[Photoshop] CMYK -> CMY-converter

Ik moet een poster aanleveren voor een drukker, en die moet (i.v.m. kosten) 3-kleurendruk CMYK zijn. Nu dacht ik: als je nu een CMYK-poster maakt, dan kun het zwart er zo uitfilteren. De CMY kan toch immers ook gewoon (bijna) zwart vormen? Ik heb dus lopen zoeken naar een converter van CMYK naar CMY, maar die heb ik niet kunnen vinden. Weet iemand zo'n converter of Photoshop-pugin?

P.S.: Mag ook voor PC zijn, dan doe ik het met VPC…

Hey Minne, Ik weet niet wat voor poster het is maar let wel op dat wanneer men er zwart uitlaat, dat je de kracht uit de foto haald! Offset? Bij ons in de drukkerij raden wij (bijna altijd) de klant af om deze stap te doen!! Dit uiteraard wat de klant wenst als eindresultaat. Wat je krijgt is een ophoping (een meestal te hoge "totale inkt") in de donkere partijen, dit geeft, (wederom in donkere partijen) meestal een "poepkleurige" donkere tint! Nogmaals het hangt dus grotendeels van je illustratie af.

Weet helaas niet of er een soort converter bestaat voor deze omzetting. Je kan met Photoshop,
mits je enige lithografische kennis hebt, veel bereiken.
Misschien kun je (weer afhankelijk van de Litho) in Photoshop met
een “tritoon” wat manipuleren tot een goed eindresultaat?

Kortom, mijn mening is: goed even informeren en tevens adviseren aan jou opdrachtgever.

Ben benieuwd wat het eindresultaat is, hou me op de hoogte…

Succes!!

:wink:

Drie kleuren CMYK? Nog nooit van gehoord. In principe zou het kunnen, maar dit moet je niet willen! CMYK, de 'K' is voor KEY-COLOUR. Als in 'onmisbaar'.

Volgens mij is er sprake van een misverstand tussen jou en de drukker? Wat wel zou kunnen is drie-kleuren drukwerk. Maar dan is er sprake van 3 PMS’sen en niet 3/4 CMYK.

Maar vaak is het bijna net zo duur om 3 aparte PMS’sen te gebruiken als ‘gewoon’ CMYK. Als geld een probleem is kijk dan eens naar digitaal drukwerk, of bij lagere oplages prints op groot formaat. Of baseer je ontwerp op 2 (of 3) PMS inkten. Informeer eens bij meerdere drukkers want dit klinkt een beetje vreemd. Succes :wink:

[quote:e8c5591871="Mmmarco"]Volgens mij is er sprake van een misverstand tussen jou en de drukker? Wat wel zou kunnen is drie-kleuren drukwerk. Maar dan is er sprake van 3 PMS'sen en niet 3/4 CMYK.[/quote:e8c5591871]

En vreemd genoeg toch komt dit voor, Drukpersen, bv een 4kleuren SpeedMaster, is het uiteraard mogelijk om 1 unit (kleur) uit te schakelen,
je betaald in dit geval dan wel voor de machine. Ik heb het wel eens meegemaakt met Cyaan en Magenta, maar nooit zonder zwart omdat dit
zoals ik al zei een hele belangrijke kleur is!
Maar je hebt gelijk, je kunt het dan geen CMYK meer noemen en zeker geen zelfverzonnen variant daarop.

Toch zijn het meestal de klanten die deze rare dingen willen.
Dan is het in veel gevallen dus ook raadzaam om vóóraf alles eerst goed door te nemen met de klant en het einresultaat in combinatie met z’n portefuille.

:wink:

Drukken in full-colour (cmyk) zou OVERAL goedkoper moeten zijn dan in drie pms kleuren.

Foto’s in alleen cmy zijn mogelijk, maar vallen onder het kopje experimenteel; de foto moet ervoor geschikt zijn en je moet weten wat je doet.

cmy zal niet veel goedkoper zijn dan cmyk; je hebt zelfs kans dat de drukker een toeslag rekent omdat hij discussies verwacht na/tijdens het drukken over de kleurervaring.

het blijft altijd behelpen met drie kleuren.

Wat je kunt doen is een selectie maken van het zwarte kanaal, de selectie omdraaien en vervolgens met niveau’s alles (de selectie) in de cyaan magenta en geel donkerder maken. Ik heb het net geprobeerd, je krijgt dan een ‘redelijk’ beeld maar in vergelijking met het origineel ontbreekt er kracht en zit er een lichte zweem in.

succes en ook ik ben benieuwd naar de afloop.

frans

Minne,

Het verwijderen van zwart haalt niet alleen de kracht uit je foto, CMY is veel moeilijker op kleur te houden op een drukpers.
Bovendien vind ik het een vreemd verhaal, het meeste FC werk wordt op een vierkleurenpers, en het niet drukken van zwart levert mijn inziens geen voordeel op.

Nog een nadeel, opgebouwd CMY geeft geen zwart, maar een diep donkerbruine kleur. Komt ook niet echt geweldig over.

De enige methode die ik ken om CMYK in CMY om te zetten is om CMYK in LinoColor in CieLab om te zetten, en dan te vertalen naar CMY. Dan gaat het tenminste op een kleur verantwoorde manier.

Tip: probeer eens bij wat andere drukkerijen een offerte aan te vragen.
Als het een kleine oplage is dan is digitaal drukken ook een overweging, dat kan ook op steeds meer formaten dan alleen A4 en A3.

Ik blijf het uiterst vreemd vinden dat je een full-colour 'slechts' in drie kleuren mag aanleveren. De enige reden wat tot kosten reductie in dit geval kan leiden, is wanneer je drukker gebruik maakt van een één kleuren offsetpers.

Maar goed, als je inderdaad geen Zwart wilt gebruiken (dus ook geen zwarte tekst oid in de poster!) probeer dan het volgende maar 's in Photoshop 6 of 7 (werkt naar mijn weten in alle versies):

Kies Color Settings, en bij CMYK Working spaces voor ‘Custom CMYK…, bovenin het menu’ (photoshop 5 en eerder, kleurscheidings instellingen).

Kies een ‘inkt set’ bijv. 'Eurostandard (coated) en Dot Gain op ±13% (dit om nog een beetje richting Fogra standaard te komen).

Bij ‘Separation options’ zet je de Black Ink Limit op ‘0’ en je 'Total Ink Limit op ‘300’. UCA blijft op ‘0’ staan (heeft door het ontbreken van zwart ook geen zin).

Als je nu op ‘OK’ klikt heb je een separatie tabel welke een kleurscheiding op basis van CMY aanmaakt.

Wanneer je vaker deze kleurscheiding moet gebruiken, vergeet dan niet om deze ‘CMY-set’ te bewaren (Working Spaces CMYK pop-up: Save CMYK…).

Zorg er wel voor dat je je werk goed laat proofen voordat ie de pers opgaat. In mijn softproofings in Photoshop ziet ie redelijk goed uit, al blijft je kracht in de schaduw partijen wat achter, maar probeer het maar 's.

PS. Voor voorspelbaar drukwerk heb je ten alle tijden een correct persprofiel nodig! Je drukwerk wordt zo voorspelbaar als de kwaliteit van je profielen (en dus ook je calibratie van je beeeldscherm).

Met vriendelijke kleuren,

Erik Koldenhof

Merci bien :wink: (p.s.: voor je nieuwe avatar bij LinoColor gewinkeld?)

Goeie tip Erik :)

Ik heb hem toegepast op mijn poster en vind het resultaat niet slecht. Het zwarte is idd wat minder zwart en er zit wat minder kracht in de foto inderdaad, maar al met al valt het me nog mee.

Hoe dat verder zit met de drukker enzo weet ik ook niet, ik heb dat zelf niet geregeld, kreeg alleen te horen dat ik 3 van de 4 CMYK-kleuren kon gebruiken. Maar ik ga dat zeker nog even navragen, en ook eens de kosten vergelijken met andere drukkers.

In ieder geval harstikke bedankt voor jullie adviezen! :slight_smile:

Graag gedaan!

Zora: Wel’s goed naar de standaard ICC/Applescript iconen van OSX gekeken? Een beetje P’shop en klaar is Klara.
Groeten,

Erik

Sorry, ik heb net 4 weken een iBook met OSX. Dus ik ben nog een tikkie nieuw, maar die CieLab "schoenzool" komt me als LinoColor scanoperator erg bekend voor. Vandaar :wink: