Photoshop: achtergrond unlocken werkt niet!

Dag iedereen,

Mijn computer staat op kot. Ik maak af en toe een affiches voor mijn studentenclub. Vrijdag werkte mijn computer (en dus Photoshop) nog perfect. Vandaag lukt het me niet om een afbeelding te unlocken. Telkens als ik bij layers tweemaal op het slotje klik, geef hij een soort error-beep (standaard van Apple). Dit gebeurt bij elke afbeelding die ik van het internet haal en ook bij elke nieuwe pagina. Ik heb mijn library al eens gedeletet, zonder resultaat. Wie kent mijn probleem en wat moet ik doen?
Zou het kunnen dat mijn broer, per ongeluk, iets verkeerd heef ingesteld? Mij lijkt het onlogisch, omdat wij verschillende gebruikers hebben.

alvast bedankt

Het lijkt wel of het nog geen laag is...

Waarschijnlijk heet het nu: Achtergrond of Background

Copy de layer en de gelockte layer slepen naar het prullebakje. Gebruik dan de copy om te bewerken. Het is overigens illegaal om foto van het internet te plukken en te gebruiken tenzij het er expliciet bij staat.

De laag is als 'background' niet te bewerken. Klik er dubbel op en kies 'ok'. De laag heet dan 'layer 0' of zoiets. Dan kun je er alles weer mee.

Precies. Wat je dan in feite doet is de transparantie-functie inschakelen. Standaard is dit namelijk niet het geval. Als je het gummetje bijvoorbeeld gebruikt in een laag die in italic-letters 'background' of 'achtergrond' heet dan zie je wit verschijnen. Dubbelklik je op de laag en zeg je 'ok' en je gumt dan zie je opeens het geruite patroon verschijnen wat aanduidt dat er geen vulling in zit.

Kijk eens naar de kleuren staat die wel op RGB of CMYK als deze toevallig op indexed color staat kan je ook niks met de lagen doen.

verhip ja.... indexed color kan ook de oorzaak zijn.

Wat is nou de oorzaak geweest dat het niet meer kon? Of is het niet opgelost?