Photoshop (CS) handelingen

Raar probleem:

bij ons op de studio komt het veelvuldig voor dat we van inlays verschillende packshots moeten maken.

Nu heeft een ontwerper 'n handeling opgenomen om van één bestand op verschillende resoluties packshots te genereren. Dit werkt perfect op zijn mac. Echter op andere mac’s helaas niet. Photoshop maakt er op elke andere mac een ander zooitje van.

Wat doen we fout?

Wanneer er in die handeling een verwijzing staat naar een map op z'n harddisk loopt het daar op spaak wanneer jij je hd een andere naam hebt gegeven of geen map op die bepaalde plaats met die naam hebt staan.

in de handeling staat enkel een verwijzing naar een bestand op de server.

maar mij lijkt dat toch niet de reden dat de handeling op elke andere computer er iets anders van maakt.

maarten

In hoeverre maken de andere Mac's er een zootje van? In welk gedeelte van de handeling gaat het dan mis?

de hele handeling word uitgevoerd, het gaat mis daar waar bepaalde gedeeltes gekopieerd worden en geplakt worden in een geopend bestand wat op de server staat. De bestanden waaruit gekopieerd wordt zijn alijd van de zelfde grootte en resolutie.

maarten

heb je al eens geprobeerd een druppel te maken van je handeling? Werkt erg fijn voor vaak terugkerende handelingen en ook op andere computers werkt dat goed.

Feitelijk sla je je handeling dan op als een soort documentje. Dat documentje kun je dan als je het goed doet gewoon op andere computers gebruiken. De foto’s of mappen met foto’s die je bewerkt wil hebben sleep je gewoon op die ‘druppel’ daarna gaat de rest vanzelf. Photoshop start op, opent je foto’s en past de handeling(en) er op toe. Ik heb zelf een aantal druppels die ik geregeld gebruik, o.a. om veel bestanden in een keer op 150 dpi te zetten om makkelijk te kunnen printen…

Let wel op wat je doet, ik laat bijvoorbeeld mijn LR’s op het bureaublad opslaan, ik overschrijf nooit de originelen, dus wees voorzichtig.

zojuist een druppel gemaakt van de handeling, maar nogsteeds zet photoshop het gekopieerde op de verkeerde plek in het nieuw - van de server - geopende bestand. Alleen op de computer waar de handeling is opgenomen werkt het goed, op alle andere zet hij het op een andere plek.

goede tip die druppel, helaas nog niet de oplossing voor ons probleem

maarten

is het een hele uitgebreide handeling? Wat je anders ook kunt doen is de delen van de handeling waar je naar een locatie verwijst even eruit halen en op de desbetreffende computer even opnieuw opnemen. klik het deel aan wat je eruit wilt hebben en klik dan op de prullebak. Neem vervolgens alleen dat deel dat je hebt weggegooid weer opnieuw op.