Photoshop, Dreamweaver en web foto gallerij

Hi guys,

Ik heb Photoshop (6 volgens mij) en Dreamweaver 4 op mijn iMac staan. Nu kan Dreamweaver samen met Fireworks heel leuk web foto gallerij maken, lekker makkelijk. Helaas heb ik geen fireworks en om nou alleen voor dat doel fireworks aan te schaffen … niet dus.

In Photoshop kan hij ook een webphoto gallery maken. Best geinig, maar daar kan ik de instellingen niet wijzigen zoals ik het wil (topteksten, aantal plaatjes op 1 pagina etc). Daarbij maakt hij de foto’s in plaatjes met een .JPG extensie en verwijst in de html documenten naar .jpg (kleine letters dus) documentjes. Kan hij ze op het net dus in ene niet meer vinden. Moe tik handmatig al die extensies aan passen (jawel, gebruik zoeken en vervangen wel).

Is er een manier om op makkelijke (goede!!) wijze een web foto gallerij te maken? En nee, ik heb niet zoveel zin om geld te investeren in weer een programma. (Heb ooit op een windows machine fireworks combi met dreamweaver gehad en dit werkte feilloos).

Bedankt he!

Suzanne

Volgens mij kun je dat met iPhoto simpel doen. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd overigens maar het heeft wel de mogelijkheid daarvoor.

Er zijn nog verschillende andere programma's die dat kunnen, zoek misschien even bij Versiontracker. Hier heb je alvast een lijstje: [url=http://www.versiontracker.com/mp/new_search.m?productDB=mac&mode=Quick&OS_Filter=MacOSX&search=photo+album+web&x=0&y=0]versiontracker[/url]

iPhoto heb ik niet, sorry. (Om dat nou te gaan aanschaffen ....)

Versiontracker is wel een goeie. Daar staan ook Freeware prog-jes bij, dus ik ga wel eens freubelen of daar wat moois bij zit.

Iemand nog enig idee hoe je Photoshop zo gek krijg de juiste extenseis in zijn html te zetten en de tekstjes aanpassen?
(mmm, zal deze vraag ook eens bij de beeld groep neer zetten …)

Bedankt he!

[quote:d63f8f9e7d="poembaa"]iPhoto heb ik niet, sorry. (Om dat nou te gaan aanschaffen ....)[/quote:d63f8f9e7d]

iPhoto is gewoon gratis te downloaden http://www.apple.com/iphoto/
maar die werkt alleen maar met OSX en ik kreeg de indruk dat jij met OS 9 werkt… volgens mij moet je het met iView media (pro) ook kunnen doen.

HS-L

Mac OS X heb ik nog steeds liggen om te installeren, maar ik durf niet goed. Vorige keer liep mijn Maccie vast en was niet meer aan de gang te krijgen en moest gerepareerd worden. Hij doet het nu, (OS 9.2 inderdaad) en ik ben van het motto: "if it ain't broke, don't fix it".

iView ziet er wel goed uit ja, maar ook weer aanschafkosten, geen freeware. En ik zit tijdelijk (ik weet niet hoe tijdelijk hihi) niet al te ruim bij kas.

Maar ik ga iig de trial versie downloaden, misschien ben ik zo verkocht dat ik hem alsnog ga aanschaffen.