versie van Nikon Capture 4 geïnstalleerd. Verder werk ik wel met Graphic Converter 5.6. Die opent ook NEF.

Maar ik merk dat de kwaliteit van de NEF import van Nikon Capture VEEL beter is dan die van GC. Ik heb nog niet veel met instellingen geëxperimenteerd, maar de detaillering van de Nikon converter is stukken beter (zelfde RAW bestand geconverteerd en daarna gesaved in TIFF zonder speciale instellingen). Vraag: hoe zit het met de Adobe plugin? Ik overweeg Photoshop elements 3 hiervoor aan te schaffen, of anders Nikon Capture 4 te registreren.

Hans Erik.

[quote:d7f2ad27b7="digidivi"]Vraag: hoe zit het met de Adobe plugin?[/quote:d7f2ad27b7]

Probeer het eens uit, bij het bericht van Pepe staat een link naar de plug-in en bij Adobe kan je een trail versie van Photoshop (of Photoshop Elements (wat je zelf wil)) downloaden. Installeer Photoshop en daarna de plug-in en je kan er 30 dagen mee experimenteren. Bevalt het dan kan je Photoshop (Elements) aanschaffen, zo niet dan kan je Nikon Capture aanschaffen.
Zeker met dit soort dingen als omrekenen van RAW bestanden wil ik het zelf graag eerst zien (en mee werken) voordat ik iets aan ga schaffen.

Vanaf Photoshop CS kan je RAW-bestanden ook openen in de Camera-Raw. Dit is van Adobe zelf en werkt over het algemeen erg goed (maar ook hier, download een trail versie bij Adobe en probeer het uit!!) (Deze Camera-Raw zit echter niet in Photoshop Elements)

Succes,
Groet,
Job