Photoshop CS Files openen niet vanuit de finder

Sorry dat het in het engels is. (dit heb ik net op de Adobe site geplaatst, vandaar)

Opening Photoshop CS Files.

Here is my problem. When I double click on a Tiff file, Photoshop launches but the file does not open into Photoshop. The same is true when I say edit original in InDesign the same thing happens.

I’m working on a brand new 1.6 GHz G5, Mac OS X v10.3.3 and one of the first applications I installed was Adobe CS. At first it worked just fine, but within a week I had the problem that some applications did not start up right. Like they started up but then ‘dissapeared’ in the background, not possible to use them. Apple technical support told me to ad a new user and throw away the other user. When that didn’t help, Apple advised to re install Mac OS X (while keeping user settings and applications). That solved the problem, but now I only have this problem with Photoshop CS. I cannot open Photoshop files by double clicking in the finder. The application does start up, but doesn’t open the file.
Please help me anyone!

thanx

Solution to many problems: have you tried to Repair Permission with Disk Utility? It is recommended when you do system updates or reinstallments.

– Sorry voor het antwoord in engels, had de eerste regel niet gelezen… :smiley:

Een paar dingen die me logisch kunnen voorkomen: hebben de files een .tif extensie? Photoshop staat als programma ingesteld om deze bestanden te openen. Kies een plaatje, kies 'get info' (appeltje-I) en stel in dat PS de appplicatie is om deze (en alle andere!) files van dit type te openen. Download het onderhoudstooltje [url=http://www.titanium.free.fr/us/onyx/index.html]onyx[/url] en voer repar permissions en rebuild database uit. Dit programma doet niks engs, het is een schilletje voor een paar eenvoudige terminalhandelingen.

Oja, de osx 3.3 updater heeft wel eens eerder wat gaten laten vallen. De updater twee keer draaien heeft al veel problemen verholpen. Is een advies van Apple zelf…

Ik heb bijn het zelfde probeem met Indesign wanneer ik op het project klik in de finder gaat indesign wel starten maar crasht haverwege. start ik indesign gewoon op dan kan ik het project wel openen maar geeft hij aan dat het alleen een lees document is. En kan het niet bewaren bij een wijziging en moet het project een andere naam geven.

Ik heb sinds een systeem herinstalatie hetzelfde. Ik krijg via dubbel klikken of naar de dock slepen geen enkel ps bestand open.

Onyx helpt niet.
Misschien PS CS er opnieuwe opzetten.

Er zijn twee of drie verschillende problemen bij jullie aan de hand.

1] Unix heeft files en mappen die toebehoren aan een gebruiker en die is lid van een groep. Binnen die eigendomsrechten heb je ook nog gebruiksrechten die aan elke file of folder zijn toegekend. Dus leden van dezelfde groep kunnen wel elkaars bestanden lezen en niet bewewrken. Bijvoorbeeld. Is bij het openen een bestand ‘read only’ dan heb je niet voldoende rechten om is die map of op dat bestand wijzigingen te bewaren. Dit los je op met het herstellen van de permissies. Maar dat werkt alleen maar als er iets fout zit in de bestaande structuur. Heeft iemand jou of je groep de toegang ontzegd dan krijg je dat niet ineens wel na het draaien van permissies herstellen

2] een programma crasht bij het openen. Kan van alles zijn. Opnieuw installeren hoef je eigenlijk nooit te doen, behalve als je erg met het systeem overhoop ligt. Kan ook aan de premissies liggen (vandaar dat het als panacee wordt gezien) of aan het voorkeurenbestand. Afhankelijk van hoe het geïnstalleerd is vind je die in je library op je root (het eerste nivo op je HD) of in je usermap>library>preferences. Gooi de prefs van je programma eens weg en probeer het nog eens.

3] een programa herkent zijn documenten niet meer. Op de HD zit een database waar alle koppelingen tussen bestandstype en programma zitten. Nodig om er voor te zorgen dat je PDF in acrobat geopend wordt en niet in Preview. Kun je instellen zoals ik hierboven al vertelde met get info (appeltje I)

Wanneer ik op een jpg bestandje dubbel klik (het heeft een PS icoontje) opend Photoshop wel maar de foto niet.

Ik heb hetzelfde gehad. Ik kwam erachter dat het kwam doordat ik na een nieuwe systeeminstallatie Photoshop CS zo van de oude naar de nieuwe schijf met het schone systeem had gekopieerd. Alles draaide prima, ik kon gewoon foto's openen vanuit PS, maar alleen als ik foto's wilde openen door op het foto icoontje te klikken ging het niet goed. Photoshop opnieuw (en nu dus goed) installeren was de oplossing.

...soms gaat t ook wel eens goed. Ik heb Photoshop CS probleemloos op 7 systemen draaien (van G4 400MHz tot G5 1.8DP), allen op OSX 10.3.3. Gaat er bij jullie is met installeren mis? Ik kan vanuit de Finder gewoon dubbelklikken en FLOP: plaatje open.

Het probleem bij mij is (Read Only) Alleen Lezen als ik op het project symbool klik dan krijg ik het probleem dus niet als ik het open via indesign. Heb ook geprobeerd om indesign op nieuw te installeren maar dit lukt ook niet meer. Ik heb zo'n gevoel dat dit is onstaan is toen ik vorige week VIREX 7.5 heb gedownload want in die periode is het begonnen net op een moment dat je het druk hebt en je magazine naar de drukker moet. Ik heb ondertussen VIREX weggegooid het programma dus meer kon ik helaas niet vinden. Op nieuw geprobeerd maar kan indesign nog niet opnieuw installeren. wat nu!!!!!! En hoe kan ik mijn permissie herstellen? verder krijg ik dit soort dingen in mijn map na dat ik mijn document sluit en heb binnen de kortste keren een hele lading testfiles in mijn map

TestFile1223747
en ook dit document staat er in: projectnaam$.idlk
dit blijft ook gewoon staan

groetjes: www.finish.nl

Hoera! Mijn probleem is opgelost! Helemaal onderaan kan je lezen wat voor mij de oplossing was. (1 bestandje terugzetten en NIET Photoshop weer installeren).

It’s at the FAQ:

Double clicking/drag and drop Photoshop files opens application but not file.

This is most commonly due to installing Photoshop CS before doing an archive and install of Mac OS10.3.

One solution is to reinstall Photoshop CS after you have installed Mac OS10.3.

Another solution courtesy Anne Shelbourne

Open your Previous System folder.
Find “Adobe Unit Types”.
Copy it into: <Panther volume>LibraryScripting Additions

Ja, perfect! Werkt bij mij ook. bedankt!